  • Data: 2019-10-22 18:14:12
    Temat: Re: Przejście dla pieszych i BMW
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 22.10.2019 o 17:09, WS pisze:

    > Nie? ;)

    Jednak tak ;)

    > ...przeciez kolejny juz raz mowie, ze sie z tym zgadzam,

    No jednak nie. Piszesz, że się ze statystyką zgadzasz, a równocześnie
    twierdzisz, że to wina obu stron. Czyli, że się nie zgadzasz.

    Statystyka twierdzi, że to nie jest skrajna nieuwaga *obu* stron.
    Statystyka twierdzi, że do zaistnienia takiego wypadku w zdecydowanej
    większości potrzebna jest nadmierna prędkość.

    > tylko co z tego, ze ustanowimy prawo typu pieszy ma zawsze piewszenstwo na pasach i
    np. wchodzac na nie, chocny i na czerwonym swietle...

    Można sprawdzić co z tego w statystykach państw, które takie prawo
    posiada. I porównać z Polską.

    > jak dalej beda ginac,

    Ale zdecydowanie rzadziej. A chyba właśnie o to chodzi? Czy nie?
    W państwach w których takie prawo obowiązuje giną rzadziej i ulegają
    rzadziej wypadkom, czy nie?

    > ich wina statystycznie spadnie do zera (w sensie prawnym). Dalej upieral sie bede,
    ze "sami sobie winni", popatrzec gdzie sie lezie pomimoa 100% pierwszenstwa zawsze
    nalezy. Czym bym nie jechal, szedl itp po drodze, to patrze i nie egzekwuje swojego
    pierwszenstwa na sile...

    Przecież nikt nie oczekuje, żeby pieszy swoje pierwszeństwo egzekwował
    siłą (to byłby jakiś absurd, skoro ma pierwszeństwo to z jakiej racji
    musiałby go egzekwować siłą?). Należy egzekwować przestrzeganie
    przepisów przez tych, przez których są wypadki.

    Załóżmy przez chwilę, że całkowicie "znikniesz" wskakiwaczy pod
    samochód. Załóżmy nawet (na potrzeby dyskusji oczywiście), że dokładnie
    wszyscy ci wskakiwacze powodują wypadki. No to zmniejszysz ilość
    wypadków o 0,43%

    Załóżmy, że zawsze wina jest obopólna wskakiwacze+zapierdalacze.
    Wyeliminujesz wskakiwaczy, to już wina nie będzie obopólna. Nadal spadek
    wypadków z winy "obopólnej" wynosi 0,43%.

    "Sami sobie winnych" wskakiwaczy mamy z głowy, więc teraz załóżmy na
    chwilę, że całkowicie znikniesz "zapierdalaczy" za kierownicą. Załóżmy
    nawet (na potrzeby dyskusji oczywiście, bo dlaczego dotyczyć miałoby to
    tylko pieszych?), że dokładnie wszyscy zapierdalacze powodują wpadki. No
    to zmniejszysz ilość wypadków o 85-90%.

    Załóżmy (tym razem optymistycznie), że tylko 1% zapierdalaczy powoduje
    wypadki. Wyeliminowanie ich z dróg spowoduje spadek wypadków o 1%.
    To nadal o 100% większy spadek, niż wyeliminowanie wszystkich
    pieszych-wskakiwaczy.

    I przyznam, że nie rozumiem takiej argumentacji "sami sobie winni", ale
    nieodparcie kojarzy mi się z czymś takim: "co z tego, że wina ofiary
    gwałtu jest zerowa (w sensie prawnym), skoro sama jest sobie winna, że w
    krótkiej spódniczce wyszła do parku na spacer? Ma patrzeć gdzie lezie
    pomimo tego, że wolno jej w 100% wyjść do parku na spacer."
    No to jest winna, czy nie jest? Bo jedno drugie wyklucza.
    To, że ktoś ma prawo spacerować po parku oznacza, że przemocą egzekwuje
    swoje prawo, bo wszedł do parku? A jak już wejdzie, to sama jest sobie
    winna, bo weszła? To by było trochę dziwne...

    Pozdrawiam
    Piotr