  • 21. Data: 2010-02-18 10:03:53
    Temat: Re: Przednionapędóweczki - taranujecie...
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Adam Czajka pisze:

    > To trzeba było naprawić samochód, a nie zmieniać. Żeby w FWD wpaść w
    > taki poślizg, w którym tył by cię wyprzedził to trzeba ręcznego użyć.
    > Ale jak ktoś jeździ bez amortyzatorów z tyłu, to sam się prosi o kłopot.
    > Typowe zachowanie FWD gdy za szybko wejdzie w zakręt lub gdy się w nim
    > zacznie hamować to wyjeżdżanie na zewnątrz łuku. Spowodowany on jest
    > uślizgiem przednich kół, ale wzdłużna oś samochodu pokrywa się mniej
    > więcej z jego kierunkiem ruchu. Dopiero kolejna przesadzona kontra
    > może doprowadzić do obrócenia auta.

    Doprawdy?
    http://www.youtube.com/watch?v=oJ5tIhXPg14
    Nie dotykalem recznego, ba w ogole nie uzylem hampli.

    MarcinJM

  • 22. Data: 2010-02-18 10:26:12
    Od: mw <m...@g...com>

    On Feb 17, 3:27 pm, Filip KK <n...@n...pl> wrote:
    [...]
    > Nie gadam głupot. W przednim napędzie auta są źle wyważone i tył jest
    > dużo za lekki. I wystarczy nawet puścić gaz albo hamować silnikiem, żeby
    > tył wprowadzić samoczynnie w poślizg. Miałem takie sytuacje nie raz.
    Tył jest lekki, ale nie od razu nie dociążony, zwykle siedzi tam
    zbiornik paliwa, i jest trochę stali, efekt jest taki że nie jest tak
    drastycznie lekki, nie musi być bardzo ciężki, ponieważ jest wleczony.
    tak naprawdę żeby sam cię wyprzedził trzeba przyhamować przodem (ostra
    redukcja) z hamowaniem silnikiem.

    > W przednim napędzie? Wystarczy skręcić gwałtownie kierownice i tył leci...
    To tak nie działa, zrobiłem setki tysięcy kilometrów FWD, zwykle
    poślizgi kończyły się saneczkarstwem.

    > Ale to nie chodzi o to, czy dodajesz gazu, czy nie. Mówimy o wpadaniu
    > auta w poślizg podczas normalnej jazdy. W obu przypadkach (fwd i rwd)
    > wystarczy rozpędzić się do jakiejś prędkości i wyrzucić na luz i auto z
    > przednim napędem łatwiej wrzucisz w poślizg samymi ruchami kierownicą,
    > niż auto z tylnym napędem. Chodzi o rozłożenie mas. W przednich napędach
    > tył jest niedociążony i to jest problem.
    Zwykle prowadzenie auta związane jest z dodawaniem lub odejmowaniem
    gazu, jazda na luzie + manewrowanie nie jest normalną sytuacją. Na
    suchym naprawde musiał byś rozpędzić się do 70-80 km/h, a i to uślizgi
    byś zanotował, a nie bąka.
    Natomiast depnij gazu ze skręconymi kołami w RWD, moim zdaniem o
    przedawkowanie gazu jest łatwiej niż o jazdę na luzie z prędkością
    70km/h. Prawda że tył jest lekki, ale też nie na tyle żeby zachowywał
    się kompletnie bezwładnie.
    Pozatym pickupy RWD też się produkuje, a te dopiero mają problem,
    zauważ że tam jest tylko paka i przeniesienie napędu.

    > A gdzieś się z tym nie zgadzałem? 400 koni w przednim napędzie sobie
    > nawet na suchym nie poradzi, a co dopiero na mokrym.
    Najpierw ktoś musiałby je zrobić, ale ze względu na koszt materiałów
    pewnie nie prędko.

    > Niestety. Dlatego każdemu proponuję ćwiczyć ślizganie się, oczywiście w
    > jakimś bezpiecznym miejscu, żeby opanować naturalne odruchy
    > wyprowadzania auta z poślizgu. Głupia kontra kierownicą może ocalić
    > komuś auto, a co dopiero jak połączyć tę kontrę kierownicą z pedałami
    > (nie mylić z ludźmi).
    Tu się zgadzam, natomiast FWD jest dobre z innego powodu, zwykle tylna
    oś zajmuje mniej miejsca, w związku z czym większy jest bagażnik, brak
    przeniesienia napędu do tyłu, powoduje że są tańsze.

  • 23. Data: 2010-02-18 10:39:25
    Od: "Marcin \"Kenickie\" Mydlak" <e...@3...lp>

    MarcinJM pisze:

    > Doprawdy?
    > http://www.youtube.com/watch?v=oJ5tIhXPg14
    > Nie dotykalem recznego, ba w ogole nie uzylem hampli.

    Nie użyłeś hampli, ale zdławiłeś silnik, który zadziałał jak dość mocny
    hampel _tylko_przedniej_osi_. Tył był odciążony na tyle, że poleciał do
    przodu, do zewnętrznej zakrętu.

    --
    Marcin "Kenickie" Mydlak
    Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl

  • 24. Data: 2010-02-18 11:07:08
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Marcin "Kenickie" Mydlak pisze:

    > Nie użyłeś hampli, ale zdławiłeś silnik, który zadziałał jak dość mocny
    > hampel _tylko_przedniej_osi_. Tył był odciążony na tyle, że poleciał do
    > przodu, do zewnętrznej zakrętu.

    Oczywiscie. Doskonale wiem jaki blad popelnilem. Dodatkowo zamiast
    natychmiast dac gaz na dno i miec szanse wybrnac z sytuacji puscilem go.
    Obecnie po wielu godzinach treningow to sie nie zdarza. Naprawde komus
    sie wydaje, ze "w takiej sytuacji zrobie to i to" to sie rzeczywiscie
    tylko wydaje. Jesli odruchy sa niewytrenowane to cala teorie szlag
    trafia na polu walki :)
    Ale kolega Adam twierdzi, ze "Żeby w FWD wpaść w taki poślizg, w którym
    tył by cię wyprzedził to trzeba ręcznego użyć."
    Pokazalem, ze tkwi w bledzie.

    MarcinJM

  • 25. Data: 2010-02-18 11:12:46
    Od: Adam Czajka <n...@p...v>

    hey

    MarcinJM pisze:

    > Doprawdy?
    > http://www.youtube.com/watch?v=oJ5tIhXPg14
    > Nie dotykalem recznego, ba w ogole nie uzylem hampli.

    Przeanalizuj rzetelnie własny film i odpowiedz jak jego treść ma się
    do typowego zachowania FWD w zakrętach, a tym bardziej jak się ma do
    zimowej jazdy po 3pasmówce w mieście, od czego zaczął się wątek?

    W 4 sek. zaczynasz ścinać zakręt, w 5 sek. prawym przednim kołem łapiesz
    miękką, zarośniętą trawą krawędź pola i do tego dochodzi redukcja do II
    i za mało gazu, więc dodatkowo zwiększasz siłę jego hamowania. To koło
    zaczyna robić za oś, a samochód za poruszającą się wskazówkę zegara, to
    musi się obrócić.

    Adam Czajka

  • 26. Data: 2010-02-18 11:21:34
    Od: Adam Czajka <n...@p...v>

    O, nie odświeżyłem wątku i nie widziałem następnych maili w których
    już o tym pisałeś.
    Oczywiście można doprowadzić w szczególnych warunkach np. jadąc
    na granicy przyczepności po szutrze do obrócenia się FWD, ale nie
    jest to typowe.

    Adam Czajka

  • 27. Data: 2010-02-18 14:22:25
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2010-02-18 10:03, *MarcinJM* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    odpisać:

    > Doprawdy?
    > http://www.youtube.com/watch?v=oJ5tIhXPg14
    > Nie dotykalem recznego, ba w ogole nie uzylem hampli.

    No ale Ty hamowałeś przodem :)
    Poza tym OIW "typowe zachowanie FWD" jest takie samo jak typowe
    zachowanie RWD jeśli nie szaleje się gazem - tzn. zarówno FWD jak i RWD
    są z natury podsterowne (nie dotyczy Porsche ;) ) wbrew obiegowej opinii
    o nadsterowności RWD.

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 28. Data: 2010-02-18 14:24:17
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2010-02-18 11:07, *MarcinJM* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    odpisać:

    > Ale kolega Adam twierdzi, ze "Żeby w FWD wpaść w taki poślizg, w którym
    > tył by cię wyprzedził to trzeba ręcznego użyć."
    > Pokazalem, ze tkwi w bledzie.

    Masz rację :) - w nietypowych sytuacjach FWD też potrafi zamieść
    tyłkiem, co niestety przećwiczyłem Astrą II kombi w 2005 roku.

  • 29. Data: 2010-02-19 00:03:28
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 18 Feb 2010 09:49:36 +0100, Adam Czajka napisał(a):

    > To trzeba było naprawić samochód, a nie zmieniać. Żeby w FWD wpaść w
    > taki poślizg, w którym tył by cię wyprzedził to trzeba ręcznego użyć.

    LOL. To w takim razie u mnie w Berlingo sam się zaciągnął.

    Wystarczy tylko odruchowo ująć trochę gazu.

    > Dlatego FWD nie nadają się do driftingu, bo trudniej jest je wprowadzić
    > w poślizg. Skubane nie chcą jeździć bokami na suchym wcale, a na śliskim
    > trzeba użyć ręcznego.

    Nie. Dlatego, że jak wejdą w poślizg przodem, to bardzo ciężko z niego
    wychodzą.

    --
    ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98

  • 30. Data: 2010-02-19 00:11:47
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 18 Feb 2010 14:22:25 +0100, Mirek Ptak napisał(a):

> [...]
    > zachowanie RWD jeśli nie szaleje się gazem - tzn. zarówno FWD jak i RWD
    > są z natury podsterowne (nie dotyczy Porsche ;) ) wbrew obiegowej opinii

    Nigdy mi się nie zdarzyło, żeby w RWD najpierw poszedł przód. Zawsze leciał
    w poślizg najpierw tył.