    From: "Przemek" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przednionapędóweczki - taranujecie...
    Date: Fri, 12 Feb 2010 01:30:19 +0100

    Filip KK wrote:

    > Coś cienko wam teraz idzie z tymi przednimi napędzikami...
    > Jak nie możecie jechać, ustawiajcie się na prawym pasie i nie
    > taranujcie innym drogi... Bo naprawdę nie chce mi się jechać 30 km/h
    > na trzypasmowej Grunwaldzkiej w Gdańsku.

    Rzeczywiście, ruch w miastach w czasie opadów śniegu niewspółmiernie powolny
    w stosunku do przyczepności i mimo, że szaleńcem nie jestem, to też uważam,
    że można jeździć sporo szybciej. Jednocześnie ci sami kierowcy gdy tylko
    asfalt jest czarny, choćby był jeszcze bardziej śliski, jeżdżą często jak
    gdyby przyczepność była jak w lecie.

    Ale z tymi napędami to zrób miarodajne testy i obawiam się, że srogo się
    zdziwisz. Przy ruszaniu ze świateł przewaga AWD jest bezdyskusyjna.
    Natomiast RWD może być w tym przypadku gorsze niż FWD. Natomiast w zakrętach
    różnica prędkości, z jakimi można przejechać dany zakręt nie będzie się
    różnić jakoś dramatycznie. Załóżmy, że dany zakręt w FWD uda się przejechać
    z prędkością 50 km/h, to w przypadku AWD może będzie to 55 km/h, może 57
    km/h. Na pewno nie będzie to 80 czy 100 km/h.

    A najważniejsza sprawa to hamowanie - każdy samochód ma hamulce "na cztery
    łapy" i to jest największe ograniczenie szybszej jazdy, przynajmniej dla
    kierowcy, który ma trochę oleju w głowie. AWD hamuje mniej więcej podobnie
    jak RWD i nawet nieszczęsne FWD, z którego próbujesz drwić. Nawet jeżeli Ty
    nie popełnisz błędu, to może popełnić go ktoś inny, więc zawsze trzeba sobie
    zostawić możliwość wyratowania z sytuacji.

    Co nie zmienia faktu, że np. nocą na pustej drodze można sobie na jakieś
    głupoty i bardziej ułańską jazdę (w celach dydaktycznych) w miarę
    bezpiecznie pozwolić, wtedy co najwyżej ryzykuje się samym sobą, rozwaleniem
    samochodu, czy lądowaniem w zaspie itp.

    Pozdrawiam,
    Przemek