  • 11. Data: 2009-06-20 20:06:43
    Temat: Re: Przednie oswietlenie sceny
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 20 Jun., 20:58, "elm" <spamno_elmstreet02malpayahoo.pl> wrote:
    > Witam,
    >
    > Niestety kolejny raz "przejechalem sie" w tym samym miejscu- kiedys
    > dotyczylo to video, teraz fotek.
    > Nie rozumiem, dlaczego flesh spowodowal, az taki dramat- nie bardzo wiem,
    > gdzie szukac przyczyny przepalu-ogolnie dramatu.
    > Kombinowalem na szybko ze standardowymi ustawieniami, najlepiej wyszlo bez
    > flesha.
    > I teraz pytanie, przy przednim oswietleniu sceny (takiej gdzie sie
    > wystepuje:) ), aby ustrzec sie takich wpadek- kombinowac przeslona- balansem
> [...]
    pomniejszone)http://img7.imageshack.us/img7/4944/tem
    p1e.jpg

    > http://img200.imageshack.us/img200/5823/temp2t.jpg
    >
    > pozdrawiam
    > elm

    odpowiedz jest natychniastowa.

    1. zwroc uwage ze zdj nr 1 jest nieostre , wlasciwie ostre jest tlo ,
    nie motyw glowny . jesli w aparacie pomiar swiatla jest jakosc
    sprzezony z Af to zostal on nieco bardziej wywazony na tlo - ale to
    nie bylo decydujace.

    decydujacym jest ze natezenie oswietlenia od lampy blyskowej spada
    proporcjonalnie do kwadratu odleglosci.

    jesli dleglosc tla od motywu jest wieksza o ok 30% od odleglosc
    fotografa od motywu to nie ma szans na rownomierne oswietlenie tla i
    motywu swiatlem na wprost. trzeba stosowac swiatlo odbite ( od
    sufitu , sciany) - a wiec potrzebujesz macna uchylna lampe , albu
    musisz sie oddalic i tez potrzebujesz mnocniejsza lampe ( ale moze
    obejsc sie bez uchylania)

    tutaj oswietliles prawidlowo tlo , oznacza to ze motyw musi byc
    przeswietlony , gdybys oswietlil prawidlowo motyw , wowczas tlo byloby
    niedoswietlone.

    ALE i to jest najwazniejszy problem w tym zdjeciu :
    jest to scena b . kontrastowa - 50 % kadru zajmuje czarne tlo a
    dzieci sa ubrane na bialo.

    w trakcie pomiaru swiatla przez automatyke otrzymuje ona sygnal , ze
    scena jest ciemna ( to te 50% tla ) i reguluej moc lampy zeby
    doswietlic , a tym samym przeswietla bialy motyw.

    to wsyzstko brzmi skomplikowanie a w rzeczywistosci dobranie
    prawidlowej expozycji trwa krocej niz przeczytanie polowy tego postu.

    trzeby zastosowac poprawke na swiatlo flesha.

    robisz zdjecie , obesrwujesz motyw na monitorze i jesli jest za jasny
    robisz korekte w kierunku minus.

    jesli robiles w rawie to jest to zdjecie do wyprowadzenia jeszcze.

    zdjecie drugie jest nieostre i poruszone.

    w sumie sugeruje przeczytaj jakis podrecznik o zasadach
    fotografowania .

  • 12. Data: 2009-06-20 20:28:48
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "elm" <spamno_elmstreet02malpayahoo.pl> wrote:

    [...]

    > Fota z fleshem

    f:3.5
    1/60
    ISO 800

    > bez flesha

    f:3.8
    1/50
    ISO 800

    No i masz odpowiedź. Fota z fleszem to praktycznie to samo
    naświetlanie plus jeszcze światło flesza. Nie dziwi, że pierwszy plan
    przepalony.

    [mr.]

  • 13. Data: 2009-06-20 20:29:07
    Od: "elm" <spamno_elmstreet02malpayahoo.pl>

    Uzytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisal w wiadomosci
    i.googlegroups.com...

> [...]
    >
    > trzeby zastosowac poprawke na swiatlo flesha.
    >
    > robisz zdjecie , obesrwujesz motyw na monitorze i jesli jest za jasny

    Nie, nie brzmi skomplikowanie, kiedys obserwowalem wskazania przeslony
    wzgkledem czasu, przy stalym iso, robiac kilka serie 4-5 fotek, wiedzialem
    czego sie spodziewac- a chcialem uzyskac ciemniejszy 1 plan na tle np
    blyszczacego morza.
    W kompaktach jeszcze prosciej kierowalem na zrodlo swiatla wybijajace sie z
    1 planu (np. dziecka) widzialem, ze pomiar glupieje, ale o taki czy inny
    ekekt mi chodzilo.
    Tutaj, najzwyklej w swiecie zaskoczylo mnie to co zobaczylem i stres
    wylaczyl mi myslenie, teraz to co piszczecie wydaje mi sie logiczne, ale to
    az wstyd, tak dac sie zlapac. Za bardzo zawierzylem elektornice.

    Dzieki!

    pozdro
    elm

  • 14. Data: 2009-06-20 20:50:05
    Od: "elm" <spamno_elmstreet02malpayahoo.pl>

    Uzytkownik "elm" <spamno_elmstreet02malpayahoo.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > z 1 planu (np. dziecka) widzialem, ze pomiar glupieje, ale o taki czy inny

    Przyklad fotki z kompaktu, oraz pierwszych prob z nowym "sprzetem".
    kompakt: canon a720is(choc ostrzejsze udawlo mi sie zrobic wlasnym canonem
    S2is)
    http://img197.imageshack.us/img197/5694/img0777s.jpg

    obecny nikon d5000
    http://img5.imageshack.us/img5/1743/dsc0011bf.jpg

    W przypadku 1 fotki czasem robilem z doswietleniem, ale tak po prosty
    bardziej naturalnie mi sie wydawalo.

    elm

  • 15. Data: 2009-06-20 22:00:24
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

    elm <spamno_elmstreet02malpayahoo.pl> napisał(a):

    > Tak, faktycznie trzeba bylo to zrobic.
    > dzieki :)

    ISO miałeś ustawione na Auto.

    Może ustaw ISO na 1600, albo ew. 3200. Ustaw priorytet przysłony i jak
    największą możliwą przysłonę. Podnieś lampę, wymuszając błysk, i pstryknij.
    Aparat powinien ustawić jakieś parametry błysku i ekspozycji. Następnie możesz
    spojrzeć na ekran na wyniki i ew. zmienić parametry ekspozycji +/- albo siły
    błysku +/-. Przynajmniej ja tak robię, przeważnie zdjęcia wychodzą OK,
    ewentualnie można podciągnąć trochę (rozjaśnić/przyciemnić) w Photoshopie.
    Jeśli wynik będzie bardzo zły, to tylko pozostaje w tej metodzie zmieniać
    parametry ekspozycji i błysku, ale to czasochłonna metoda. Dzieci się mogą
    rozejść do domów w tym czasie :-D

    Maciej

  • 16. Data: 2009-06-20 22:04:16
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

    Inna sprawa, że używasz lampy wbudowanej, która jest z definicji słaba i nie
    sięga światłem do końca tak dużej sceny. Możesz się pogodzić z tym, że tylko
    doświetlisz pierwszy plan, a drugi będzie tonął w mroku lub świetle zastanym.
    Możesz też próbować coś wymodzić na ISO3200 bez lampki wbudowanej. Jak
    założysz wewnętrzną, to ona da radę wszystko oświetlić, ale błysk będzie tak
    silny, że pierwsze dzieci będą za jasne i prawie przepalone, a te z tyłu
    trochę za ciemne. A wszystko to płaskie i z dużymi cieniami pod brodami,
    rękami itp.

    Maciej

  • 17. Data: 2009-06-20 22:07:24
    Od: "Matt " <m...@W...gazeta.pl>

    Sorry że tak spamuje, ale jeszcze coś mi przyszło do głowy :-)
    Możesz też kupić jasny obiektyw, np. stałoogniskowy 50mm, f/1.8, coś koło 400
    zł. Wtedy z kolei trzeba się będzie pogodzić z małą głębią ostrości, ale za to
    będziesz mógł korzystać z dużo krótszych czasów. Np. zamiast 1/50 coś koło
    1/150 przy f/1.8

    :-) Kończę ten słowotok :-)
    Maciej

  • 18. Data: 2009-06-20 22:24:08
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze elm:

    > Nie rozumiem, dlaczego flesh spowodowal

    Flesh to flaki.

  • 19. Data: 2009-06-21 02:06:29
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Uzytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisal w wiadomosci
    > Rzecze elm:

    > Flesh to flaki.

    Google:
    rzeczownik 1.. cialo
    2.. mieso
    3.. miazsz (owoców)

    czasownik 1.. tuczyc (zwierze)
    2.. zaspokoic
    3.. odmiesniac (skóre)

    PWN - cialo

    flaki -> guts

  • 20. Data: 2009-06-21 05:52:35
    Od: "elm" <spamno_elmstreet02malpayahoo.pl>

    Uzytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisal w wiadomosci
    > Rzecze elm:

    > Flesh to flaki.
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com

    Oczywiscie, mialo byc flash.
    Sorx, ze wprowadzilem Cie w blad:)D

    elm