  • 31. Data: 2009-06-13 19:20:37
    Temat: Re: Prosty układ: Analogówka vs Cyfrówka
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Nie wiem jak wygładzone są drgania na końcówkach baterii,
    > być może są tam wychwytywalne... Jeśli nie są, to sposób nie
    > będzie działać bo przetwornica to kostka plastiku zalana żywicą.
    > Wychodzą z niej cztery przewody: 2 do baterii, 2 do żarnika HID.

    Prawidłowo, to się na to "jarznik" powinno mówić, to tak na marginesie.

    Można zastosować sprzężenie pojemnościowe do zdejmowania sygnału
    z wyjścia przetwornicy. Powinno wystarczyć owinięcie przewodu
    do lampy kawałkiem izolowanego przewodu. Tam są zdaje się jakieś
    kilowolty i kiloherce. Albo "przekładnik prądowy" -- też kilka
    zwojów, ale jeden koniec uziemiony.

    > Kontaktron być może jest strzelaniem armatą do komara ale
    > będzie pewnie skuteczniejszy... Prądu pracy nie mierzyłem, ale
    > jeśli bateria 5200mAh starcza na 2 godziny to płynie tam prąd
    > rzędu 2.6A - wystarczy 2-3 zwojów na małym kontaktronie :-)

    A chyba że tak, to również dobre rozwiązanie.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2009-06-13 19:23:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Dobry pomysł, ale wydaje mi się że fakt, że nie ma ani setnej wolta spadku
    > napięcia na rozładowanej baterii w momencie właczenia latarki pstrykiem
    > rozstrzyga to zagadnienie i Twój test nie jest już potrzebny :-)

    To miał być test ogólnorozwojowy, sam jestem ciekaw jak się taka
    przetwornica zachowa. To układ dość zbliżony na przykład do zasilacza
    laptopa. Tyle że zamiast obniżać i stabilizować napięcie, podwyższa je
    (i raczej stabilizowany jest prąd lampy). Ale zasilacz laptopa radzi
    sobie z napięciem sieciowym od 100 do 240 woltów (albo i lepiej).
    Tu by mogło być podobnie. Ciekawym czy jest.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2009-06-15 05:33:37
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jun 12, 3:17 pm, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:
    > Muszę sobie dorobić brakujący wskaźnik naładowania aku do swojej
    > latarki nurkowej HID co pracuje z aku Li-Ion 5200mAh/11.7V
    > (to jest pakiet 3+3 ogniwa).

    Na Twoim miejscu siegnalbym do rozwiazan z modelarstwa - tam tez sie
    lata na li-poly i problem nadmiernego rozladowania wystepuje...
    Ty potrzebujesz dwoch rzeczy:
    1) przypomnienia z wyprzedzeniem, ze latarka nie jest wiecznym zrodlem
    swiatla.
    2) ostrzezenia, zeby nie rozladowac akku nadmiernie, bo mu sie zywot
    skroci drastycznie.

    1) = timer.
    2) = komparator ustawiony na cos 3.75V na cele.

    Z dzoswiadczenia: nie chcesz rozladowywac akku do zera, 80% DOD to max
    dla normalnej eksploatacji. Ostrzezenie przy 3.8V to okolo 50%-60%
    DOD.

    Marek

  • 34. Data: 2009-06-15 12:16:52
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    j.googlegroups.com...

> [...]
    >
    > Z dzoswiadczenia: nie chcesz rozladowywac akku do zera, 80% DOD to max
    > dla normalnej eksploatacji. Ostrzezenie przy 3.8V to okolo 50%-60%

    3.75V na ogniwo, czyli 11.25V w przypadku mojej baterii akumulatorów
    to moja latarka osiąga już po zaledwie 30-35 minutach pracy...

    Sugerujesz, że moja latarka ma czas pracy 30 minut a nie dwie godziny?

    Jeśli tak, to przekreślałoby to sens używania jej jako głównego źródła
    światła do nurkowania w nocy lub jaskiniach.

    Co będzie się działo z moją baterią gdy będę tej latarki używał do
    jej automatycznego wyłączenia się przy 8.5V, czyli 2.83V/celę ?

    Swoją drogą, po otwarciu latarki, widzę że używają w niej dosyć typowo
    wyglądającego pakietu 6 ogniw spiętych/zgrzanych niebieską folią
    z 2 drucikami i wtyczką. Zapewne kupi się takie coś gdzieś, nie? Albo
    chociaż ogniwa i zrobi się z nich taką baterię 6 sztuk...

  • 35. Data: 2009-06-15 13:35:35
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jun 15, 2:16 pm, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

    > 3.75V na ogniwo, czyli 11.25V w przypadku mojej baterii akumulatorów
    > to moja latarka osiąga już po zaledwie 30-35 minutach pracy...

    Dokladne napiecie zalezy od konkretnych ogniw. Moje Li-Poly maja 4.2V
    pelne, 3.8V przy wyciagnietych ca. 1500mAh, a pojemnosci - 2200mAh.
    Mowie o napieciach bez obciazenia, pod obciazeniem musisz je
    skorygowac - eksperymentalnie.

    > Co będzie się działo z moją baterią gdy będę tej latarki używał do
    > jej automatycznego wyłączenia się przy 8.5V, czyli 2.83V/celę ?

    stosunkowo szybko pozegnasz sie z akumulatorem. Litowych ogniw nie
    nalezy bez potrzeby rozladowywac do konca. Tak orientacyjnie, jesli
    100% DOD ogniwo wytrzyma 100 razy, to 80% - 150-250 razy a 20% DOD -
    nawet i 1000.
    Jesli policzysz na zasadzie: procent uzytej energii w cyklu x ilosc
    cykli = przepompowana energia, to dla malych rozladowan dostaniesz
    ponad 2x wiecej totalnej energii.
    To sa dane szacunkowe, nie mam konkretow na poparcie poza tym, co na
    batteryuniversity no i na niezliczonych grupach modelarskich...

    Ogniwa cylindryczne, czy pryzmatyczne?

    Marek

  • 36. Data: 2009-06-15 13:39:22
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jun 13, 4:59 pm, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

    > Skaczemy do wody na pierwszego nura. Nur zwykle trwa około
    > 40-60 minut, [...] Jeśli pierwsze nurkowanie trwało te 60 minut
    > to przy nowej, w pełni naładowanej baterii zostanie tam ledwie 60.

    I bardzo dobrze, niech zostanie. Po pierwszym nurze zmieniasz baterie
    na druga, pelna i nurkujesz dalej na swiezej. W ten sposob cieszysz
    sie dlugim zyciem akumulatora.

    Czy ladowarka do tego bajzlu pilnuje wyrownywania ogniw? Czy laduje
    toto po prostu na chama, szeregowo, nie patrzac na napiecia
    poszczegolnych cel?

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 37. Data: 2009-06-15 13:46:32
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    n.googlegroups.com...

> [...]
    > pelne, 3.8V przy wyciagnietych ca. 1500mAh, a pojemnosci - 2200mAh.
    > Mowie o napieciach bez obciazenia, pod obciazeniem musisz je

    Moja bateria w pełni naładowana ma 12.56V, czyli biorąc pod uwagę
    że składa się z 6 ogniw musi to być 3+3, czyli 4.18V/ogniwo...
    Po rozladowaniu do 8.5V pod obciazeniem i odlaczeniem tegoz
    obciazenia, bateria ma napiecie 9.25V, czyli 3.08V/ogniwo...

> [...]
    > To sa dane szacunkowe, nie mam konkretow na poparcie poza tym, co na
    > batteryuniversity no i na niezliczonych grupach modelarskich...

    Czyli mam ją podładowywać na łódce między nurkowaniami? :-)
    Będzie kłopot...

    > Ogniwa cylindryczne, czy pryzmatyczne?

    Z tego co mogę wymacać przez niebieską taśmę to cylindryczne.
    Bateria z wyglądu jest podobna do tej tylko ma dwa rzędy po 3 ogniwa:
    http://www.batteries.com/productprofile.asp?appid=32
    2193#_bottom
    A jaka jest rożnica między cylindrycznymi a pryzmatycznymi? Czemu pytasz?

  • 38. Data: 2009-06-15 13:51:11
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    2193#_bottom
    > A jaka jest rożnica między cylindrycznymi a pryzmatycznymi? Czemu pytasz?

    Tutaj zdjęcie jeszcze bardziej podobnej do tej mojej:
    http://www.made-in-china.com/image/2f0j00jedtgQIGJal
    sM/Rechargeable-Li-ion-Battery-Pack-18650-ICR18650-.
    jpg
    Moja ma podobno 5200mAh ale też w takiej niebieskiej koszulce
    termokurczliwej.

  • 39. Data: 2009-06-15 13:56:57
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jun 15, 3:46 pm, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

> [...]
    > Po rozladowaniu do 8.5V pod obciazeniem i odlaczeniem tegoz
    > obciazenia, bateria ma napiecie 9.25V, czyli 3.08V/ogniwo...

    Czyli jest jechana do 100% DOD.

    > Czyli mam ją podładowywać na łódce między nurkowaniami? :-)
    > Będzie kłopot...

    wymieniaj pakiety - nie da sie?

    > Z tego co mogę wymacać przez niebieską taśmę to cylindryczne.
    [..]
    > A jaka jest rożnica między cylindrycznymi a pryzmatycznymi? Czemu pytasz?

    Cylindryczne sa na 90% Li-ION, pryzmatyczne - na 99% Li-Poly.

    Marek

  • 40. Data: 2009-06-15 14:01:12
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    d.googlegroups.com...

    > I bardzo dobrze, niech zostanie. Po pierwszym nurze zmieniasz baterie
    > na druga, pelna i nurkujesz dalej na swiezej. W ten sposob cieszysz
    > sie dlugim zyciem akumulatora.

    Czyli muszę kupić drugą baterię... ok.

    Problem chyba będzie z częstym rozkręcaniem tej latarki.
    Mogą nie wytrzymać tego o-ringi przy reflektorze i lampa się
    rozszczelni. To jest plastikowy szajs z Chin, pamiętaj o tym.
    A utrata szczelności byłaby większym problemem niż stara
    bateria, która jak sądzę jest gdzieś do kupienia.

    Ogólnie latarka nie jest skonstruowana do częstej wymiany
    ogniw, tak jak jest to w latarkach przewidzianych do pracy
    z pojedynczymi celami C czy D. Tam po rozkręceniu obudowy
    są kable, wtyczki, wszystko upchane na śrubki i fiszki tekturowe.
    Trochę będzie cieżko tym się bawić na kołyszącej się łódce.

    Już prędzej chyba będzie można pomyśleć o wzięciu ze sobą
    jakiegoś przenośnego źródła prądu na łódkę i podładowaniu
    tej latarki z baterii żelowej 12V, takiej jak od UPSa...
    W zestawie z latarką jest ładowarka i adapter "samochodowy",
    z wtyczką od zapalniczki. O ile taka zabawa miałaby wyraźnie
    wydłużyć czas życia tych akumulatorków... Ma to sens?

    > Czy ladowarka do tego bajzlu pilnuje wyrownywania ogniw?
    > Czy laduje toto po prostu na chama, szeregowo, nie patrzac
    > na napiecia poszczegolnych cel?

    Nie ma fizycznie szans patrzeć na napięcia poszczególnych
    cel... Latarka dostaje w tyłek kabelek od ładowarki (przez
    wodoodporny port ze śrubką i o-ringi). Bateria aku jest
    dostępna tylko przez dwa druty, równolegle z przetwornicą
    zasilającą z tych samych drutów jarznik HID. Tu jest pdf ze
    zdjęciami bebechów: http://www.voila.pl/137/yueef/