    Date: Sun, 01 Feb 2009 21:05:10 +0100
    From: grg12 <g...@c...at>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prościutki wzmacniacz się wzbudza - pomocy...

    Konop pisze:

    > Wzmocnienie mogę zwiększyć, w sumie w układzie będzie zwiększone ;)... Z
    > tym całkowaniem - nie jest to super całkowanie, skoro mamy tylko 100pF,
    > a poza tym - myślałem, że to dobrze, bo układ całkujący wykazuje się
    > powolnymi zmianami na wyjściu, więc nie powinien się tak wzbudzać! Poza
    > tym - ja tego sam nie wymyśliłem, tylko to "podpatrzyłem" w gotowych
    > rozwiązaniach ;).. wprawdzie tam nie było wzmacniaczy operacyjnych, ale
    > tak mi się to jakoś z efektem Millera kojarzyło ;)...
    > No ale OK, jak będę budować generator, to wiem jak się do tego zabrać ;)...

    Źle się wyraziłem - to powyżej to nie sugerowana lista zmian tylko
    (przypuszczalna) przyczyna wzbudzania się wzmacniacza :)
    W żadnym razie nie sugeruję zwiększania wzmocnienia!!! Wręcz przeciwnie
    - uważam że jest ono zbyt duże. W uproszczeniu - twój wzmacniacz składa
    się z 3 stopni:
    1) Wzmacniacz operacyjny połączony w układzie całkującym. Ze względu na
    bardzo małą wartość stałej czasowej układu C1R3 (jakieś uS) dla sygnałów
    akustycznych będzie się zachowywał prawie jak wzmacniacz z otwartą pętlą
    - gigantyczne wzmocnienie napięciowe które bardzo szybko spada z
    częstotliwością i duże przesunięcia fazowe.
    2) Wzmacniacz na tranzystorze Q3 i źródle prądowym Q4-Q5. Znowu - bardzo
    duże wzmocnienie napięciowe (i zniekształcenia), ohydna charakterystyka
    częstotliwościowa.
    3) Wzmacniacz mocy na Q1 Q2 - wzmocnienie napięciowe 1, stabilne w dużym
    zakresie częstotliwości.

    Gdyby to było wszystko - miałbyś "wzmacniacz" który bardzo gwałtownie
    reaguje na napięcia wejściowe (i szum i zmiany temperatury i białe
    myszki) skacząc od napięcia min do max. Dlatego całość została zamknięta
    w pętali ujemnego sprzężenia zwrotnego ("drut" z wyjścia na pin "+"
    wzmacniacza operacyjnego) która powinna wszystko wyrównać. Niestety -
    opóźnienia wprowadzana przez poszczególne stopnie powodują że dla
    pewnego zakresu częstotliwości sygnał zostaje odwrócony w fazie
    (przesunięty o pół okresu) i, w zamierzeniu, ujemne sprzężenie zwrotne
    robi się dodatnie. A że skaskadowane stopnie 1 i 2 mają w sumie
    olbrzymie wzmocnienie - zaczyna "gwizdać". Po prostu budując taki
    wzmacniacz nie możesz się ograniczyć do "całości" - musisz zadbać
    również o poprawną prace każdego podukładu.

    > Wstępnie ograniczyć wzmocnienie mogę rezystorem R6 - zwiekszając go
    > nieco ;)... wiem, że to nienajlepsze wyjście, ale do symulacji wystarczy
    > ;).. a co ma dać zastąpienie źródła prądowego rezystorem??

    Zredukować wzmocnienie - choć trzeba przyznać że to niezbyt skuteczne.
    Lepiej np. źródło prądowe podmienić na rezystor 1k, a od emitera do
    "minusa" dać rezystor 200 ohm - to spowoduje że wzmocnienie drugiego
    stopnia spadnie do 5 a przy okazji polepszyć się liniowość.

    > Hmmm... a tak to się robi w prostych wzmacniaczach?? To nie ma być
    > super-hiper-audiofilski cud techniki ;)... tylko prościutki wzmacniacz
    > do byle jakich głośniczków :)...

    Cóż - kombinuj dalej :) Przy odrobinie szczęścia i cierpliwości
    doprowadzisz ten wzmacniacz do działania.
    Pozdrawiam
    GRG