  • Data: 2014-07-21 06:03:52
    Temat: Re: Prosba o pomoc w budowie zegara swietlnego.
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 21.07.2014 05:00, Tornad wrote:
    > On Saturday, July 19, 2014 6:41:53 PM UTC-4, Zbino wrote:

    > Je�eli

    W sumie tam można spojrzeć na eksperyment Michelsona-Morleya.
    Patrzymy, czy przy obracaniu, gdy dwa prostopadłe "zegary"
    zamieniają się miejscami prostopadły/równoległy, zmienia się
    ich wzajemna częstość. Oryginalnie było to wyrażone w zmianach
    drogi optycznej, ale to to samo.

    To:
    > Nie, tak nie jest; w zegarze swietlnym czas jednego tykniecia zegara
    > jest determinowany interwalem czasowym lotu promienia swietlnego od
    > generator do lusterka z powrotem do detektora. W zegarze kwarcowym
    > czas jedngo tykniecia okresla rezonans mechaniczny plytki kwarcowej
    > drgajacej z czestotliwoscia rezonansowa. Wahadlo, czyli zegar
    > wahadlowy rowniez na wozenie czuly nie bedzie. On bedzie czuly na
    > grawitacje i temperature ale nigdy na jego ruch jesli tylko ten ruch
    > odbywa sie w kierunku w ktorym grawitacja sie nie zmienia. To jest
    > zasadnicza roznica.

    oraz wcześniejsze, to:

    > Zegary kwarcowe sa w istocie zegarami mechanicznymi. Tam elementem
    > wyznaczajacym tempo chodu zegara sa wymiary plytki kwacowej. One na
    > wozenie sa odporne. Czyli wg relatywistow - nie podlegaja dylatacji
    > czasu.

    Jest to nieprawda. Teoria względności przewiduje identyczną dylatacje
    zegarów mechanicznych, świetlnych (szerzej - elektromagnetycznych)
    czy opartych o zjawiska jądrowe. Jeśli by tak nie było, taka teoria
    byłaby do niczego. Czas zadaje nam dowolne (powtarzalne lub okresowe)
    zjawisko fizyczne.

    Zasada względności Galileusza mówi*) (między innymi:), że jakkolwiek
    skontrujemy zegar, to w swoim układzie (tzn dla zjawisk dziejących
    się przy zegarze, niezbyt szybko się poruszających względem niego)
    pokazuje on poprawny czas. Potem (po 300 latach:) wchodzi
    Lorentz/Einstein/Minkowski i mamy przeliczanie wskazań jednego
    zegara na wskazania zegarów poruszających się względem niego.
    To jest niezależne od konstrukcji zegara:)

    *) Bardziej po ludzku. Zegar atomowy, świetlny, mechaniczny i kwarcowy
    stoją obok siebie i pokazują każdy to samo, niezależnie, czy stoją
    względem Ziemi, czy są w ufolocie lecącym 0.999c względem Ziemi.
    A przynajmniej tak twierdzi teoria względności i parę eksperymentów.

    > inne, ktore w danych warunkach zajsc moga. Na przeszkodzie
    > zastosowania wielokrotnych odbic stoi zjawisko pochlaniania swiatla
    > przez kazda powierzchnie. Troszeczke, ale po odbiciu promien
    > swietlny traci swe natezenie tak, ze po kilku odbiciach promien nie
    > uruchomi fotodiody.

    Lusterka dielektryczne. Na ebayu są 0.995 po 30dolarów
    i 0.999 odpowiednio droższe.

    Są i pięcia dziewiątkowe, ale tam ceny podchodzą pod 1000 dolarów:/
    http://www.laser2000.co.uk/optics_&_optomechanics.ph
    p?Category=228
    http://www.reoinc.com/products/coatings/high_reflect
    ion_coatings/

    Czymś takim uzyskuje się te ramiona MM rzędu kilomet(C)ów w aparaturze
    ~10cm.

    Ale już 99.5% wymontowane z laserka daje 138 odbić zanim natężenie
    spadnie do połowy początkowej wartości.

    > Jednym slowem uklad musi byc szybki, w sensie czas pomiedzy impulsem
    > z szybkiej diody a wygenerowaniem nastepnego impulsu musi byc
    > ekstremalnie krotki. Dlatego odpadaja wszelkie scalaki a nawet duze
    > wymiarowo tranzystory; konstrukcja musi byc zminiaturyzowana tak aby
    > nie bylo problemu z czestotliwoscia. Uklad powinien dzialac z
    > czestotliwoscia okolo 500 MHz. Czyli dla bazy zegara o dlugosci
    > kilkudziesieciu cm. Nie mozna szalec; nie wiem czy uda mi sie kupic
    > odpowiednio szybki licznik impulsow...

    Wszytko super, ale czy nie wymagasz też, aby zegar był dość dokładny?

    W końcu chcesz porównywać 1 do 1/sqrt(1-v^2/c^2)~= 1 + 0.5v^2/c^2
    Czyli dla v=30km/s (prędkość Ziemi) porównać 1 z 1+10^-8.
    [Problem jak wystrzelisz to z Ziemi chwilowo pomijam:)]

    Skonstruować taki zegar, aby działał da się. Skonstruować go tak,
    by mierzył z dokładnością 10^-9... robiąc to tak jak w zegarach
    atomowych, być może, ale to nie projekt na "garaż".

    Hmm, czy temu eksperymentowi nie będzie równoważne coś w rodzaju
    MM (to też eksperyment z nazwiskiem, wyleciało mi czyim:) z różnej
    długości ramionami? Zmiana częstości objawi się inną liczbą okresów
    fali w ramieniu, a że drugie jest krótkie, efekt będzie nierównomierny
    i zaobserwowałbyś przesunięcie prążków.

    pzdr
    bartekltg