  • 61. Data: 2014-01-28 18:10:04
    Temat: Re: Programowanie uC - Pascal, czy C ?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zbych" napisał w wiadomości
    W dniu 2014-01-27 23:45, J.F pisze:

    >Akurat w tym przykładzie kompilator nie ma zbyt dużego wyboru i poza
    >zmianą sposobu adresacji rejestru nie może nic fikuśnego wygenerować.
    >Gorzej z konstrukcjami typu:
    >rejestr |= stała
    >rejestr &= stała
    >rejestr ^= stała
    >rejestr.bit = stała
    >Bo może się okazać że taka modyfikacja rejestru wcale nie jest
    >atomowa.

    Atomowe to jedno, ale to bodajze w '51 bylo ze dwa rejestry byly pod
    tym samym adresem,
    jeden do odczytu, drugi tylko do zapisu, ale instrukcje typu
    OR/AND/XOR stala
    odczytywaly ten do do zapisu.
    A jak to C skompiluje - nie wiadomo.
    Nie wiadomo tez w jakiej kolejnosci bedzie wyrazenie obliczac i
    rejestry czytac, a to moze byc istotne.

    J.

  • 62. Data: 2014-01-29 02:22:21
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 28 Jan 2014 18:01:30 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie ma, bo to wbrew pozorom nie assembler.
    >
    >No, sa wstawki assemblerowe, da sie to zrobic, ale to juz trzeba
    >wiecej instrukcji napisac, bo inaczej nie wiadomo jak sie wczesniejsze
    >skompilowalo.

    Wstawi asemblerowe to sie robilo 30 lat temu. Dzisiaj praktyka mowi
    aby napisac procedure w asemblezre i wolac jja z C

    A.L.

  • 63. Data: 2014-01-29 09:42:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 28 Jan 2014 19:22:21 -0600, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > Wstawi asemblerowe to sie robilo 30 lat temu. Dzisiaj praktyka mowi
    > aby napisac procedure w asemblezre i wolac jja z C

    Przecież procedura w asm to właśnie wstawka... czy chodzi o gołą
    procedurę asm w pliku zew. (.S ) i później linkowaną z funkcjami w
    C?
    Wstawka asm w funkcji C jest chyba bezpieczniejsza bo kompilator wm
    zadba prolog i epilog funkcji...

    --
    Marek

  • 64. Data: 2014-01-29 17:50:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-01-27 00:36, s...@g...com wrote:
    > A ileż się nasłuchałem, że w C da się zrobić to, czego w Pascalu się nie da.

    Na uC w C da się zrobić wszystko a w Pascalu nic. Głównie dlatego że
    wybór języka programowania przez rynek dawno został zrobiony i nie ma tu
    żadnego sensownego argumentu. Po prostu *NIE* ma kompilatorów Pascala na
    uC poza jakimś żałosnym hobbystycznym szumem, więc rozmowa na ten temat
    jest czysto akademicka i nie ma praktycznego zastosowania jak również
    wykazuje ukryte skłonności samobójcze kierownika potencjalnego projektu.

  • 65. Data: 2014-01-29 18:39:09
    Od: h...@m...uni.wroc.pl

    W dniu poniedziałek, 27 stycznia 2014 17:45:17 UTC-5 użytkownik J.F napisał:
    > Użytkownik napisał w wiadomości grup

    oglegroups.com...

    > No, C i Pascal to mniej wiecej te same lata, a tych kombinacji w C
    > tyle, ze kompilator Pascala chyba znacznie prostszy.

    C i Pascal to duze uproszczenie w porównaniu z wcześnieszymi
    PL/I czy Algolem 68. Ale nawet Pascal Wirtha zawiera parę
    "ciekawych" konstrukcji:
    - zwracanie wartosci przez przypizanie do nazwy funkcji (trzeba
    rozróżniać zwracanie wwartości od wywołania rekursywnego)
    - parametry przekazywane przez wartość i przez zmienną,
    trzeba je rozróżniać, a przekazywanie przez zmienną wymaga
    w praktyce żeby kompilator w środu miał operator adresu
    - rekordy z wariantami, mają część stałą i zmienną, przy tym
    pozwalają na dowolne zagnieżdżanie (co daje podobny efekt
    jak anonimowe unie wprowadzone w latach 90 do niektórych
    kompilatorów C)
    - rekordy spakowane, użyteczność podobna do pół bitowych, ale
    można napisać całą masę bezużytecznych deklaracji które
    kompilator ma poprawnie obsłużyć.
    - funkcje lokalne (mają dostęp do zmiennych otaczającej je
    funkcji)
    - skoki nielokalne (trzeba zwinąć stos wywołań)
    - tablice konforemne, mają specjalną regułę przekazywania
    jako parameter i wymagają wsparcia dla tablic zmiennej
    wielkości

    Wiele implementacji Pascala pomijało ważne własności
    ale pełna implementacja byłaby bar

    > Juz chyba nie bylo co oszczedzac pojedynczych znakow, a i tak
    > najwiecej sie na wciecia tracilo :-)
    > Brak instrukcji "with" w C troche utrudnia zwiezlosc.

    Nietrywialne użycia "with" zastępuje operator adresu i wskaźniki.
    Tak źe w sumie zysk dla Pascala raczej niewielki. Ja pisałem
    sporo w Pascalu, a nie pamiętam czy kiedyś uzyłem "with".

    > Tego i Pascal nie wyklucza, no moze z wyjatkiem sprawdzania zakresow
    > tablic.

    Pascal pozwala na wydajny kod jak masz optymalizator. Ale bez
    optymalizatora kod wynikowy będzie gorszy niż z C,

  • 66. Data: 2014-01-29 21:14:08
    Od: h...@m...uni.wroc.pl

    W dniu środa, 29 stycznia 2014 11:50:02 UTC-5 użytkownik Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > jest czysto akademicka i nie ma praktycznego zastosowania jak również
    > wykazuje ukryte skłonności samobójcze kierownika potencjalnego projektu.

    Obrazek nie jest tak zero-jedynkowy jak go przedstawiasz. Jest GNU Pascal
    i na procki wspierarane przez odpowiednia wersje GNU C możesz zrobić
    to co w C. Od paru lat nie jest rozwijany (zajęłem się czym innym)
    ale wersje bazowane na GCC 3.x będą działać przez wiele lat.
    Ty pewnie nie bierzesz GNU Pascala pod uwagę, ale ZCW był
    (i prawdopodbnie jest) używany przez całkiem poważne projekty.

    Jest też Free Pascal, nie wiem jak ze wsparciem mniejszych prockow,
    ale większych ARM-ach da się podziałać.

    Ja dziś uC programuję w C, ale nie robię jakiś super
    poważnych projektów. W poważnym projekcie Pascal może
    mieć zalety. Oczywiście trzeba brać pod uwagę wiele
    czynników i szanasa że Pascal będzie najlepszy jest
    mała. Ale jak ktoś używa Pascal to nie rzucaj epitetów:
    jest szansa że wie co robi.

  • 67. Data: 2014-01-29 21:40:44
    Od: Luke <l...@l...net>

    Dnia 2014-01-27 23:45, Użytkownik J.F napisał:

    > Trzeba przyznac ze skladnia C jest "bledogenna" - nawet doswiadczony
    > programista moze sie latwo pomylic.

    95% takich pomyłek wykrywa nawet gcc z włączonym odpowiednią opcją i
    wyświetla warning ("upewnij się, czy na pewno tak chciałeś").

    L.

  • 68. Data: 2014-01-29 23:08:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Jan 2014 18:36:28 -0600, A.L. napisał(a):
    > On Mon, 27 Jan 2014 13:44:15 -0800 (PST), h...@m...uni.wroc.pl
    >
    > Nie byly badziewne. Pierwsze kompilatory C byly doskonale, na dlugo
    > zanim pojawily sie pecety.

    No nie, spodziewam sie ze pierwsze byly kiepskie. Ale sie udoskonalily
    ... jak piszesz - na dlugo przed pecetami.

    > W C byl i jest pisany UNIX. Gdy Pecety sie
    > pojawily, kompilatory C bazowaly na technice kompilacji kompilatorow
    > Unixowych i byly naprawde doskonale. Zas kompilatory Pascala bazowaly
    > na p-kodzie i maszynie wirtualnej

    No nie - to tylko jedna z mozliwosci, dla tych co chca szybko pascala
    posadzic na nowej maszynie. Byly i normalne kompilatory.

    > Jak idzie o optymalizacje, to optymalizacja nei jest specjalnie
    > krytyczna

    Zalezy. Programista mowi ze C jest dwa razy szybsze i Pascal przestaje
    byc uzywany.

    > No i wlasnei dlatego program w Pascalu jest wolniejszy niz w C

    Ale niespecjalnie krytycznie :-)

    > Nei nalezy porownywac pomarancz z jablkami. Pascal to silnie typowany
    > jezyk wysokiego poziomu, C to "strukturalizowany asembler" dla
    > zastosowan gdzie neisbedny jest bliski kontakt z "metalem"

    Spojrz na produkty Borlanda ... i nie masz racji.
    Pare rozszerzen do standardu i oba jezyki sa prawie identyczne.

    > NA dodatek, Pascal ma pewne cechy ktore powoduja ze musi wykonywac sie
    > wolniej niz C. Oprocz indeksow tablic (patzr wyzej) sa "zanurzone
    > procedury" (nested procedures) ktore wymahaja aby dostep do pewnych
    > elementow byl okreslany w czasie wykonania programu.

    A potem zrobili C++

    > Optymalizacja zas nei zawsze jest pozadana. Wiadomo ze a + (b+c) nei
    > rowna sie czasami (a+b)+c, a optymalizujacy kompilator usunie nawiasy
    > jako pierwsza czynnosc. No, chyba ze to jest kompilator Fortranu...

    No ale C tez moze je usunac.

    > P.S> A przyczyna zwiezlosci C jest prosta: gdy uzywa sie {} zamiast
    > begion/end, krazek tasmy papierowej jest znacznie mniejszy...

    Mowisz ze tak to bylo ? Czy to juz jednak czasy wciec ?

    J.

  • 69. Data: 2014-01-29 23:38:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Mowisz ze tak to bylo ? Czy to juz jednak czasy wciec ?

    Wcięcia robione tabulatorami nie wydłużają tasiemki dramatycznie.

    --
    Jarek

  • 70. Data: 2014-01-30 01:07:35
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Wed, 29 Jan 2014 23:08:58 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No nie, spodziewam sie ze pierwsze byly kiepskie. Ale sie udoskonalily
    >... jak piszesz - na dlugo przed pecetami.

    Historia jezyka C

    http://cm.bell-labs.com/who/dmr/chist.pdf

    >No nie - to tylko jedna z mozliwosci, dla tych co chca szybko pascala
    >posadzic na nowej maszynie. Byly i normalne kompilatory.

    Byly. Ale te ktore znam (Na Odre na prztklad, czy Turbo Pascal)
    benerowaly kod maszynowy "on the fly" zamiast generacji p-codu. Ale
    bazujaca na kompilatorze Ammana. Struktura kompilatora byla taka sama
    i narzucona pzrez strukture jezyjk poniekad

    A.L.