  • 51. Data: 2014-01-28 01:05:33
    Temat: Re: Programowanie uC - Pascal, czy C ?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, January 28, 2014, 12:51:19 AM, you wrote:

    > Alez skad. Sa konstrukcje ... ale nie musisz ich uzywac.

    Jasne. Tylko czasem analizować działanie cudzego programu trzeba. I
    zaczynają się wytryski fantazji programistycznej...

    > Nie podoba sie Sum+=*Bufptr++, to napisz
    > Sum=Sum+ Buf[i] ;
    > i=i+1 ;

    Ależ ja wiem, co to wskaźniki. Nawet w Pascalu dało się nimi operować
    - trochę to kulawe było ale było. Tyle, że takie podejście uzależnia
    od fizycznej struktury danych w pamięci. O ile w przypadku drobnych
    programów w uC jeszcze to ujdzie, to już w dużych programach, z
    założenia przenośnych, wiązanie się z fizyczną strukturą danych może
    być kulą u nogi.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 52. Data: 2014-01-28 01:36:28
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Mon, 27 Jan 2014 13:44:15 -0800 (PST), h...@m...uni.wroc.pl
    wrote:

    >Dziś kompilatory optymalizujące dla C są łatwo dostępne, więc można
    >nie doceniać możliwici użycia prostego kompilatora. Ale w pierwszych
    >latach C kompilatory dla mini i mikrokomuterów były badziewiate.

    Nie byly badziewne. Pierwsze kompilatory C byly doskonale, na dlugo
    zanim pojawily sie pecety. W C byl i jest pisany UNIX. Gdy Pecety sie
    pojawily, kompilatory C bazowaly na technice kompilacji kompilatorow
    Unixowych i byly naprawde doskonale. Zas kompilatory Pascala bazowaly
    na p-kodzie i maszynie wirtualnej

    Jak idzie o optymalizacje, to optymalizacja nei jest specjalnie
    krytyczna

    > Kompilator Pascala wie kiedy ma do czynienia
    >z tablią i zwykle (z wyjątkiem niekiedy dodawanyc konstrukcji
    >w stylu C) zna rozmiar tablicy więc może automatycznie wstawić
    >instrukcje sprawdzające czy indeks mieści się w granicach.

    No i wlasnei dlatego program w Pascalu jest wolniejszy niz w C

    >W sumie: jak masz dobry kompilator Pascala to może on
    >mieć zalety w porównaniu z C. Ale jest spora szansa
    >że C wygra ze względu na większą dostępność narzędzi
    >i bibliotek.

    Nei nalezy porownywac pomarancz z jablkami. Pascal to silnie typowany
    jezyk wysokiego poziomu, C to "strukturalizowany asembler" dla
    zastosowan gdzie neisbedny jest bliski kontakt z "metalem"

    NA dodatek, Pascal ma pewne cechy ktore powoduja ze musi wykonywac sie
    wolniej niz C. Oprocz indeksow tablic (patzr wyzej) sa "zanurzone
    procedury" (nested procedures) ktore wymahaja aby dostep do pewnych
    elementow byl okreslany w czasie wykonania programu.

    Dodatkowe problemy sa historyczne. Pascal zrobil sie populatny gdy
    pojawil sie kompilator Ammana bazuajcy na p-kodzie, ktory umozliwial
    latwe przenoszenie na inne maszyny. Kopmilatory Pascala albo
    poprzestawaly na p-kodzie i jego interpretacji, albo kompilowaly p-kod
    do kodu maszyny. Niektore (kompilator dla ICL1900, czylo Odry 1305)
    generowaly nierelokowalny kod maszynowy zamiast generacji p-kodu.
    Oczywiscie, to wszystko plus prostota rekursywnych parserow LL(1)
    powodowala ze generowany kod nei byl piorunujacej jakosci.

    Optymalizacja zas nei zawsze jest pozadana. Wiadomo ze a + (b+c) nei
    rowna sie czasami (a+b)+c, a optymalizujacy kompilator usunie nawiasy
    jako pierwsza czynnosc. No, chyba ze to jest kompilator Fortranu...

    A.L.

    P.S> A przyczyna zwiezlosci C jest prosta: gdy uzywa sie {} zamiast
    begion/end, krazek tasmy papierowej jest znacznie mniejszy...

  • 53. Data: 2014-01-28 01:38:17
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 28 Jan 2014 01:05:33 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:

> [...]
    >- trochę to kulawe było ale było. Tyle, że takie podejście uzależnia
    >od fizycznej struktury danych w pamięci.

    Do tego wlasnei sluzy C. C jest strukturalizowanym asemblerem

    A.L.

  • 54. Data: 2014-01-28 01:45:44
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 28 Jan 2014 00:56:27 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości
    >On Mon, 27 Jan 2014 21:00:00 +0100, Jaros?aw Soko?owski

    >My tu o liczbach zespolonych a nie zerowych :-)
    >
    >W C wprowadzili "unary plus"
    >
    >Piszesz a+ (+(b+c)) i liczy tak jak zapisane, a nie w dowolnej
    >kolejnosci.

    Nie jestem pewien. Link do standardu?...

    A.L.

  • 55. Data: 2014-01-28 08:42:10
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2014-01-27 23:45, J.F pisze:

    > Akurat tu .. Pascala latwo rozszerzyc o operacje bitowe, zas C nie
    > gwarantuje jednolitej kompilacji powyzszego.
    > W obliczu roznych mozliwosci procesora i sprzetowych rejestrow nie
    > wiadomo jak C to skompiluje.

    Akurat w tym przykładzie kompilator nie ma zbyt dużego wyboru i poza
    zmianą sposobu adresacji rejestru nie może nic fikuśnego wygenerować.

    Gorzej z konstrukcjami typu:
    rejestr |= stała
    rejestr &= stała
    rejestr ^= stała
    rejestr.bit = stała

    Bo może się okazać że taka modyfikacja rejestru wcale nie jest atomowa.

  • 56. Data: 2014-01-28 08:54:25
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2014-01-28 08:42, Zbych pisze:

    > Akurat w tym przykładzie kompilator nie ma zbyt dużego wyboru i poza
    > zmianą sposobu adresacji rejestru nie może nic fikuśnego wygenerować.

    Chociaż jak rejestr jest odpowiednio długi, to też jest miejsce na
    fantazję kompilatora (i problemy).

  • 57. Data: 2014-01-28 10:22:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:lc6clu$eb3$1@node2.news.atman.pl...

    > Sumuje elementy tablicy. Potwierdzam, to jest czytelne.

    Programuję w C od dawna, ale tylko z tydzień w roku.
    Widząc taki zapis mam wątpliwość, czy postinkremetacja dotyczy wskaźnika
    (bardziej prawdopodobne), czy wskazywanej wartości (mniej prawdopodobne).
    Wolę wstawić nawias, aby jak zajrzę tu za kilka lat nie zastanawiać się na
    nowo.
    P.G.

  • 58. Data: 2014-01-28 10:38:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > Do tego wlasnei sluzy C. C jest strukturalizowanym asemblerem

    Czasem brakuje mi w C dostępu do bitu przeniesienia.
    A może jest tylko ja nie wiem ?
    P.G.

  • 59. Data: 2014-01-28 10:40:04
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-01-28 10:22, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > zapis mam wątpliwość, czy postinkremetacja dotyczy wskaźnika
    > (bardziej prawdopodobne), czy wskazywanej wartości (mniej
    No właśnie, ten zapis jest przykład typowego, niechlujnie napisanego
    kodu w imię tzw. "zwięzłości". :-D

    > Wolę wstawić nawias, aby jak zajrzę tu za kilka lat nie zastanawiać
    > się na nowo.
    No pewnie. A w ramach czytelności warto też wstawić spacje po obu
    stronach operatora +=. Nawet pomimo tego, że to takie rozrzutne. :-D

  • 60. Data: 2014-01-28 18:01:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości
    >Czasem brakuje mi w C dostępu do bitu przeniesienia.
    >A może jest tylko ja nie wiem ?

    Nie ma, bo to wbrew pozorom nie assembler.

    No, sa wstawki assemblerowe, da sie to zrobic, ale to juz trzeba
    wiecej instrukcji napisac, bo inaczej nie wiadomo jak sie wczesniejsze
    skompilowalo.

    J.