  • Data: 2011-11-29 23:22:58
    Temat: Re: Programator do AVRów
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > Calkiem ciekawy.

    To jest ten USBasp, o którym wspominałem, tylko tutaj w wersji SMD.

    > Z tego co widze, to on takze obsluguje AVRISP. Czy mi sie wydaje, czy ten
    > standard AVRISP jest bardziej popularny? A moze on jest lepszy od tego
    > STK500?
    > Czym wlasciwie roznia sie te dwa standardy?

    ISP to in-system programming, czyli że podłączasz programator do docelowego
    urządzenia, w którym siedzi procek, który chcesz zaprogramować. Każdy AVR
    możesz w ten sposób zaprogramować. Wykorzystywany jest do tego standard SPI
    (zbieżność literek przypadkowa). Na tej stronce z Allegro masz rysunek
    złącza ISP i widać w nim sygnały SPI (MISO/MOSI/SCK). Natomiast STK500 to
    zestaw uruchomieniowy od Atmela
    (http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?to
    ol_id=2735) zawierający
    programator. Zwykle mianem STK500 określa się różne programatory zgodne z
    tym z tego zestawu. Tak więc ISP i STK500 do dwie różne rzeczy, jedno to
    standard programowania a drugie to urządzenie, w sumie w pewnym sensie
    standard programatorów.
    Każdy programator do AVRów obsługuje ISP. Więc jeśli porównujesz to patrz,
    czy Twoje narzędzia programistyczne (np. AVR Studio) obsługują dany
    programator i jakie ma funkcje dodatkowe. Taką przydatną funkcją jest
    wspomiany w tym wątku port szeregowy na USB. On w przeciwieństwie do tych
    przejściówek RS232-USB, które możesz kupić w sklepie nie ma napięć w
    standardzie RS232 tylko TTL (5V) lub 3,3V, czyli takie, jakie są
    wykorzystywane zwykle w układach mikroprocesorowych (mogą być też inne, ale
    AVR zwykle są używane przy takich). Nie są też zanegowane jak w RS232, gdzie
    jedynka to napięcie ujemne. Taki port szeregowy świetne się sprawdza np.
    przy debugowaniu. USBasp tego nie ma, piszą, że jest w planach. Dlatego ja
    sobie taki port szeregowy zrobiłem jako oddzielne urządzenie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/