  • Data: 2011-11-30 23:30:51
    Temat: Re: Programator do AVRów
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał(a):
    > A jakie te funkcje dodatkowe moga sie przydac, zwlaszcza na poczatku?
    > Ztego co wyczytalem, to to STK500 nie umozliwia debugowania w urzadzeniu
    > (natomiast ten programator podany przeze mnie "zgodny z AVRISP mkII",
    > umozliwia a funkcjonalnosc), a wydaje mi sie, ze jest to dosc przydatna
    > funkcjonalnosc.

    Bardzo przydatna. Ale nie każdy procesor to obsługuje, te prostsze z reguły
    tego nie mają. Masz tam z resztą napisane, że to złącze PDI służy do
    programowania procków ATxmega. Czyli jak masz procek ATmega (bez x) to Ci
    się to nie przyda. Ogólnie najpopularniejszą metodą debugowania jest JTAG.
    Możesz nim debugować np. procesor ATmega32. Ja mam ZL16PRG i on działa z
    Visual Studio. Jest to bardzo fajna rzecz, ale znów, nie każdy procek
    obsługuje JTAGa.

    > Czy to znaczy, ze mozna jednak debugowac program w urzadzeniu przy uzyciu
    > tego portu szeregowego?

    Można w tym sensie, że sobie w programie dopiszesz funkcję wysyłającą coś po
    porcie szerogowym. Czyli takie bieda-debugowanie :) To tak, jakbyś pisał w C
    na PC i w interesujących miejscach programu umieścił printfy wyświetlające
    określone zmienne. W ogóle w najprostszym przypadku możesz migać LEDami. Po
    prostu jak nie ma możliwości debugowania normalnego, to program musi coś
    wyrzucać na zewnątrz, czy to ustawiając stany na pinach do których
    podłączysz LEDy albo woltomierz, albo wysyłając coś tymi pinami szeregowo.
    Ostatnio robię jeden projekt na ATmega8. Ten procek nie obsługuje ani PDI
    ani JTAG. W zwiazku z tym w różnych miejscach programu ma wstawione
    wysyłanie komunikatów na port szeregowy. Ten port jest połączony przez
    konwerter do komputera a na komputerze włączone jest PuTTY jako terminal. W
    ten sposób w komputerze widzę co się dzieje w procku. Nie pozwala to na
    podglądanie dowolnych zmiennych, rejestrów, modyfikację ich czy też krokowe
    uruchamianie kodu ale często wystarcza.

    > A skoro to jest przejsciowka RS-USB, to czy by to znaczylo, ze moglbym np
    > uzyc tego toola do podlaczenia sie np do jakiegos routera zarzadzalnego?
    > czy to jednak jest jakas inna przejsciowka?

    Tak, to jest właśnie taka.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/