    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Program do 'wyciagania' cieni - szukam
    Date: Wed, 16 Sep 2009 12:33:33 +0200

    "Sebastian Nibisz" h8auvf$bpp$...@i...gazeta.pl

    > Dlaczego w ujęciu aparatu a nie monitora?
    > Nie obchodzi mnie to co jest zarejestrowane w aparacie. Interesuje mnie to, co mogę
    wyświetlić na monitorze.
    > Gdyby nie RAW, w ogóle byś nie wiedział, że masz większy zakres tonalny, aniżeli
    ten który widzisz w JPG.
    > Składałbyś wtedy zdjęcie z trzech JPG i nazywał to HDR-em, choć cały zakres tonalny
    siedziałby w RAW.

    RAWka ma (zwykle?) 14 bitów na pikselu -- czyli pewnie i tyle potrafi matryca oddać.
    JPEG ma 8, choć naprawdę ma zwykle znacznie mniej. Najlepszy JPEG ma 8, a
    najdoskonalszy
    druk ma jeszcze o 1 czy 2 mniej. :) Tak więc z jednej RAWki można uzyskać kilka
    różnych
    JPEG, które połączone dać mogą niby HDR. :) Ale bezpośrednia obróbka tej RAWki dać
    powinna
    taką samą rozpiętość. :)

    > A jak będę miał aparat o rozpiętości 16EV i uzyskam obraz z jednego pliku, to Twój
    obraz złożony z trzech plików, będzie HDR-em a
    > mój nie?
    > A czymże się będa różnić?

    Numerem seryjnym matrycy? ;)

    > To ze zdjęcia końcowego wynika, czy zostało zrobione w technice HDR, czy nie.
    Aparat nie ma tutaj nic do rzeczy.
    > Po zdjęciu poznasz, czy jego rozpiętość tonalna został skompresowana, czy nie. Nie
    wyświetlisz na monitorze zdjęcia o rozpiętości
    > tonalnej16EV, bo nie ma takich monitorów.

    Monitory może i są, ale sterowniki do monitorów ,,komputerowych'' tyle nie niosą.
    (ja znam tylko z 24 bitami i 32, ale wówczas są 4 kanały -- RGB i [niesamiec] alfa,
    czyli przeźroczystość)

    Jeśli Samsung chwali się matrycami telewizyjnymi dającymi kontrast 1:miliona,
    mamy chyba przekroczenie 16EV z nawiązką. ;) 2^16=65536
    Milion to mniej więcej 2^20 -- 2^10 to ~tysiąc. :)

    Ale czy to naprawdę 20 bitów? ;) Toż tam może być tylko jeden bit. ;)
    Jasny piksel i ciemny -- i też można wówczas mieć kontrast jeden:miliona.
    Ile bitów na pikselu ma taka telewizyjna matryca -- trudno zgadnąć.
    Ponoć u Samsunga 1:miliona to tyle, co u Sony 1:33tsysięcy, a obie
    te firmy produkują matryce wspólnie...

    Próbowałem sił z telewizorami Samsunga. I mogę spokojnie powiedzieć, że to porażka.
    Tam nie tylko nie ma 14 bitów, ale nawet o 8 nie warto marzyć. :) Tam są 4 bity. ;)
    No... Może 6... ;) Tak przynajmniej prezentowały się moje pliki -- gradienty.
    2^14=16384

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'