  • 1. Data: 2024-10-03 17:42:18
    Temat: Prognozowanie zużycia energii przez PGE?
    Od: Dąbrowski <r...@a...pl>

    Przepraszam jeżeli NTG ale grupy o energetyce nie znalazłem.

    Moim dostawcą energii elektrycznej jest PGE. Dwa razy w roku dostaję
    fakturę z rozliczeniem zużytej energii i prognozą zużycia na następne
    półrocze. Moje średnie półroczne zużycie energii zawsze było około 800
    -850 kWh. W ciągu ostatnich kilku okresów rozliczeniowych dzięki
    oszczędzaniu (wymianie odbiorników na oszczędniejsze i krótszym ich
    włączeniu) udało mi się obniżyć to zużycie do około 650 kWh. Ponieważ
    przez ostatnie 2 lata PGE prognozowało moje półroczne zużycie energii na
    około 900 kWh to zawsze miałem nadpłatę, która była zaliczana na poczet
    następnej faktury. Teraz dostałem fakturę w której PGE prognozuje
    zużycie energii w następnym półroczu na prawie 1200 kWh, co sprawia że
    zamiast około 800 zł, mam zapłacić około 1400 zł. Czy jest na grupie
    ktoś kto pracuje w PGE i może mi wytłumaczyć skąd nagle taki skok
    przewidywanego zużycia energii? Kto ustala to przewidywane zużycie?
    Jakiś system w komputerze czy żywy pracownik? Czym się kieruje ten
    system albo pracownik? Skoro w ostatnich 2 latach nie zużywałem tyle
    energii ile prognozowali i miałem nadpłatę to skąd pomysł, że w
    następnym półroczu zużyję tej energii dużo więcej?

  • 2. Data: 2024-10-03 17:54:04
    Temat: Re: Prognozowanie zużycia energii przez PGE?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Oct 2024 17:42:18 +0200, Dąbrowski wrote:
> [...]
    > energii ile prognozowali i miałem nadpłatę to skąd pomysł, że w
    > następnym półroczu zużyję tej energii dużo więcej?

    O ile wiem, to jest jakas procedura "reklamacji" prognozy.
    A jak nie zadziała - zawsze można do premiera napisać :-)

    Jest też jakieś rozliczanie rzeczywistym zużyciem, ale chyba droższe.
    Choc w dobie "inteligentnych liczników" to czemu droższe ?

    No i czy nie ma swobody wyboru dostawcy energii? A raczej swobody
    wyboru dostawcy rachunku :-)

    J.

  • 3. Data: 2024-10-03 19:07:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dąbrowski napisał:

    > Czy jest na grupie ktoś kto pracuje w PGE i może mi wytłumaczyć
    > skąd nagle taki skok przewidywanego zużycia energii?

    To jeszcze nic. Moja mama (specjalistka od energetyki, ale od ponad
    trzydziestu lat na emeryturze) dostała prognozę dotyczącą garażu.
    Tam się od wielkiego dzwonu włącza na chwilę światło, rachunki
    zawsze składały się głównie z opłat stałych. Ostatnia "prognoza"
    to było coś koło 350 zł.

> [...]
    > w ostatnich 2 latach nie zużywałem tyle energii ile prognozowali
    > i miałem nadpłatę to skąd pomysł, że w następnym półroczu zużyję

    Nawet jak prognozy drukuje "system w komputerze", to za nim stoją
    żywi ludzie. Konkretni. Pewnie nawet mają nazwiska. A skąd pomysł
    i czym się kierowano? Podejrzewamy, że "względami praktycznymi".
    To znaczy trzeba było sporządzić bilans kwartalny dla inwestorów.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2024-10-03 19:55:51
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2024 o 17:42 Dąbrowski <r...@a...pl> pisze:

> [...]
    > energii ile prognozowali i miałem nadpłatę to skąd pomysł, że w
    > następnym półroczu zużyję tej energii dużo więcej?

    Zmień prognozy na rzeczywiste rozliczenia. Co miesiąc podasz stan i
    zapłacisz za tyle co zużyłeś.
    Z tymi prognozami nie trafisz. Ja przez spory czas miałem niedopłaty,
    chociaż zużycie było przez 3 lata praktycznie identycznie. Też się
    łudziłem, że po pierwszym cyklu prognozę mi skorygują ale się myliłem.
    Co ciekawe teraz nie mam żadnego zużycia (mam PV, jestem starym
    prosumentem) i też mi przysłali nową prognozę ze zużyciem. 2 poprzednie
    faktury to był sam abonament i opłaty i saldo dodatnie energii - mam
    nadwyżkę w ich magazynie.
    Ewidentnie szukają dodatkowych $$$ od ludzi.

    TG

  • 5. Data: 2024-10-04 05:34:24
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 3.10.2024 o 17:42, Dąbrowski pisze:
> [...]
    > energii ile prognozowali i miałem nadpłatę to skąd pomysł, że w
    > następnym półroczu zużyję tej energii dużo więcej?

    To proste.
    Mając kasę na koncie mają też dodatkowy dochód z obrotu tą kasą.
    To tak, jakbyś wpłacał pieniądze do banku, tylko, że tu interes robi
    wyłącznie PGE.

    Na naliczenie odsetek od przechowywanej kwoty bym nie liczył :)

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackieh wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach: Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

    Wiele informacji, które przekazują polskie i amerykańskie media oraz
    przedstawiciele władzy, prawdopodobnie nie jest prawdziwych. Takie
    doniesienia mogą być elementem wojny informacyjnej ze strony USA i
    Rzeczpospolitej Polskiej.

  • 6. Data: 2024-10-04 09:39:38
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

> [...]
    > Tam się od wielkiego dzwonu włącza na chwilę światło, rachunki
    > zawsze składały się głównie z opłat stałych. Ostatnia "prognoza"

    Widocznie prognozują że kupi samochód elektryczny ;-) No albo skuter bo
    na samochód to chyba trochę mało.

    A może faktycznie prognozują, że jakaś część zacznie ładować samochody
    ale nie wiadomo kto konkretnie ale średnio wychodzi tyle...

    --
    SW3