  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Procek i długie przewody wprost do portów - do praktyków
    Date: Thu, 4 Mar 2010 14:03:22 +0100

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:hmo7ms$anp$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    ets/ADuM1400_1401_1402.pdf

    > Ja też stosowałem raz ADuM140x i bardzo mi się układy podobały ;) jest
    > tylko jeden problem!! Przecież to jest normalny układ cyfrowy, ze
    > sprzężeniem elektromagnetycznym... Wejście takiego układu IMHO trzeba
    > zabezpieczać tak samo, jak wejście mikrokontrolera.... Autor nie szukał
    > izolacji, tylko zabezpieczenie wejść... potem powstał pomysł, że
    > transoptor może zastąpić zabezpieczenie, a Ty proponujesz zastąpienie
    > transoptora ADuMem i dodanie zabezpieczeń na wejściu ;)...

    Racja, choć.... wejście transoptora też wymaga zabezpieczeń ;-)
    Transoptor w którym obie strony są zasilane z tego samego źródła (nie
    chodzi, że VCC, tylko, że bez izolacji między nimi) daje niewiele (nie piszę
    nic) więcej od tranzystora. Czy zabezpieczamy diodę LED transoptora, czy
    złącze B-E tranzystora - różnica niewielka. Dioda LED nie musi być połączona
    z masą, czy zasilaniem - jest łączona przez rezystor, ale tę samą rolę
    spełni rezystor między wejściem a bazą tranzystora.
    Zabezpieczenie ADuM faktycznie przy braku izolacji byłoby trudniejsze niż
    transoptora (praktycznie takie jak procesora) i proponowanie go do tego
    układu nie ma sensu. Napisałem jedynie: "Może Cię zainteresuje." w ramach:
    dobrze wiedzieć jakie są inne rozwiązania.

    Zabezpieczenie robi się prostsze jak da się wykorzystać izolację
    (transoptora czy ADuM), ale to wymaga też izolowanego źródła napięcia.
    Pełna izolacja daje to, że specyfikowany w EMC dla długich linii sygnałowych
    Surge (1kV przez 40 ohm) może zostać praktycznie nie zauważony, a przy braku
    izolacji te 25A gdzieś trzeba przepuścić (lub zrobić wejście akceptujące
    1kV).
    Generalnie zakłócenia mają charakter CM (common mode) i na izolowanym
    układzie niewiele się pojawi różnicowo (między wejściem a izolowaną masą) no
    i ochrona przed tym niewiele staje się łatwiejsza.
    Ale dla każdego kabla trzeba by mieć praktycznie osobną izolację.
    P.G.