  • 1. Data: 2011-02-17 22:15:33
    Temat: Problemy z rezystancyjnym panelem dotykowym...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Na wstępie - mój problem opiszę na przykładowym programie do rysowania
    po LCDku :). Jedzie się palcem/rysikiem po LCD no i to samo ma się
    pojawić na wyświetlaczu.
    JEśli nie dotykam wyświetlacza, to pojawiają mi się na nim śmieci!
    Grupy punktów, w miarę stałych miejscach, trochę na prawo od środka,
    oraz dalej na prawo i trochę wyżej. Problem występuje na dwóch
    egzemplarzach podobnego wyświetlacza.
    Oczywiście, mogę z tym walczyć, przez:
    - zwiększenie czasu martwego na ustalenie się stanu na wejściu ADC
    - wymaganie, aby N kolejnych pomiarów znalazło się w pewnym określonym
    obszarze, tu mogę regulować N oraz promień R...

    Wszystko fajnie, tylko nie potrafię dojść do satysfakcjonującego mnie
    kompromisu:). Albo są śmieci, albo całość działa za wolno. Jeśli ustawię
    zbyt wysoką ilość powtórzeń, to mam spore opóźnienie przy "kliknięciu".
    Jeśli zaś dam małe opóźnienie, ale też mały promień, wówczas ciężko
    zrealizować przeciąganie palcem po ekranie (wymagany jest bardzo powolny
    ruch). Nie wiem, czy to wina samego panelu, mojej metody, czy sposobu
    podłączenia... Generalnie próbowałem:
    - zmienić kanał ADC na drugi (ten sam sygnał powinniśmy mieć na X1 i X2,
    jak i na Y1 i Y2)
    - zmieniać polaryzację
    - inaczej układać kabelek połączeniowy (całość pracuje na płytce
    prototypowej).
    Nic to nie pomagało... Trochę mnie to wkurza, bo sprawa niby banalna, a
    ciągle mam z tym problemy. Mam telefon z panelem rezystancyjnym (starszy
    model) i tam to działa świetnie! Czyli ogólnie się da. Tylko nie wiem,
    czy to wina wyświetlacza, czy mojego algorytmu??
    Patrzyłem na gotowce, ale znajdowałem same prymitywne, bez kalibracji
    nawet i oczywiście tak samo źle to działało... nawet nie umiałem
    dopatrzyć się w nich kodu, który wykrywa dotknięcie panelu...
    Może ktoś coś doradzi?? :)...

    Konop

  • 2. Data: 2011-02-17 23:26:27
    Temat: Re: Problemy z rezystancyjnym panelem dotykowym...
    Od: Robert Zemła <m...@g...com>

    W dniu 2011-02-17 23:15, Konop pisze:
    > Może ktoś coś doradzi?? :)...

    Zgaduję że coś jest nie tak z samym algorytmem albo sposobem dokonywania
    pomiarów. Dobrze obsłużyć panel rezystancyjny wcale nie jest tak łatwo
    jakby się mogło wydawać. Polecam lekturę:
    http://www.analog.com/static/imported-files/applicat
    ion_notes/AN-1021.pdf Kiedyś
    przerabiałem ten temat tyle że w moim przypadku sporym problemem było
    uzyskanie precyzyjnych wyników na całej powierzchni ekranu

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-02-18 07:30:43
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wyświetlaczu.
    > JEśli nie dotykam wyświetlacza, to pojawiają mi się na nim śmieci!

    Zakładam, że przetwornik to AD7843 albo coś pokrewnego. Czy korzystasz z
    wyjścia PENIRQ? To chyba najprostszy sposób na detekcję tego, czy panel jest
    dotykany, czy nie.

    Maciek

  • 4. Data: 2011-02-18 08:36:19
    Od: Konop <k...@g...pl>

    On 18 Lut, 08:30, "Maciek" <f...@i...pl> wrote:
> [...]
    > wyjścia PENIRQ? To chyba najprostszy sposób na detekcję tego, czy panel jest

    Nie, korzystam z wbudowanego w uC LPC2378 przetwornika ADC. Ale to nie
    powinno mieć istotnego znaczenia - rozumiem, że ucierpi dokładność,
    ale te "fałszywe" kliknięcia??

    Pozdrawiam
    Konop

  • 5. Data: 2011-02-18 08:47:03
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Zgaduj e co jest nie tak z samym algorytmem albo sposobem dokonywania
    > pomiar w. Dobrze obs u y panel rezystancyjny wcale nie jest tak atwo
    > jakby si mog o wydawa . Polecam lektur
    :http://www.analog.com/static/imported-files/applica
    tion_notes/AN-1021...Kiedy
    > przerabia em ten temat tyle e w moim przypadku sporym problemem by o
    > uzyskanie precyzyjnych wynik w na ca ej powierzchni ekranu

    Tu głównie piszą o kalibracji... OK, przyda się na pewno, no ale to
    nie odfiltruje mi zakłóceń, jakie pojawiają się we "właściwym"
    obszarze pracy... tak mi się przynajmniej wydaje ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2011-02-18 08:55:09
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
    On 18 Lut, 08:30, "Maciek" <f...@i...pl> wrote:
    > Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w
    > wiadomościnews:ijk6m3$3a8$1@inews.gazeta.pl...
    (...)

    > Nie, korzystam z wbudowanego w uC LPC2378 przetwornika ADC. Ale to nie
    > powinno mieć istotnego znaczenia - rozumiem, że ucierpi dokładność,
    > ale te "fałszywe" kliknięcia??

    A w jaki sposób wykrywasz kliknięcie? Rozumiem, że _jedna_ gałąź (np. Y- lub
    Y+) jest podłączona do GND lub VCC, a na drugiej (X+ lub X-) sprawdzasz
    napięcie?

    Maciek

  • 7. Data: 2011-02-18 09:25:39
    Od: Konop <k...@g...pl>

    On 18 Lut, 09:55, "Maciek" <f...@i...pl> wrote:
    > U ytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisa w wiadomo
    cinews:37e6813e-e7e7-4baf-9dfe-ec4e06e43a7d@l18g2000
    yqm.googlegroups.com...
    > On 18 Lut, 08:30, "Maciek" <f...@i...pl> wrote:> U ytkownik "Konop"
    <k...@g...pl> napisa w

    > (...)

    > A w jaki spos b wykrywasz klikni cie? Rozumiem, e _jedna_ ga (np. Y- lub
    > Y+) jest pod czona do GND lub VCC, a na drugiej (X+ lub X-) sprawdzasz
    > napi cie?

    No tak :). Y1 do VCC, Y2 do GND. Napięcie sprawdzam na X1 lub X2 (ale
    tylko na jednej nodze). Analogicznie mierzę współrzędną Y. Problem mam
    niezależnie, czy włącze rezystory do VCC czy do GND...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 8. Data: 2011-02-18 09:51:29
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
> [...]

    > tylko na jednej nodze). Analogicznie mierzę współrzędną Y. Problem mam
    > niezależnie, czy włącze rezystory do VCC czy do GND...

    Zaraz... Więc jeżeli nie naciskasz, to X1 (lub X2) wisi w powietrzu? Dobrze
    zrozumiałem?

    Maciek

  • 9. Data: 2011-02-18 10:41:16
    Od: Konop <k...@g...pl>

    wiadomościnews:04c8a044-8252-4e28-930a-8bc0808377f1@
    x11g2000yqc.googlegroups.com...

    > Zaraz... Więc jeżeli nie naciskasz, to X1 (lub X2) wisi w powietrzu? Dobrze
    > zrozumiałem?

    Nie no, nie jestem na tyle pomysłowy, żeby robić radio na LPCku ;)...
    Włączone mam "pull-upy" do VCC na tych pinach... Próbowałem też
    włączać podciąganie do GND, jak i coś w stylu X1 podciągnięte do VCC,
    X2 podciągnięte do GND itp... nie pomagało... właśnie nie wiem, może
    powinienem dać mniejszy rezystor podciągający? W sumie mogę go dać na
    stałe, nie?

    Pozdrawiam
    Konop

  • 10. Data: 2011-02-18 11:30:16
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    q.googlegroups.com...

> [...]
    > X2 podciągnięte do GND itp... nie pomagało... właśnie nie wiem, może
    > powinienem dać mniejszy rezystor podciągający? W sumie mogę go dać na

    Na stałe nie, bo zaburzy dokładność podziału dzielnika. U mnie sekwencja
    jest taka:

    - Y- do masy, X+ podwieszone do VCC (wejście ATMEGA128),
    - jeżeli na X+ pojawi się stan niski, czekam 10 ms i ponownie sprawdzam,
    - jeżeli na X+ jest nadal stan niski, wyłaczam pull-up i rozpoczynam
    konwersję.

    A jaką masz wartość tego pull-up'u? Nie przełączasz go aby tuż przed
    sprawdzeniem wejścia?

    Maciek