  • Data: 2013-01-26 20:28:39
    Temat: Re: Problemy z SSD
    Od: Michal <d...@d...mailexpire.com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-01-17 23:17, Salata pisze:

    > Dobre. HDD na wiecznosc. Chcialbym taki zobaczyc. Niestety ostatnie moje
    > doswiadczenia pokazuja, ze nie nalezy liczyc nawet na 3 lata dla HDD. Po
    > prawie 3 padl mi WD Black, ktory poszedl na gwarancje, ale dane z
    > backupu odzyskane. Wczesniej Seagate'y po 2 latach i juz bez gwarancji.
    > Niestety obecnie nic nie jest wieczne. Nie oszukujmy sie po 5 latach
    > dysk i tak jest do wymiany z wielu powodow.

    Zależy jak kto używa HDD. Mi w domowych zastosowaniach HDD do pecetów
    przez 23 lata nie padł żaden HDD mechaniczny, a przewinęło mi się ich
    pewnie ponad 20. One po prostu praktycznie nie zużywają się przez zapis
    jak ma to miejsce w przypadku NAND, a prawidłowo traktowane mogą działać
    latami - praktycznie w technologiczną "nieskończoność" bo nawet tak z
    rok temu miałem problem oddając do utylizacji dwa moje najstarsze dyski
    IDE (WD i Maxtora z przełomu lat 80 i 90 XX w). Do końca były sprawne
    mechanicznie, ale nie miałem już mobo/kontrolera MFM i musiałem się
    trochę napracować z rozebraniem tych "cegłówek" i mechanicznym
    zniszczeniem nośników (to były jeszcze "solidne" talerze z napylaniem
    warstwy magnetycznej na aluminium, a nie szkle). Oczywiście każda
    elektronika psuje się, ale chciałbym by dyski oparte o NAND flash były
    tak długowieczne i nie zużywały się od samego zapisu w coraz mniejszej
    ilości cykli - obecne już w granicach ~3000.

    P.S.
    Dużo zależy jak kto traktuje dyski. Jak wspomniałem wyżej - mi nie padł
    żaden HDD z wielu przez tyle lat, koleżance właśnie będę robił kolejnego
    laptopa po mechanicznym padzie dysków - jeden po 1,5 roku, drugi po ~5
    latach. Dla takich ludzi mających tendencję do rzucania laptopa na łóżko
    w czasie pracy SSD są wymarzone, bo dużo trudniej je uszkodzić
    mechanicznie przez takie traktowanie.

    --
    /MB