-
11. Data: 2012-12-15 22:25:55
Temat: Re: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
Od: "Arbiter" <n...@h...com>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam.pl> napisał w wiadomości
> Potencjalnie też jest możliwość że jak masz klimę na 18C w czasie mrozu,
> to
> klima uruchamia Ci się od razu na maksymalne grzanie, mocno chodzi
zgadza się, 18 stopni na mrozie oznacza grzanie nagrzewnicy z pełną mocą,
jeśli nawiew dziala to odbiera również ciepło. Ale swoją drogą wolałbym mieć
ogrzewanie w kabinie niż nagrzany silnik
-
12. Data: 2012-12-16 10:19:51
Temat: Re: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
Od: "uPemek" <...@...x>
uPemek <...@...x> naskrobał(a):
> Cześć,
> Jestem użytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety sporą
> wadę, a mianowicie bardzo długi czas rozgrzewania się silnika. Termostat
> jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko również. Czy ktoś miałby może
> jakieś sugestię co jeszcze sprawdzić? Lub może co jest bolączką tych
> silników?
> Przy obecnych temperaturach oscylujących minimalnie poniżej 0st.C silnik
> osiąga normalną temperaturę po 5-6km mimo nawiewu ustawionego na 18st.C,
> chyba jednak coś jest nie tak, tylko jak określić co?
> Pozdr
Informacje uzupełniające:
- termostat dalej jest ok, duży obieg jest nieaktyny do rozgrzania się
silnika
- pod silnikiem są osłony
- wentylator elektryczny nie jest włączony podczas rozgrzewania się silnika
(ale to w kontekscie braku braku wymiany ciepła przez chłodnicę nie ma
wielkiego znaczenia)
No i nie wiem co dalej można wziąć na tapetę, tak jak Tomasz napisał duże
silniki szybko się grzeją, ten to stara konstrukcja tymbardziej nie powinien
zachowywać się jak malutki nowoczesny dieselek.
Pozdr
-
13. Data: 2012-12-16 21:04:03
Temat: Re: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
Od: s...@g...com
W dniu niedziela, 16 grudnia 2012 10:19:51 UTC+1 użytkownik uPemek napisał:
> uPemek <...@...x> naskroba?(a):
>
> > Cze??,
>
> > Jestem u?ytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety spor?
>
> > wad?, a mianowicie bardzo d?ugi czas rozgrzewania si? silnika. Termostat
>
> > jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko r?wnie?. Czy kto? mia?by mo?e
>
> > jakie? sugesti? co jeszcze sprawdzi?? Lub mo?e co jest bol?czk? tych
>
> > silnik?w?
>
> > Przy obecnych temperaturach oscyluj?cych minimalnie poni?ej 0st.C silnik
>
> > osi?ga normaln? temperatur? po 5-6km mimo nawiewu ustawionego na 18st.C,
>
> > chyba jednak co? jest nie tak, tylko jak okre?li? co?
>
> > Pozdr
>
>
>
> Informacje uzupe?niaj?ce:
>
> - termostat dalej jest ok, du?y obieg jest nieaktyny do rozgrzania si?
>
> silnika
>
> - pod silnikiem s? os?ony
>
> - wentylator elektryczny nie jest w??czony podczas rozgrzewania si? silnika
>
> (ale to w kontekscie braku braku wymiany ciep?a przez ch?odnic? nie ma
>
> wielkiego znaczenia)
>
>
>
> No i nie wiem co dalej mo?na wzi?? na tapet?, tak jak Tomasz napisa? du?e
>
> silniki szybko si? grzej?, ten to stara konstrukcja tymbardziej nie powinien
>
> zachowywa? si? jak malutki nowoczesny dieselek.
>
U mnie dwa fordy zachowują się tak jak twoje "problematyczne" auto:
Ford fiesta 1.3 benzyna - od nowości nagrzewa sie przez jakieś 4-5km.
Zebym miał "ciepło w uszy" to muszę zrobić jakieś 10km. Wtedy w kabinie jest już
normalnie i nie czuć zimna.
Podobnie focus 1.8 tdci. Też trzeba dobrych 5-6 km zeby wskazowka zaczela sie
podnosic. Przy czym focus jest troche starszy (5 letni).
Tak wiec moze byc ze ten typ tak ma. No chyba ze wczesniej sie zagrzewal szybko no to
może jednak jakaś usterka.
-
14. Data: 2012-12-16 23:20:44
Temat: Re: Problem z bardzo d?ugim czasem rozgrzewania si? silnika
Od: scobowski <s...@i...pl>
W dniu 2012-12-15 13:24, uPemek pisze:
> scobowski <s...@i...pl> naskroba?(a):
>> W dniu 2012-12-13 20:10, uPemek pisze:
>>> Cze??,
>>> Jestem u?ytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety spor?
>>> wad?, a mianowicie bardzo d?ugi czas rozgrzewania si? silnika. Termostat
>>> jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko r?wnie?. Czy kto? mia?by mo?e
>>> jakie? sugesti? co jeszcze sprawdzi?? Lub mo?e co jest bol?czk? tych
>>> silnik?w?
>>> Przy obecnych temperaturach oscyluj?cych minimalnie poni?ej 0st.C silnik
>>> osi?ga normaln? temperatur? po 5-6km mimo nawiewu ustawionego na 18st.C,
>>> chyba jednak co? jest nie tak, tylko jak okre?li? co?
>>> Pozdr
>> W ?yciu nie uwierzysz: masz niesprawny (i niewa?ne, ?e nowy) termostat
>> (zak?adaj?c, ?e przez "normalna temperatura" rozumiesz 90 stC na wska?niku
>> temp. p?ynu ch?odz?cego, a owe 5km pokonujesz w mie?cie, w
>> korku). Chyba, ?e one 5km robisz, wyjechawszy spod domu wprost na
>> krajowk? i jedziesz 90km/h - wtenczas i po 12km b?dziesz mia? zimny
>> silnik (a na pewno ch?odnic? :) )
>
> Jazda w korku, gdzie poprzednie auto grza?o si? po 1-1,5km w pododbnych
> warunkach.
>
> PS. Stary termostat, podobnie jak nowy s? sprawne, to pewne - potrzebuj?
> sugestii co poza najbardziej oczywistymi elementami mo?e mie? tu znaczenie.
>
>
Nie ma samochodu, który po 1,5 km wolnej jazdy ma temp. roboczą, choćby
z zamkniętym termostatem.
Są takie, co na takim odcinku już grzeją kabinę (vel moje tico sprzed
lat) albo seikaczento sporting, którego kiedyś miałem jako "służbowóz" ,
ale silnik nie ma prawa mieć 90stC.
Myślę sobie że, wiesz co? _Masz_niesprawny_termostat_ :)
W pierwszym poście piszesz, że masz AEC?
Miałem w życiu ABC, AAH, ACK, AEC, ABH, jak również AAN, KV (ech...),
NG, 7A - jeśli chodzi o benzynowe audice. Jedne dłużej, inne krócej. Ale
żaden, powtórzę: ŻADEN z nich (szczególnie V-ki) nie grzał po 1km w
mieście. Nieco szybciej nagrzewały się pięciocylindrówki, ale -
generalnie - w kabinie ciepło leciało zimą po circa 4-5 minutach pracy
silnika.
I - tak jako ciekawostka: "fabryczny" termostat OEM dla tych WSZYSTKICH
silników :D - czyli Wahler jest na zimno "niedomknięty" albo (w
zależności od wersji albo roku produkcji) ma w płytce dziurkę, którą
odrobina płynu przepływa.
-
15. Data: 2012-12-17 01:21:37
Temat: Re: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
Dnia Sun, 16 Dec 2012 10:19:51 +0100, uPemek napisał(a):
> uPemek <...@...x> naskrobał(a):
>> Cześć,
>> Jestem użytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety sporą
>> wadę, a mianowicie bardzo długi czas rozgrzewania się silnika. Termostat
>> jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko również. Czy ktoś miałby może
>> jakieś sugestię co jeszcze sprawdzić? Lub może co jest bolączką tych
>> silników?
>> Przy obecnych temperaturach oscylujących minimalnie poniżej 0st.C silnik
>> osiąga normalną temperaturę po 5-6km mimo nawiewu ustawionego na 18st.C,
>> chyba jednak coś jest nie tak, tylko jak określić co?
>> Pozdr
>
> Informacje uzupełniające:
> - termostat dalej jest ok, duży obieg jest nieaktyny do rozgrzania się
> silnika
> - pod silnikiem są osłony
> - wentylator elektryczny nie jest włączony podczas rozgrzewania się silnika
> (ale to w kontekscie braku braku wymiany ciepła przez chłodnicę nie ma
> wielkiego znaczenia)
>
> No i nie wiem co dalej można wziąć na tapetę, tak jak Tomasz napisał duże
> silniki szybko się grzeją, ten to stara konstrukcja tymbardziej nie powinien
> zachowywać się jak malutki nowoczesny dieselek.
To jeszcze inaczej - po czym wnioskujesz że silnik długo się grzeje?
Jeżeli wskazówka Ci późno wstaje, to może po prostu wskaźnik jest wysoko
wyskalowany?
W moim jednym samochodzie wskaźnik ma skalę od 80 do 100C, więc dość długo
trwa nim się oderwie od minimalnego wskazania).
W innym aucie miałem wksaźnik był od 50-130C, wskazówka szła więc w górę
znacznie szybciej.
W wielu autach wskaźnik jest niemianowany (od C do H) i w sumie nie wiadomo
co ten wskazuje.
-
16. Data: 2012-12-17 01:26:41
Temat: Re: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl>
Dnia Sat, 15 Dec 2012 09:58:48 +0100, Marcin Jan napisał(a):
>> Potencjalnie też jest możliwość że jak masz klimę na 18C w czasie mrozu, to
>> klima uruchamia Ci się od razu na maksymalne grzanie, mocno chodzi
>> wentylator i wychładza Ci silnik ogrzewaniem.
>> Dla eksperymentu wyłącz nawiew w kabinie.
>>
> imho element pomijalny. Nagrzewnica nie jest aż tak duża aby skutecznie
> wychłodzić cały układ.
W większości samochodów, przy mrozie bez problemu.
A małe nowoczesne diesle to już w ogóle - przy mocnym grzaniu w kabinie
stajesz pod światłami i wskazówka temperatury leci w dół.
Tyle że tu mówimy o dużym silniku, który nawet na wolnych obrotach generuje
sporo ciepła.
> Być może w starszych układach ogrzewania, w
> takich gdzie regulację temperatury w kabinie dokonuje się poprzez
> zamykanie zaworu na rurce z cieczą chłodzącą, to miało większe znaczenie
> (odcinało się część cieczy chłodzącej).
To jest akurat praktycznie bez znaczenia - odcinanie małego obwodu jedynie
zmniejsza pojemność układu, na sam bilans juz wpływu nie ma.
> Teraz jest tak że nagrzewnica
> zawsze jest podłączona do obiegu a regulacji dokonuje się poprzez
> zamknięcie lub otwarcie kasety.
Tak, ale właśnie puszczając silny nadmuch powietrza z zewnątrz na
nagrzewnicę, odbiera się to ciepło od silnika.
-
17. Data: 2012-12-17 20:48:39
Temat: Re: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
Od: "uPemek" <...@...x>
Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl> naskrobał(a):
> To jeszcze inaczej - po czym wnioskujesz że silnik długo się grzeje?
Po temperaturze cieczy chłodzącej, temp oleju, czy wręcz odczuciu dot. temp
silnika podczas rozgrzewania jak sprawdzałem również Twoją sugestię dot.
termostatu.
> Jeżeli wskazówka Ci późno wstaje, to może po prostu wskaźnik jest wysoko
> wyskalowany?
Wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej ma 3 zapisane wartości: 50, 90 i
130C.
> W moim jednym samochodzie wskaźnik ma skalę od 80 do 100C, więc dość długo
> trwa nim się oderwie od minimalnego wskazania).
> W innym aucie miałem wksaźnik był od 50-130C, wskazówka szła więc w górę
> znacznie szybciej.
W BMW z silnikiem R6 wręcz zasuwała, tu ledwie się pnie.
Pozdr
-
18. Data: 2012-12-17 21:05:14
Temat: Re: Problem z bardzo d?ugim czasem rozgrzewania si? silnika
Od: "uPemek" <...@...x>
scobowski <s...@i...pl> naskrobał(a):
> W dniu 2012-12-15 13:24, uPemek pisze:
>> scobowski <s...@i...pl> naskroba?(a):
>>> W dniu 2012-12-13 20:10, uPemek pisze:
>>>> Cze??,
>>>> Jestem u?ytkownikiem Audi S6 4.2 (silnik AEC) i autko ma niestety spor?
>>>> wad?, a mianowicie bardzo d?ugi czas rozgrzewania si? silnika.
>>>> Termostat jest nowy i sprawny, pompa wody oraz wisko r?wnie?. Czy
>>>> kto? mia?by mo?e jakie? sugesti? co jeszcze sprawdzi?? Lub mo?e co
>>>> jest bol?czk? tych silnik?w?
>>>> Przy obecnych temperaturach oscyluj?cych minimalnie poni?ej 0st.C
>>>> silnik osi?ga normaln? temperatur? po 5-6km mimo nawiewu
>>>> ustawionego na 18st.C, chyba jednak co? jest nie tak, tylko jak
>>>> okre?li? co? Pozdr
>>> W ?yciu nie uwierzysz: masz niesprawny (i niewa?ne, ?e nowy) termostat
>>> (zak?adaj?c, ?e przez "normalna temperatura" rozumiesz 90 stC na
>>> wska?niku temp. p?ynu ch?odz?cego, a owe 5km pokonujesz w mie?cie, w
>>> korku). Chyba, ?e one 5km robisz, wyjechawszy spod domu wprost na
>>> krajowk? i jedziesz 90km/h - wtenczas i po 12km b?dziesz mia? zimny
>>> silnik (a na pewno ch?odnic? :) )
>> Jazda w korku, gdzie poprzednie auto grza?o si? po 1-1,5km w pododbnych
>> warunkach.
>> PS. Stary termostat, podobnie jak nowy s? sprawne, to pewne - potrzebuj?
>> sugestii co poza najbardziej oczywistymi elementami mo?e mie? tu
>> znaczenie.
> Nie ma samochodu, który po 1,5 km wolnej jazdy ma temp. roboczą, choćby z
> zamkniętym termostatem.
2.5l R6 z Bawarii przy obecnych warunkach po takim dystancie już miałby z
60-70C. I to przy wyłączonym Webasto (uszkodozna elektryka przy nim).
> Są takie, co na takim odcinku już grzeją kabinę (vel moje tico sprzed lat)
> albo seikaczento sporting, którego kiedyś miałem jako "służbowóz" , ale
> silnik nie ma prawa mieć 90stC.
Ja jestem z tych zimnolubnych więc przeważnie nie grzeję za bardzo kabiny
;-)
> Myślę sobie że, wiesz co? _Masz_niesprawny_termostat_ :)
;-)
> W pierwszym poście piszesz, że masz AEC?
> Miałem w życiu ABC, AAH, ACK, AEC, ABH, jak również AAN, KV (ech...), NG,
> 7A - jeśli chodzi o benzynowe audice. Jedne dłużej, inne krócej. Ale
> żaden, powtórzę: ŻADEN z nich (szczególnie V-ki) nie grzał po 1km w
> mieście. Nieco szybciej nagrzewały się pięciocylindrówki, ale -
> generalnie - w kabinie ciepło leciało zimą po circa 4-5 minutach pracy
> silnika.
Zainteresowało mnie to: "szczególnie V-ki"... Ja do tej pory głównie R-ki
eksploatowałem, nawet sobie niedawno porównałem ile płynu i oleju wchodzi do
tego silnika i do jednej z R6 która grzała się rekordowo mimo 12,5l
chłodziwa i 7,5l oleju. Ale delikatnie mówiąc 2x dłuższy dystans mnie
niepokoi.
> I - tak jako ciekawostka: "fabryczny" termostat OEM dla tych WSZYSTKICH
> silników :D - czyli Wahler jest na zimno "niedomknięty" albo (w zależności
> od wersji albo roku produkcji) ma w płytce dziurkę, którą odrobina płynu
> przepływa.
Gdyby nie ta dziurka to ciężko byłoby układ odpowietrzyć, swoją drogą w
Polonezie jak mi mechanik tę dziurkę dał na godzinie 6 to miałem cały czas
zapowietrzony i małowydajny układ, po poprawnym montażu problem zniknął...
tyle że mi nie doskwiera gotujący się zimą silnik jak w Poldku lata temu.
Pozdr
PS. Ile razy miałbym wymienić termostat by w końcu uznać że to jednak co
innego lub ten typ tak ma? Niedługo szykują się kolejne wydatki to może i na
zdjęcie rorządu i wymianę termostatu się skuszę, tylko że to w najlepszy
wypadku 500zł ekstra na test który robiłem pare miesięcy temu :-/
-
19. Data: 2012-12-19 00:52:05
Temat: Re: Problem z bardzo długim czasem rozgrzewania się silnika
Od: "uPemek" <...@...x>
Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam.pl> naskrobał(a):
> To jeszcze inaczej - po czym wnioskujesz że silnik długo się grzeje?
Dziś zaczęło mnie zastanawiać jeszcze jedno, temperatura oleju. Wskaźnik
podnosi się dopiero jak temp. płynu ma wartość nominalną, czyli około 90C,
jednak nawet przy ostrzejszej jeździe nie dochodzi do połowy skali (są
zaznaczone 3 wartości 60, 130 i 170C).
Wskazanie przy której zatrzymuje się wskaźnik to 80, a może i 90C
(wyskalowanie nie jest liniowe), tylko czy czasem przy rozgrzanym silniku i
ostrzejszej jeździe temp nie powinna być wyższa niż chłodziwa? Zakładam że w
rajdówce masz dodatkowe zegary i zwróciłeś na nie uwagę ;-)
Pozdr