  • Data: 2013-10-11 12:09:40
    Temat: Re: Problem z RS-485
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" <o...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:l38fsp$4lu$1@usenet.news.interia.pl...

    > Powitanko,

    > Micromade
    > http://www.bibinet.pl/bibik12

    To pomówienie :).

    U nas jest A+GND i B+GND = dwie pary a nie cztery.
    Przed chwilą opisałem skąd to się wzięło.

    Teraz już wiem (w 2004 nie wiedziałem) jak zrobić RS485 parą bez przewodu
    powrotnego dla zakłóceń CM.
    W izolowanym RS mamy dwa źródła zakłóceń (przetwarzanie DC/DC i driver
    RS485).
    Mała pojemność izolacji sygnałów i DC/DC powoduje, że zakłócenia z drivera
    są nieistotne.
    Niestety aby zablokować zakłócenia DC/DC (które są zbyt blisko limitu, aby
    ryzykować płacenie za kolejne badania w laboratorium) najlepiej zbocznikować
    izolację dużym kondensatorem - np. 1nF. Zakłócenia z DC/DC są tłumione ale
    zakłócenia z drivera robią się istotne (bo przez ten 1nF mają solidne
    odniesienie do GND).
    Według kart katalogowych typowych driverów stan CM między 1 a 0 może się
    różnić o 200mV. Z norm wychodzi, że od 150kHz w górę coś koło 7mV jest już
    za dużo (między 150 a 500 jest pochyło w dół i już nie pamiętam, czy te 7mV
    to przy 150 czy 500). Więc albo mała prędkość transmisji aby harmoniczne
    sięgające 150kHz były już małe, albo trzeba to tłumić.
    W praktyce większym źródłem zakłóceń jest to, że w czasie przełączania jedna
    linia zmienia stan (nie linia A czy B tylko ta która zmienia stan w daną
    stronę) szybciej niż druga. W sygnale CM na wyjściu są piki rzędu 1.5V
    Przy prędkości 57600 te piki występują z maksymalną częstotliwością 57600 no
    i już jej 3 harmoniczna trafia w zakres mierzony w ramach pomiarów EMC.
    W bibi-K12 nie ma tego kondensatora 1nF o którym tu pisałem. Jest DC/DC o
    dużej symetrii (MAX845) i trafo 4kV o bardzo małej pojemności 4pF.
    Zakłócenia od DC/DC jakieś 10dB poniżej normy, a od drivera nieistotne (bo
    mała pojemność (razem 7pF) do GND). Jak w innym urządzeniu dałem gotowe
    DC/DC (bo kosztuje tyle co tam samo trafo) to mi wyszło, że kondensator
    powinien być no i zakłócenia z drivera robią się w zasadzie równe limitom -
    dla jako takiego zapasu trzeba dławik CM.
    P.G.