eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProblem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNCRe: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
  • Data: 2017-05-27 19:14:30
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2017-05-27 o 16:58, Pcimol pisze:


    >
    > Nie przy pełnej mocy, tylko przy podanym pełnym napięciu. PWM jest
    > regulacją U. Tymczasem moment silnika jest wprost proporcjonalny do I.
    > Natomiast I = (U - Back-EMF)/R. Back-EMF jest wprost proporcjonalne do
    > obrotów. Dlatego silnik zasilanu U znamionowym kręci 12000 obrotów nie
    > oddając żadnej mocy - I jest wówczas I jałowym (na straty mechaniczne i
    > elektryczne).

    Ok, to wszystko jasne ale z zastrzeżeniem. Regulacja napięcia zawsze
    skutkuje regulacją prądu. Tak więc PWM również kluczuje prąd w
    konsekwencji. W przeciwnym razie mielibyśmy perpetuum mobile :-)

    Drugie zastrzeżenie: moc pobierana przez silnik (czy obciążony, czy też
    na biegu jałowym) jest zależna od % wypełnienia PWM.

    > Mało precyzyjne dane.

    Punkt 1.
    Ok, no to może bardziej obrazowo. Nasz silnik na biegu jałowym ma 12k
    obr. Kręcimy potencjometrem sterownika, który zmienia wypełnienie PWM i
    tym samym spadają obroty silnika (zgodnie z zastrzeżeniem #2) do 500.
    Podkładamy materiał do obróbki. Zgodzisz się ze mną, że opory z tym
    związane zmniejszą obroty silnika? Załóżmy, że spadną do tych 490. Ale
    my nie chcemy 490, 400, 300, 350, 380, 200, 100, 0 ... i bum, wyleciał
    bezpiecznik. My chcemy mieć cały czas 500!

    Punkt 2.
    Ten sam silnik, ten sam materiał i dla uproszczenia załóżmy, że materiał
    nie zmienia swoich właściwości gdy zwiększymy szybkość obrotową
    narzędzia. Dajemy PWM 100%, silnik ma jałowe obroty 12k. Podstawiamy
    materiał do obróbki. Silnik zwolni, ale... nie zatrzyma się. Ma siłę aby
    dalej pracować. Jest wyraźna różnica w zachowaniu się silnika względem p1.

    Wniosek: procent wypełnienia PWM rzutuje w bardzo dużym stopniu na
    moment obrotowy silnika. Czy wniosek jest prawdziwy, czy nie?

    Teza.
    Zakładając, że wszystko powyżej to prawda, to hipotetycznie da się
    wykonać urządzenie elektroniczne (stabilizator obrotów), które badając
    żądane i faktyczne obroty silnika DC będzie tak modyfikowało wypełnienie
    PWM aby silnik w warunkach p1 cały czas trzymał żądane przez użytkownika
    500 obrotów. Oczywiście do pewnych granic. Tak więc (przypuszczalnie)
    jeśli jakiś opór obrabiania materiału był na granicy zablokowania
    silnika przy obniżonym % PWM i bez stabilizatora obrotów, to
    podwyższenie % PWM przez stabilizator przy wykryciu spadających obrotów
    spowoduje, że silnik da sobie radę i to ze sporym naddatkiem.

    Prawda czy fałsz?



    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: