eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProblem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNCRe: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
  • Data: 2017-05-30 19:25:29
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Pcimol <...@...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 2017-05-29 02:43, Marek S wrote:
    > W dniu 2017-05-28 o 13:42, Pcimol pisze:
    >
    >>> Ok, to wszystko jasne ale z zastrzeżeniem. Regulacja napięcia zawsze
    >>> skutkuje regulacją prądu. Tak więc PWM również kluczuje prąd w
    >>> konsekwencji. W przeciwnym razie mielibyśmy perpetuum mobile :-)
    >>>
    >>> Drugie zastrzeżenie: moc pobierana przez silnik (czy obciążony, czy też
    >>> na biegu jałowym) jest zależna od % wypełnienia PWM.
    >>
    >> Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
    >> uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.
    >
    > Jasne... ale do rozwiązania problemu nie jest potrzebna znajomość tej
    > zależności. Gotujesz sobie zupę w domu, zaczyna kipieć więc skręcasz
    > gaz. Nie jest tu potrzebna wyższa matematyka. Gdybyś chciał sobie życie
    > skomplikować to jasne, można zbudować jakiś algorytm z niezliczoną
    > ilością niewiadomych i próbować wcelować z ilością gazu pod garnkiem.
    > Jednakże to nieco obłędne podejście - przynajmniej moim skromnym
    > zdaniem. Najprostsza zasada: regulujesz źródło na podstawie reakcji.
    >
    >> Tylko wypełnienie PWM niewiele mówi o warunkach pracy silnika.
    >> Należałoby mierzyć prąd I. Od razu miałbyś wiedzę jak wiele możesz z
    >> tego silnika jeszcze wyciągnąć - jako odniesienie biorąc wspomniany
    >> bezpiecznik.
    >
    > Nawet nic nie mówi. PWM to tylko sterowanie. Warunki pracy silnika nie
    > są do niczego potrzebne gdy mamy informację zwrotną o prędkości obrotowej.
    >
    >> Z drugiej strony skoro silnik wywala zabezpieczenie, to raczej
    >> niewiele już z niego da się wycisnąć.
    >
    > Niekoniecznie. Silnik (prawie)zatrzymany potrzebuje dużo większego prądu
    > niż ten sam silnik ze stabilizacją obrotów, pilnujący by się (w miarę
    > możliwości) nie zatrzymał.
    >
    >>
    >>> Punkt 2.
    >>> Ten sam silnik, ten sam materiał i dla uproszczenia załóżmy, że materiał
    >>> nie zmienia swoich właściwości gdy zwiększymy szybkość obrotową
    >>> narzędzia. Dajemy PWM 100%, silnik ma jałowe obroty 12k. Podstawiamy
    >>> materiał do obróbki. Silnik zwolni, ale... nie zatrzyma się. Ma siłę aby
    >>> dalej pracować. Jest wyraźna różnica w zachowaniu się silnika
    >>> względem p1.
    >>
    >> Dziwne. Może materiał zachowuje się inaczej przy innej predkości
    >> skrawania.
    >
    > Hmmm.. czemu dziwne? Łatwo zrobić prosty eksperyment. Np. w swojej CNC
    > mam silnik 200W DC. Gdy skręcę jego obroty do minimum, to bez problemu
    > zatrzymam wrzeciono dotykając je palcem. Rezystancja widziana przez
    > sterownik maleje, prąd w krótkich impulsach PWM osiąga graniczną wartość
    > no i koniec zabawy.

    Przepraszam - w jakich impulsach? Okresu PWM?

    Przecież silnik to spora indukcyjność jest i prąd nie podąża za
    napięciem jak smród za gaciami.

    Ponadto zwykłe bezpieczniki nie reagują na wielokrotne przekroczenie
    prądu w czasie rzędu milisekund.

    >> Opisany przypadek tego nie dowodzi. Przecież mógłbyś zwiekszyć PWM po
    >> rozpoczeciu obróbki z 500 rpm - i co, bezpiecznik nie wyleciałby? Moim
    >> zdaniem jeszcze szybciej by wyleciał.
    >
    > Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
    > obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
    > obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
    > wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
    > przekroczył on wartości maksymalnych.

    Moment jest proporcjonalny do prądu skutecznego. Przy każdych obrotach.
    Być może łatwość zatrzymania przy niskich obrotach wynika z pulsacji
    momentu - tj. jałowych stref oddziaływania magnetycznego. Przy wyższych
    obrotach kompensuje to inercja.



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: