  • Data: 2009-10-04 04:23:09
    Temat: Re: Prezentacja - Magot
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-10-03, Stefan Nawrocki <o...@3...com.pl> wrote:
    > A czym wg Ciebie ró?ni si? ta sytuacja od wykorzystania kroju, który
    > do??czony jest do systemu. Czy wg Ciebie na kroje, które s? w prezentacji
    > te? trzeba mie? zgod?? A je?li zrobisz pdf-a i wykorzystasz kroje do??czone
    > do systemu, to te? musisz mie? zgod? na publikacj? takiego pdf-a?

    Kroje - nie wiem, ich funkcjonalnym przeznaczeniem jest użycie w
    dokumentach, ktore siłą rzeczy będą udstępniane innym. Z muzyką nie jest
    to MZ tak oczywiste. Ogólnie odpowiedź na Twoje pytanie brzmi:
    przeczytaj warunki licencji. Nie napisałem, że na pewno nie możesz, ale
    moge tu napisać, że na pewno fakt zakupu egzemplarza oprogramowania
    (szerzej: utworu) i licencji na jego oprogramowanie nie daje Ci
    automatycznie prawa do robienia z tym utworem i jego elementami dowolnej
    rzeczy, którą zechcesz.

    > A ikony? Te? jest autor ikon. Ikony s? do??czone do systemu. Pisz?c
    > program - korzystasz z tych ikon. A d?wi?ki do??czone do systemu? Pisz?c

    Pisząc program zwykle posługujesz się bibliotekami albo systemowymi albo
    kompilatora. W tym pierwszym wypadku korzystasz (w obrębie danej kopii
    systemu) w drugim, sądzę że autorzy kompilatora zadbali o odpowiednie
    prawa. Nie sadze aby wolno było wykorzystać daną ikonę do dowolnych
    celów np. reklamując buty.

    > aplikacj? te? korzystasz z tych d?wi?ków.
    > Ja rozumiem to tak, ?e nie mog? odsprzedawa? ani krojów, ani ikon, ani
    > ka?dego innego elementu systemu, natomiast mog? korzysta? z elementów

    Ogólnie to z danym utworem możesz robić tylko tyle na ile pozwala
    licencja, prawa autorskie lub wynika z charakteru (funkcji) tego utworu.

    > do??czonych do systemu, bo zap?aci?em za system, ?eby móc za pomoc? narz?dzi
    > i zasobów w nim dost?pnych tworzy? nowe "dzie?a".

    To dosyć ryzykowne zalożenie i nie do końca rozumiem jego podstawy.
    Zobacz ponownie analogię z płytą CD - przecież mógłbyś powiedzieć tu tak
    samo. Normalne korzystanie z sys op to ni pobieranie jego elementów
    graficznych i dzwiękowych i publikowanie ich w tej czy innej formie.
    Ponownie, może akurat tu wolno, ale nie jest to zasada. Część
    producentów dostarcza rózne clip-arty do zastosowania we własnych
    utworach, ale jest to konkretna ich decyzja a nie konsekwencja faktu, że
    się zapłaciło za ich oprogramowanie.

    > Ja te? sprzedaj? du?y pakiet graficzny. Do tego pakietu do??czam przyk?adowe
    > zdj?cia i grafiki. Nie wyobra?am sobie sytuacji polegaj?cej na tym, ?e do
    > pakietu do??czy?bym prace innych autorów i jednocze?nie nie da?bym
    > mo?liwo?ci kupuj?cemu na tworzenie nowych "dzie?" z wykorzystaniem tych
    > zasobów.

    No ja sobie wyobrażam i co więcej z p. widzenia Prawa Autorskiego jest
    to sytuacja domyślna.

    > Mo?e si? myl?. Ciekaw jestem Twojego zdania na ten temat.
    > Wg mnie Twoje porównanie z p?yta CD nie jest dobre, bo inny jest cel
    > kupowania p?yty, a inny kupowanie systemu (programu). P?yt? kupujesz do
    > s?uchania, a system (jak ka?dy inny program) do pracy i korzystania z
    > aplikacji w nim zawartych. Je?li w systemie jest Movie Maker s?u??cy do

    Słuchanie to korzystanie. To korzystanie może również odbywać się w
    celach jak najbardziej zawodowych, czytaj do pracy.

    Widocznie licencja na to zezwala.

    --
    Marcin