  • 1. Data: 2011-05-05 13:40:31
    Temat: Prędkość łącza i parę pokrewnych spraw
    Od: Użytkownik <K...@D...com.pl>

    Witam i liczę na pomoc

    Potrzebny jest mi program (najlepiej darmowy) do sprawdzenia prędkości
    łącza internetowego. Chodzi mi o program do ściągnięcia i zainstalowania,
    a nie sprawdzający to on-line.
    Zależałoby mi na tym żeby taki program sprawdzał prędkość pobierania
    i wysyłania w jakim okresie czasu odnotowując jaka operacja była w momencie
    sprawdzania prędkości wykonywana np. przeglądanie stron WWW, pobieranie
    większego pliku, wysyłanie większego pliku itp.
    Nie wiem czy nie wymagam za dużo, w każdym razie zależy mi na programie
    podającym wiarygodne wyniki pomiaru prędkości łącza.

    Czy wyniki pomiaru jak wyżej można porównywać do wartości podawanych
    w ofertach modemów gsm usb?
    Chodzi mi o to czy to są wielkości podawane w tych samych jednostkach
    (kbit/s lub kB/s, ewentualnie Mbit/s lub MB/s), a więc porównywalne,
    bo oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, że w ofercie sprzedaży wartości
    są zawyżane.

    Zawsze wydawało mi się, że 1 bajt = 8 bitów, w związku z czym liczba podawana
    jako prędkość w bitach powinna być dokładnie 8 razy większe niż ta podawana
    w bajtach. Jednakże spotykam się w Internecie z liczbami, które tej zasadzie
    przeczą. Jak to w końcu jest?

    I jeszcze jedno pytanie - czy każdy modem gsm usb może współpracować
    z komputerem stacjonarnych ze złączem usb?
    Chodzi mi o porównanie wymagań przy stosowaniu tego samego modemu gsm usb
    do komputera stacjonarnego albo do laptopa/notebooka/netbooka.

    Pozdrawiam i bardzo proszę o odpowiedzi na moje pytania.

    Użytkownik gsm i nie tylko :-)

  • 2. Data: 2011-05-05 14:47:13
    Temat: Re: Prędkość łącza i parę pokrewnych spraw
    Od: "Tomek" <p...@z...spamem.pl>

    Użytkownik "Użytkownik" <K...@D...com.pl> napisał:

    > Potrzebny jest mi program (najlepiej darmowy) do sprawdzenia prędkości
    > łącza internetowego. Chodzi mi o program do ściągnięcia i zainstalowania,
    > a nie sprawdzający to on-line.

    A na jaki telefon ten program? Java, Symbian, Windows, Android?

    > I jeszcze jedno pytanie - czy każdy modem gsm usb może współpracować
    > z komputerem stacjonarnych ze złączem usb?

    Tak.

  • 3. Data: 2011-05-05 14:59:39
    Od: Użytkownik <K...@D...com.pl>

    > A na jaki telefon ten program? Java, Symbian, Windows, Android?

    Na Symbiana OS 9.2 Series 60 v3.1
    Albo na komputer (Windows XP), który na razie łączy się z Internetem
    korzystając z komórki jako modemu. Mam nadzieję, że wtedy też byłaby
    pokazana "prawdziwa" prędkość transferu.

    > Tak.

    Bardzo mnie to cieszy.

    Dziękuję i pozdrawiam

  • 4. Data: 2011-05-05 15:03:14
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-05-05 16:47, Tomek pisze:

    > A na jaki telefon ten program? Java, Symbian, Windows, Android?

    > Tak.

    Jedna uwaga - blaszak z reguły stoi gdzieś w kącie, więc poziom sygnału
    radiowego może być gorszy, niż dla lapcia stojącego np. na stole na
    środku pokoju. No i blaszak może generować zakłócenia - nie bez wpływu
    na odbiór modemu, lapcie z reguły tego nie robią.
    Z drugiej strony modem wpina się najczęściej gdzieś z boku lapcia i
    możesz go np. przysłaniać dłonią. Stąd krótki kabelek + uchwyt na klapę
    nie jest takim złym rozwiązaniem.

  • 5. Data: 2011-05-05 15:11:10
    Od: Użytkownik <K...@D...com.pl>

> [...]
    przysłaniać dłonią. Stąd krótki kabelek + uchwyt
    > na klapę nie jest takim złym rozwiązaniem.

    A czy są jakieś powody by sygnał odbierany za pośrednictwem modemu gsm usb
    był gorszy niż w przypadku używania komórki jako modemu (BT lub kabelek USB)?
    Bo z komórką jest to zupełnie satysfakcjonujące jeśli chodzi o sam Internet
    na komputerze stacjonarnym.
    Natomiast komórka jako taka jest niewygodna bo do rozmów trzeba podmieniać
    kartę SIM.
    Stąd moje zainteresowanie modemem gsm usb. Cena takiego modemu zależy
    głównie od szybkości transferu, dlatego chcę sprawdzić jaki mam obecnie
    w przypadku komórki jako modemu i wybrać modem o podobnych parametrach..

    Dziękuję i pozdrawiam

  • 6. Data: 2011-05-05 16:01:35
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-05-05 17:11, Użytkownik pisze:

    > A czy są jakieś powody by sygnał odbierany za pośrednictwem modemu gsm usb
    > był gorszy niż w przypadku używania komórki jako modemu (BT lub kabelek
    > USB)?

    A co napisałem powyżej? :-) Tak, może tak się zdarzyć, ale nie musi.

> [...]
    > głównie od szybkości transferu, dlatego chcę sprawdzić jaki mam obecnie
    > w przypadku komórki jako modemu i wybrać modem o podobnych parametrach..

    Z mojej praktyki wynika, że w podobnych warunkach modem szybszy sprawdzi
    się lepiej. Czyli zakładając, że w danym miejscu transfer średni to ok.
    2-3 Mb/s, lepiej wziąc modem 7,2 czy 21 niż 3,6, mimo że teoretycznie
    3,6 powinien wystarczyć.
    Dlaczego? Nie wiem, nie zastanawiałem się :-)

  • 7. Data: 2011-05-05 17:09:26
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2011-05-05 17:11, Użytkownik pisze:
    (...)
    > A czy są jakieś powody by sygnał odbierany za pośrednictwem modemu gsm usb
    > był gorszy niż w przypadku używania komórki jako modemu (BT lub kabelek
    > USB)?

    Nie powinien być - HSDPA to w zasadzie u nas max 3.6 Mbit/s (nie wierz
    w napis 7,2), Bluetooth (2/+) to max 3 Mbit/s (w teorii), a USB 2 to
    480 Mbit/s - czytaj przez BT bedzie wolniej niż przez USB (przynajmniej
    w teorii).

    > Bo z komórką jest to zupełnie satysfakcjonujące jeśli chodzi o sam Internet
    > na komputerze stacjonarnym.

    Przez komórkę połączoną przez BT mam transfer na poziomie 100kB/s
    (dość stabilnie), prze jakieś huawei mam w porywach do 300kB/s,
    ale częściej oscyluje poniżej 150kB/s. Przed chwilą nawet to
    sprawdzałem na potrzeby dyskusji: lapek - komórka to SE C702,
    modem to Huawei E220. Ciągnąłem debianowe ISO. Nie sprawdzałem
    podłączenie komórki bezpośrednio po USB, ponieważ mi się nie chce
    i jest niewygodne. Orange Free, prepaid :)

    > Natomiast komórka jako taka jest niewygodna bo do rozmów trzeba podmieniać
    > kartę SIM.

    Mam inne zdanie - mimo zalet modemu z zakresie prędkości (czasem się
    przydaje) jednak częściej używam komórki, ponieważ nie jest fizycznie
    związana z lapkiem i do tego mogę przy okazji wygadywań nadwyżkę z
    doładowań :)

    > Stąd moje zainteresowanie modemem gsm usb. Cena takiego modemu zależy
    > głównie od szybkości transferu,

    Eeee - co masz na myśli? Ceny modemów HSDPA nie zależą od prędkości
    - ta zależy w zasadzie od miejsca/warunków i operatora.

    > dlatego chcę sprawdzić jaki mam obecnie
    > w przypadku komórki jako modemu i wybrać modem o podobnych parametrach..

    Komórka podłączona przez USB pewnie będzie miała podobną prędkość, no
    chyba że jakaś emulacja rs coś tu przytnie (nie sprawdzałem).

  • 8. Data: 2011-05-05 17:22:25
    Od: Użytkownik <K...@D...com.pl>

    Bardzo Ci dziękuję.

> [...]
    > w napis 7,2), Bluetooth (2/+) to max 3 Mbit/s (w teorii), a USB 2 to
    > 480 Mbit/s - czytaj przez BT bedzie wolniej niż przez USB (przynajmniej
    Jakiś czas temu lepiej chodziło przez BT. Potem coś nie chciało działac, ale
    zadziałało
    przez kabelek więc już nie wracam do BT.

> [...]
    > podłączenie komórki bezpośrednio po USB, ponieważ mi się nie chce
    > i jest niewygodne. Orange Free, prepaid :)
    Dzięki za specjalną próbę :-)

    > Ceny modemów HSDPA nie zależą od prędkości
    > - ta zależy w zasadzie od miejsca/warunków i operatora.
    Ale w moim przypadku kupno modemu nie byłoby związane z operatorem.
    Możliwości to nowy lub używany modem kupiony w sklepie lub na Allegro.
    Ewentualnie dodatkowa komórka żeby nie przekładać karty SIM.
    Mam kartę SIM z abonamentem do gadania i kartę SIM z POP głównie
    do Internetu, chociaż tam też jest trochę minut na gadanie.

    > Komórka podłączona przez USB pewnie będzie miała podobną prędkość, no
    > chyba że jakaś emulacja rs coś tu przytnie (nie sprawdzałem).
    Nie wiem co to jest emulacja rs. :(

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2011-05-05 18:33:43
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2011-05-05 19:22, Użytkownik pisze:
    > Bardzo Ci dziękuję.

    Nie zamaco :)

    > Jakiś czas temu lepiej chodziło przez BT. Potem coś nie chciało działac,
    > ale zadziałało
    > przez kabelek więc już nie wracam do BT.

    Powinno działać z BT i ja jak najbardziej z tego korzystam.

    > Dzięki za specjalną próbę :-)

    Nie przesadzaj, nie wyciągnąłem jeszcze starej Nokii na EDGE ;)

    > Ale w moim przypadku kupno modemu nie byłoby związane z operatorem.

    Nie chodziło mi o kupno związane z operatorem, tylko prędkość :)
    Ta jest związana z warunkami itd. oraz ofertą operatora, a wszystkie
    modemy zasadniczo oferują z technicznego punktu widzenia tę samą
    - zgodną ze standardem. Reszta to dywagacje o wyglądzie, simlockach,
    możliwościach podłączenia anteny zewnętrznej, kompatybilności itd.

    > Możliwości to nowy lub używany modem kupiony w sklepie lub na Allegro.

    Zgadza się - wszystkie będą się charakteryzować tą samą prędkością,
    a diabeł będzie tkwił w szczegółach.

    > Ewentualnie dodatkowa komórka żeby nie przekładać karty SIM.
    > Mam kartę SIM z abonamentem do gadania i kartę SIM z POP głównie
    > do Internetu, chociaż tam też jest trochę minut na gadanie.

    Mogę co najwyżej podać rozwiązanie, z którego aktualnie korzystam
    po doświadczeniach z kilku ostatnich lat i jest przeze mnie
    akceptowalne logistyczno-ekonomicznie (z prywatnego punktu widzenia)
    - telefon z abonamentem, w tym mały pakiet za internet (Era - kwestia
    zasięgu), o do lapka używam modemu, bądź telefonu po BT (Orange Free,
    prepaid, zasięg, cena, transfer). W domu i w pracy korzystam z wifi,
    mobilnie (prywatnie) Play poległ za zasięg, a Era i Plus za ceny
    prepaidów - Orange jest na dzień dzisiejszy dla mnie najatrakcyjniejszy,
    ale trzymam rękę na pulsie - z prepaidem nic mnie
    nie trzyma :)

    > Nie wiem co to jest emulacja rs. :(

    Chodziło o emulację portu com (RS232) na usb. RS232 miało ograniczenie
    prędkości do 115200 b/s i nie mam pojęcia, czy w konkretnym
    zastosowaniu to się nie pojawi (choć od dawna chyba się nie pojawia).

  • 10. Data: 2011-05-06 19:35:55
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2011-05-05 18:33, Artur Maśląg <f...@p...com> wrote:
    > Chodziło o emulację portu com (RS232) na usb. RS232 miało ograniczenie
    > prędkości do 115200 b/s i nie mam pojęcia, czy w konkretnym
    > zastosowaniu to się nie pojawi (choć od dawna chyba się nie pojawia).

    Nieprawda. Miałem urządzenia które bez problemu przepychały megabit, a
    więcej chyba też mogły. Co prawda synchroniczne, ale RS232 :P.
    Cisco NM4-T podobno robi 8 megabitów.