  • 11. Data: 2013-12-15 10:52:16
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2013-12-14 23:23, J.F. wrote:

    > Rekordowa produkcja pradu z wiatrakow:
    >
    > http://odnawialnezrodlaenergii.pl/energia-wiatrowa-a
    ktualno%C5%9Bci/item/633-pad%C5%82-rekord-produkcji-
    energii-z-wiatru-w-polsce,-za-spraw%C4%85-orkanu-ksa
    wery
    > http://www.reo.pl/padl-rekord-produkcji-energii-z-wi
    atru-dzieki-orkanowi

    > Niestety - na szczescie huragany sa u nas rzadkoscia.
    > Zreszta jeden wiatrak tego rekordu nie przezyl.
    >
    > Ale cos mnie tu zastanawia ... naprawde mamy juz 3GW zainstalowane ?
    > I normalnie produkuja 1.5GW ?
    >
    > No, to moze i mozna zamknac pare weglowych elektrowni.

    OK. Ale jak wiać przestanie zamkniemy _Twój_ czajnik,
    lodówkę i oświetlenie:)

    Patrz drugi post.

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2013-12-15 10:52:48
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-12-15 00:40, Andrzej Lawa pisze:

    > Wszystkie te odnawialne źródła energii mają sens wyłącznie jako silnie
    > zintegrowane rozproszone globalnie systemy (ZAWSZE będzie gdzieś silny
    > wiatr lub ładna, słoneczna pogoda) w międzyczasie wspierane
    > "dyspozycyjnymi" siłowaniami konwencjonalnymi lub jakimiś solidnymi
    > systemami akumulacyjnymi.

    Tyle, że z tego co wiem, elektrownie węglowe czy atomowe
    są mało "dyspozycyjne". Zwiększenie mocy cieplnej z kotła
    trochę trwa, a trzymanie nadmiaru na wypadek zwolnienia
    wiatraków mija się z celem.

    Gazu szkoda. Sam najbardziej lubię 'elektrownie'
    szczytowo-pompowe, ale trzeba mieć warunki geograficzne
    dla nich (globalizacja pięknie wygląda, ale przesyłanie
    prądu wywołuje straty i zwiększa koszty infrastruktury,
    Niemcy przekonali się o tym niedawno właśnie w związku
    z wiatrakami).

    Pojawił się niedawno nowy pomysł:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Molten_salt_battery
    http://www.ambri.com/storage/documents/ambri_bradwel
    l_jacs.pdf

    Planują ustawiać kontenery z takimi bateriami,
    sam koszt materiały na dobowe buforowanie mocy
    odpowiadał jakimś 1/10 kosztu elektrowni atomowej
    o takiej mocy (bardzo zgubnie szacowałem),
    więc całkiem głupie to nie jest. Planują duże
    prototypy w przyszłym roku.

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2013-12-15 12:01:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello RR,

    Sunday, December 15, 2013, 6:02:44 AM, you wrote:

    > To najprawdopodobniej bzdura ćwierknięta przez jakiegoś kolesia.
    > http://www.wykop.pl/link/1778668/pierwszy-snieg-w-ka
    irze-od-112-lat-media-podaja-zmyslona-liczbe-z-twitt
    era/

    Bez znaczenia. Sam fakt, że śnieg pada w Kairze świadczy bardzo dobrze
    o totalnym ocipieniu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2013-12-15 12:55:33
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 2013-12-15 12:01, RoMan Mandziejewicz wrote:

    irze-od-112-lat-media-podaja-zmyslona-liczbe-z-twitt
    era/

    > Bez znaczenia. Sam fakt, że śnieg pada w Kairze świadczy bardzo dobrze
    > o totalnym ocipieniu.

    Bez trudu jestem w stanie wyobrazić sobie układ, w którym
    wraz ze zmianą jakiegoś parametru lekko rośnie średnia,
    ale jednocześnie znacząco rośnie wariancja (albo oscylacje
    w czasie, zależy o czym myślimy). Czemu skomplikowany układ
    nie mógłby przejawiać takiej własności.

    Globalne ocipienie występuje, stworzyliśmy sobie jakąś
    'obserwablę', średnie odchylania temperatury, blabla,
    i ona rośnie. Ciężko dyskutować z danymi (not to, żeby
    się nie dało, ale nie podejrzewam po takim czasie problemu typu
    niedokręcony światłowód do zegara atomowego:)

    Dyskutowałbym jedynie nad naszym na nie wpływem :)

    pzdr
    bartekltg

  • 15. Data: 2013-12-15 13:06:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello bartekltg,

    Sunday, December 15, 2013, 12:55:33 PM, you wrote:

> [...]
    > niedokręcony światłowód do zegara atomowego:)
    > Dyskutowałbym jedynie nad naszym na nie wpływem :)

    Ale totalne ocipienie polega właśnie na wmawianiu nam, że żyjąc na
    cieniutkiej skorupce i mając pod sobą biliony kilometrów sześciennych
    żaru a nad sobą podgrzewacz walący GIGAWATEM na każdy kilometr
    kwadratowy, jesteśmy w stanie istotnie wpłynąć na cokolwiek związanego
    z bilansem cieplnym planety.

    Jest oczywiste, że temperatura na powierzchni Ziemi zmienia się
    nieustannie i nawet cyklicznie. I jest wiadome, że jesteśmy na
    szczycie cyklu i temperatura MUSI być wyższa:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Rekonstrukcja_temp
    eratury.png

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2013-12-15 13:10:53
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > OK. Ale jak wiać przestanie zamkniemy _Twój_ czajnik,
    > lodówkę i oświetlenie:)

    jeśli już o polityce, to ja proponuje takie rozwiązanie. Należy policzyć
    ile w długim okresie czasu (zwrot inwestycji) kosztuje 1KWh energii:
    A - z węgla (gazu ropy)
    B - z atomu
    C - z wiatraka czy innych odnawialnych

    Każdy kto płaci za energie elektryczną wybiera sobie czy chce płacić za
    A, B, czy C - oczywiście każdy wybór będzie skutkował inną ceną energii.
    Ten wybór należy uznać jako oddany głos w głosowaniu. Wg tego wyboru
    należy inwestować publiczne pieniądze w elektrownie oparte o źródła A B
    alub C.
    Proste?

    ToMasz

  • 17. Data: 2013-12-15 13:30:59
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-12-15 12:01:36 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> said:

    > Bez znaczenia. Sam fakt, że śnieg pada w Kairze świadczy bardzo dobrze
    > o totalnym ocipieniu.

    Takie zupełnie trywialne to nie jest. Natura działa często na zasadzie
    LeChateliera. I to niekonieczne w prostych jednostkowych procesach.
    Poszukajcie info o tym jaki wpływ tzw. "ocieplenie" ma na osłabienie
    prędkości prądów oceanicznych. A te transportują energię cieplną w
    potężnych ilościach, kształtując tym samym klimat w określonych
    rejonach świata.

    --
    DJ

  • 18. Data: 2013-12-15 13:31:20
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-12-15 10:21:07 +0100, "M." <...@n...pl> said:

    > Dzisiaj płacimy 70mld zł rocznie Rosji za ropę i gaz. Jak cena ropy
    > wzrośnie dwukrotnie i będziemy jeszcze kupowali z Rosji węgiel to w
    > czyim interesie to będzie (jakich terrorystów)?

    Zawsze interes znajduje się po stronie terrorystów z sektora bankowego.
    I nieważne czy to ropa, CO2, cukier, czy RoHS.

    --
    DJ

  • 19. Data: 2013-12-15 13:39:32
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-12-15 13:10:53 +0100, ToMasz
    <n...@n...neostrada.pl> said:

> [...]
    > energii. Ten wybór należy uznać jako oddany głos w głosowaniu. Wg tego
    > wyboru należy inwestować publiczne pieniądze w elektrownie oparte o

    Niezwykle proste. W takim głosowaniu należy również zamieścić
    informację o tym że głosujący zgadza się na postawienie
    elektrowni/farmy 2 kilometry od swego domu, a ewentualne powstałe
    odpady składować będziemy nie dalej niż 10 km. I nagle wyniki
    głosowania się zmienią.
    W dokonywaniu decyzji nie mogą uczestniczyć tylko korzyści (chcę kupić
    tanio i nie obchodzi mnie ryzyko z tą produkcją związane), ale również
    zagrożenia, koszty środowiskowe, itp.

    --
    DJ

  • 20. Data: 2013-12-15 14:12:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Dec 2013 10:21:07 +0100, M. napisał(a):
    > Są jeszcze elektrownie szczytowo-pompowe do magazynowania energii.

    Malo potrafia zmagazynowac.

    Co prawda w GB mieli ambitne plany ... i zrezygnowali.
    Turbiny gazowe maja wiekszy zakres regulacji i szybki start,
    magazynowanie okazalo sie niepotrzebne ... ale mozliwosci maja.

    J.