    Date: Sat, 28 Dec 2013 15:31:30 +0100
    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Prad z wiatrakow

    W dniu 2013-12-21 09:19, M. pisze:

    > Możesz podać jakieś źródło? Ja mogę podać źródła, które mówią coś
    > innego. Chyba, że masz na myśli odzyskiwanie uranu z wody morskiej - ale
    > tego tez nie ma na tysiące lat. Poza tym przypominam, że zapotrzebowanie
    > energetyczne ludzkości podwaja się średnio co 30 lat.
    >
    > Tutaj masz liczby ze źródłami
    > http://www.withouthotair.com/

    Napisałem przed świętami posta, wysłałem przez googla,
    ale nie widać go na serwerach. Było tam parę szacowań,
    to podsyłam raz jeszcze;)

    Przedpiśca zdaje się sugerować palenie U238. A tego jest
    130 razy więcej.
    Reaktory prędkie i powielające to stary wynalazek, obecnie
    nieekonomiczny i problematyczny (pluton do bombek), ale jest.

    Nie chce mi się długo szukać, co tam popsci powie:

    http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=how
    -long-will-global-uranium-deposits-last

    Zgadza się, 230 przy obecnym zużyciu z obecnie (2009) rozpoznanych złóż,
    EA to 14%, więc 32 lata, jeśli zasilimy tym wszytko.

    "First, the extraction of uranium from seawater would make available
    4.5 billion metric tons of uranium--a 60,000-year supply at present rates."

    Czyli 8.4 tysięcy lat używając uranu do zaspokojenia obecnej produkcji
    energii elektrycznej. Ile to będzie przy założeniu zużycia 2^(t/30lat)?
    [tu są bardziej optymistyczni
    http://energetyka.wnp.pl/zuzycie-energii-na-swiecie-
    wzrosnie-o-56-proc-do-2040-r,203269_1_0_0.html
    ]
    int_0^T 2^(t/30) = 8400 (zużycie w skali 1 = obecne zużycie)
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=Integrate[2^%28
    t%2F30%29+%2C+{t%2C0%2C+T}]%3D%3D8400+
    230 lat. Hmm. Nie tak dużo, ale do tego czasu zrobimy fuzję albo
    obłożymy Saharę panelami słonecznymi, cokolwiek jest bardziej
    prawdopodobne;)

    Przedpiśca pisał zapewne o tym. Rzeczywiście, mniej więcej 130razy;)
    "Breeder reactors could match today's nuclear output for 30,000 years
    using only the NEA-estimated supplies."
    http://en.wikipedia.org/wiki/Breeder_reactor

    Dwa razy mniej, ale jednak 200 lat, uroki funkcji wykładniczej.

    Zabawa zaczyna się, gdy połączymy obie wersje, czyli 8.6tys lat * 130
    wydajności.

    Tylko 500 lat. "Tylko", bo węgla przemysłowo nie używamy nawet 300 lat.

    Ale co to tak naprawdę oznacza?
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=%281+world+ener
    gy+consumption%29+*2^%28400%2F30%29+%2F+%281solar+co
    nstaqnt++*+pi*%281+earth+radius%29^2%29

    To założenie mówi, że za 400 lat będziemy konsumować więcej energii niż
    dociera do nas ze Słońca. To chyba najlepiej pokazuje, że ekstrapolacja
    na taką skalę jest bezsensowna. A jeśli nawet, kończące się zapasy
    paliwa odkrytego 5 wieków wcześniej, to będzie to jeden z mniejszych
    problemów ludzkości;-)

    pzdr
    bartekltg