  • Data: 2010-08-04 19:48:25
    Temat: Re: Praca z monitorem IPS - prosba o pomoc
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

    On 04/08/10 19:34, raviz wrote:
    > Zastanawialem sie nad zakupem kalibratora ale sprostujcie mnie jesli sie
    > myle: kalibrator wplywa na ustawinia RGB, gamme, kontrast i jasnosc ale
    > nic nie zmieni w kwestii wspomnianej wyzej "zarowiastosci", prawda?

    kalibrator (kolorymetr) sam nie zrobi nic wiecej ponad zrobienie
    profilu, ALE kazdy przychodzi z oprogramowaniem ktore potrafi ladowac
    LUT (lookup table) karty graficznej . Efekt ladowania LUT jest taki ze
    bedziesz widzial kolory prawie *) dokladnie takie jakie sobie zyczysz
    (pod warunkiem ze oprogramowanie pozwoli Ci je wybrac - tanie wersje
    maja swoje ograniczenia, wlasnie pod tym wzgledem). Oczywiscie dodatkowo
    do tego bedziesz mial zaladowany do systemu profil zgrany z tym co
    zostalo zaladowane do LUT i co pokazuje monitor.

    W skrocie - tak, kalibrator moze tutaj bardzo pomoc, ale musisz trafic
    na taki program do niego, ktory skalibruje monitor (tj LUT karty
    graficznej) do sRGB. Moze wszystkie tak robia, nie mam pojecia. Sa tu
    ludzie, ktorzy maja temat kalibracji w malym palcu. Ten monitor chyba
    nie ma wlasnego programowalnego LUT - takie mozna ladowac bez utraty
    zakresu kolorow.

    B.

    *) Prawie polega na tym ze ladowanie LUT karty graficznej powoduje
    obciecie gamy kolorow, tj. np. przed zaladowaniem LUT, karta wysyla na
    wyjsciu DVI czysta czerwien jako R:255 G:0 B:0 , to po zaladowaniu moze
    to byc np. R:243 G:2 B:0 . Jak widzisz, 12 poziomow czerwieni poszlo do
    piachu i liczba kolorow jakie zobaczysz na ekranie to juz nie 2^24 ,
    tylko troche mniej.