  • 141. Data: 2014-05-30 14:07:51
    Temat: Re: Praca elektryk monter ZE
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Wiesiaczek" <W...@c...pl> napisał w wiadomości
    news:lm9mt1$lsb$1@node1.news.atman.pl...

    > W skrócie chodziło o inną dystrybucję dochodu narodowego tak, żeby
    > WSZYSCY obywatele państwa mieli zbliżone i wystarczające do życia warunki.
    > Przypomnę, że pensje były znacznie bardziej wyrównane i nie było kominów
    > płacowych ale za to każda pensja wystarczała do godnego życia, na lekarza,
    > szkołę, czynsz, media, ubranie etc.

    Pensja wystarczała, ale zdecydowanie nie motywowała - czy się stoi, czy się
    leży ......

    Szkołę, lekarza, wodę państwo "dawało" gratis.
    A do każdego stanowiska pracy (według propagandy) dopłacało.
    Wychodziło na to, że aby nie obciążać państwa najlepiej było nic nie robić.

    > Należy też pamiętać, że dochód narodowy pozwalał na odbudowę całkowicie
    > zniszczonego kraju po II WŚ, odbudowanie praktycznie od zera przemysłu,
    > rolnictwa, szkolnictwa, szpitali, dróg, kolei, energetyki, likwidację
    > analfabetyzmu i wielu innych działów gospodarki.
    > Ponieważ wolna konkurencja na to NIGDY by nie pozwoliła, system był
    > CAŁKOWICIE odrębny od zachodniego i głupotą jest przeliczanie złotówek na
    > dolary.

    Pensja motywująca do pracy powodowała by, że ludzie by więcej pracowali.
    A poza tym nawet ta sama praca tych samych ludzi pozwoliłaby zrobić to
    szybciej, gdyby nie wysysanie efektów pracy.
    Nie wiem jak gdzie indziej, ale w Gdańsku:
    Statki remontowaliśmy kupując wszystko za $ (taki był wymóg umów), a
    sprzedawaliśmy za ruble transferowe.
    Worki ze zbożem II gatunku (na chleb) ładowane na statek miały karteczkę co
    zawierają + drugą w środku.
    Potem do nas przychodziło droższe zboże I gatunku (na siew). Karteczki przy
    workach po rusku, a w środku nasze karteczki.

    > Owszem, w przypadku handlu zagranicznego miało to miejsce, ale
    > przenoszenie tego na poziom pojedynczego obywatela jest nadużyciem.
    > Pensje były wypłacane w złotych i tyle.

    Nadużycie to się kryje gdzieś u podstaw systemu, który powodował istnienie 2
    kursów $ różniących się 10 razy.
    Handel zagraniczny nie miał wpływu na pojedynczego obywatela? A jak ten
    obywatel chciał coś kupić, czego w kraju nie robiono (w 87 kupiłem
    zmywarkę).

    [..]

    > I nie słuchaj głupot, że w PRL-u całe pokolenie żywiło się octem :)

    Ktoś tak twierdzi ? Ja tylko napisałem co sam widziałem w sklepach. Taka
    sytuacja była może rok, może dwa, a nie całe pokolenie.
    P.G.

  • 142. Data: 2014-05-30 15:36:00
    Od: Wiesiaczek <W...@c...pl>

    W dniu 30.05.2014 14:07, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > A do każdego stanowiska pracy (według propagandy) dopłacało.
    > Wychodziło na to, że aby nie obciążać państwa najlepiej było nic nie robić.

    Zanim się odniosę do reszty, czy mógłbyś rozwinąć o co Ci chodzi (ten
    cudzysłów, i reszta)?

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)

    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

  • 143. Data: 2014-05-30 17:09:21
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > No to trenuj... Plonk!

    Idę się popłakać i poskarżyć pani.
    Łeeeee.
    Buuuuu.
    Aaaaa.

    --
    Spamerów i "pytaczy" informuję, iż bardzo narażają się na to, że ich
    adresy e-mail będą podawane harwesterom służącym do rozsyłania spamu.

  • 144. Data: 2014-05-30 17:27:57
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Wiesiaczek" <W...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Idę się popłakać i poskarżyć pani.
    > Łeeeee.
    > Buuuuu.
    > Aaaaa.

    "Nie zauważyłem", że to na pręgierz leci, zatem - przy okazji - "piętnuję"
    Wiesiaczka, on się domyśla za co.
    :P
    Bo wazelinki na pewno nie będzie.
    :P :P :P

  • 145. Data: 2014-05-30 19:37:31
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 30 maja 2014 14:07:51 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:
> [...]
    >

    > Ktoś tak twierdzi ? Ja tylko napisałem co sam widziałem w sklepach. Taka
    >
    > sytuacja była może rok, może dwa, a nie całe pokolenie.

    Duża grupa ludzi w PRL traktowała pracę na etacie jako dodatek do pieniędzy jakie
    zarabiali. Praca na etacie służyła im za bazę materiałową do fuch. Mogło by się
    wydawać że administracja państwowa była przez to poszkodowana bo co tam ukraść. Nie
    była. Do pensji urzędników dochodziły łapówki. Podobnie służba zdrowia, szkolnictwo
    itp. Na Ukrainie jest teraz taka sytuacja tylko w wersji hard. Od miesięcy ludzie nie
    mają wypłacanych pensji i na ulicach jeżdżące samochody a w parkach drzewa nie
    ogryzione z kory.

  • 146. Data: 2014-05-30 20:02:49
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    dobrze powiedziane skąd to spisałeś z TVNu?

    u nas włęsa też miał brzucha jak przeskakiwał ten jebany płot...

  • 147. Data: 2014-05-30 20:04:12
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    a teraz z perspektywy czasu widać już, że sprzedali nas... europie...

    w sumie widać, że uznali to za jedyny kierunek rozwoju i tak ustawili
    kumpli...

    a kto nie kumpel to wiadomo...

  • 148. Data: 2014-05-30 20:10:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Zanim się odniosę do reszty, czy mógłbyś rozwinąć o co Ci chodzi (ten
    > cudzysłów, i reszta)?

    Jeśli za mało jasno dla Ciebie to trudno. Nie mój problem.
    P.G.

  • 149. Data: 2014-05-30 21:09:25
    Od: Wiesiaczek <W...@c...pl>

    W dniu 30.05.2014 20:10, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Wiesiaczek" <W...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli za mało jasno dla Ciebie to trudno. Nie mój problem.
    > P.G.

    To po kiego grzyba zawracasz mi dupę?
    Wal się!

  • 150. Data: 2014-05-30 22:19:45
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > Zanim się odniosę do reszty, czy mógłbyś rozwinąć o co Ci chodzi (ten
    > cudzysłów, i reszta)?

    Chodzi o pieniadz równoległy.
    Za złotówki nie można było dostać wszystkiego.
    Wszyscy mieli mniej wiecej po równo.
    Ale pojawili sie "równiejsi" czyli ci którzy uwazali, że im sie za
    cięzką
    pracę należy wiecej (szeroko pojęty aparat władzy uczestniczacy
    w podziale dóbr na które było w gospodarcze zbyt duzo pieniadza).
    -kwity, bony, przydziały, asygnaty, pozwolenia, zaswiadczenia,
    koniaki, kiełbasa i znajomości,
    Złotówki miał każdy. Nie dawało to jednak prawa zakupu wszystkiego
    i w dowolnej ilości.
    Trzeba było mieć jeszcze ów magiczny papier

    Tylko teeoretycznie.
    Kryteria przyjęć na studia .... nie wiedza tu decydowała,
    Lekarze ... kasa, znajomosci, kasa, znajomości ....
    Leki sprowadzane prywatnie lub wysyłane przez ciocię z NRF'u,
    Woda - marnotrastwo bo za darmo lub ryczałtem,
    notoryczne spadki cisnienia i braki w dostawach.
    g.