  • 1. Data: 2014-05-26 00:10:16
    Temat: Przetwornica 5V na 12V, 0,4A
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    Cześć.
    Przy okazji potrzeby zrobienia bateryjnego zasilania taśmy LED 12V. 0,4A
    (jako oświetlenie wewnątrz szafki, bez dostępu napięcia sieciowego)
    chciałem spróbować zrobić _prostą_ przetwornicę podwyższającą napięcie.
    W dodatku chcę wykorzystać zasoby mojej "szuflady". Tak więc mam do
    dyspozycji:
    1. Dławik 100uH, 1,2A, 0,28Ohm (DL22-100
    http://www.tme.eu/pl/details/dl22-100/dlawiki-smd-mo
    cy/ferrocore/)
    2. Tranzystor IRLML0030 ( N-MOSFET; 30V; 5,3A; 40mOhm@Vgs=4,5V)
    3. Dioda SS14 (Schottky, 40V, 1A)
    4. ATtiny13A - chciałbym go wykorzystać do generowania przebiegu i
    wyłączania oświetlenia po określonym czasie w celu zabezpieczenia przed
    przypadkowym rozładowaniem aku.
    5. Zestaw akumulatorków 4xAA = 4,8V

    Skorzystałem z kalkulatora:
    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/aww_smps_e.
    html
    Vin_min = 4V
    Vin_max = 5.6V
    Vout = 12V
    Iout = 0.4A
    f = 50kHz
    Otrzymałem:
    L = 107.8E-6H
    ?IL=0.51

    Nie wiem, jak z wygenerowanego obrazka odczytać wypełnienie sygnału
    sterującego:
    https://drive.google.com/file/d/0B5OcDmfuxNsdLWN0QmM
    xM3ZNd2s/edit?usp=sharing
    Z jednej strony z wykresu Vds(t) wnioskuję, że klucz załączony jest
    przez ok. 70% czasu. Ale Wykres Id(t) pokazuje, jakby prąd przez klucz
    płynął tylko przez ok. 30%. Nie rozumiem.
    Złożyłem układ jak na schemacie w w/w linku (schmidt-walter). Obciążyłem
    taśmą LED. Na początek na bramkę podałem sygnał "TTL" z generatora
    funkcyjnego.
    Prąd wyjściowy wyszedł około 180mA przy wypełnieniu 70%. Trochę za
    ciemno. Dla wyższych współczynników wypełnienia szybko rośnie prąd
    wejściowy nie przekładając się na znaczne zwiększenie prądu wyjściowego;
    dla mniejszych wypełnień jest tylko ciemniej. Zauważyłem, że
    częstotliwość kluczowania nie ma wiele do powiedzenia.
    Zgodnie z obliczeniami prąd w impulsie płynący przez dławik to 1,52A.
    Czy to oznacza, że dławik jest za "słaby" i ma za szybko się nasyca, ma
    za dużą rezystancję lub coś w ten deseń?

    --
    Michał

  • 2. Data: 2014-05-26 01:00:36
    Temat: Re: Przetwornica 5V na 12V, 0,4A
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Michał Lankosz" <m...@t...pl> wrote in message
> [...]
    > 4. ATtiny13A - chciałbym go wykorzystać do generowania przebiegu i
    > wyłączania oświetlenia po określonym czasie w celu zabezpieczenia przed

    Czy nadrzędnym celem Twoim jest zrobienie oświetlenia do szafki
    czy też światełko jest tylko pretekstem do projektu hobbystycznego
    i nauki programowania?

    Bo jeśli celem jest to pierwsze to zasugeruję, że strzelasz z armaty do
    komara.

    Zamiast cudować z procesorem do szczytnego celu wyłączania światła
    zrób po prostu wyłącznik światła aktywowany drzwiczkami do szafki...
    Ktoś otwiera szafkę => światło załącza się => zamyka => wyłącza.
    Jak w lodówce. Potrzebny wyłącznik kupisz za parę złotych w każdym sklepie.

    Co do podnoszenia napięcia to znowu poroniony pomysł.
    Lepiej dać trzy akumulatorki jonowo litowe i załatwione.

  • 3. Data: 2014-05-26 01:07:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

    Monday, May 26, 2014, 12:10:16 AM, you wrote:

    [...]

    > Czy to oznacza, że dławik jest za "słaby" i ma za szybko się nasyca, ma
    > za dużą rezystancję lub coś w ten deseń?

    Coś w ten deseń.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2014-05-26 08:31:52
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-05-26 01:00, Pszemol pisze:
> [...]
    >
    > Czy nadrzędnym celem Twoim jest zrobienie oświetlenia do szafki
    > czy też światełko jest tylko pretekstem do projektu hobbystycznego

    Celem jest:
    1) światełko
    2) wykorzystanie zasobów szufladowych
    3) NIE osiąganie za wszelką cenę najwyższej sprawności

    > Bo jeśli celem jest to pierwsze to zasugeruję, że strzelasz z armaty do
    > komara.

    W szufladzie pałęta się jeszcze MC34063. Nie sądzę, aby był lepszy.

> [...]
    > Ktoś otwiera szafkę => światło załącza się => zamyka => wyłącza.
    > Jak w lodówce. Potrzebny wyłącznik kupisz za parę złotych w każdym sklepie.

    No tak, nie dopisałem wyłącznika. Mam wyłącznik krańcowy. To wyłączanie
    światła chciałem zrobić przy okazji, jak już mam użyć uC w tym celu.
    Wodotrysk w postaci zabezpieczenia się przed sytuacją niedomknięcia
    szafki i bezsensownego wyładowania akumulatorów.

    > Co do podnoszenia napięcia to znowu poroniony pomysł.
    > Lepiej dać trzy akumulatorki jonowo litowe i załatwione.

    Ale nie mam akumulatorków LiIon ani ładowarki do nich. Mam za to dobrą
    ładowarkę 4xAA i akumulatory.

    --
    Michał

  • 5. Data: 2014-05-26 14:55:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" napisał w
> [...]

    >przez ok. 70% czasu. Ale Wykres Id(t) pokazuje, jakby prąd przez
    >klucz płynął tylko przez ok. 30%. Nie rozumiem.

    Masz na rysunku - Id to prad diody. I prawidlowo plynie 30% czasu.

    Niestety - cewka "laduje sie" pod napieciem 4V, "rozladowuje" 8V -
    wiec tych 70/30% musi byc.
    400mA stale powoduje ze w czasie tych 30% przewodzenia musi byc
    srednio 1.2A.
    A ze prad opada, to w szczycie bedzie wiecej i dlawik nie wyrabia.
    Sam dlawik musi byc byc na tyle duzy zeby prad nie narosl zbyt szybko
    ... jak widac 100uH sie prawie sprawdza, ale 150 byloby lepsze.
    Albo 100kHz.

    Tak czy inaczej - albo wiekszy dlawik, albo wyzsze napiecie zasilania.
    Albo wyjsciowe napiecie mniejsze.
    Tasma naprawde wymaga 12V ? Diody polaczone w szereg, czy tylko
    rezystory duze ?

    Albo dwa takie dlawiki rownolegle.

> [...]
    >Czy to oznacza, że dławik jest za "słaby" i ma za szybko się nasyca,
    >ma za dużą rezystancję lub coś w ten deseń?

    Jest troche za maly, ale akurat z tego to niekoniecznie wynika.
    Jak masz staly generator bez sprzezenia i kontroli, to latwo
    doprowadzic do nasycenia.

    J.

  • 6. Data: 2014-05-26 15:36:57
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-05-26 14:55, J.F pisze:
    > Użytkownik "Michał Lankosz" napisał w
    >
    > Masz na rysunku - Id to prad diody. I prawidlowo plynie 30% czasu.

    Klapki na oczach - czytałem to jako prąd drenu. W takim razie się zgadza.

> [...]
    > Albo wyjsciowe napiecie mniejsze.
    > Tasma naprawde wymaga 12V ? Diody polaczone w szereg, czy tylko

    Jak to w taśmach, łańcuszki po 3 LED i jakiś rezystor ograniczający do
    20mA przy 12V. Mam też dławik 220uH, ale napisano 0,8A. Pogrzebię, może
    znajdę odpowiedniejszy.

    > Jest troche za maly, ale akurat z tego to niekoniecznie wynika.
    > Jak masz staly generator bez sprzezenia i kontroli, to latwo doprowadzic
    > do nasycenia.

    Chodziło mi o najprostszą konstrukcję działającą w układzie otwartym.
    Nie potrzebuję stabilizować napięcia czy prądu dla tych LEDów, byle
    świeciły możliwie jasno.
    Dzięki za wskazówki.

    --
    Michał

  • 7. Data: 2014-05-26 15:43:56
    Od: l...@g...com

    W dniu poniedziałek, 26 maja 2014 08:31:52 UTC+2 > Celem jest:

    > W szufladzie pałęta się jeszcze MC34063. Nie sądzę, aby był lepszy.

    Nie wiem jak ten konkretny kontroler, ale attiny maja dedykowane wyjscia nawet do
    sterowania 2 mosfetami w trybie pwm z gwarantowanym "dead time".

  • 8. Data: 2014-05-26 15:55:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" napisał w wiadomości

    >Chodziło mi o najprostszą konstrukcję działającą w układzie otwartym.
    >Nie potrzebuję stabilizować napięcia czy prądu dla tych LEDów, byle
    >świeciły możliwie jasno.

    W ukladzie otwartym bardzo latwo doprowadzic do nasycenia.
    Popatrz - tu Schmidt zaklada CCM, prad dlawika nie spada do zera,
    wystarczy ze spadnie mniej niz zalozyl, albo baterie swieze, prad
    narosnie szybciej niz sie wydaje, i w kolejnych impulsach bedzie coraz
    wiecej pradu przez tranzystor plynelo.

    J.

  • 9. Data: 2014-05-26 17:09:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > szybciej niz sie wydaje, i w kolejnych impulsach bedzie coraz wiecej pradu

    Większy prąd popłynie do obciążenia. Wzrośnie napięcie wyjściowe i prąd w
    cewce będzie szybciej spadał.
    P.G.

  • 10. Data: 2014-05-26 17:42:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości

    >Większy prąd popłynie do obciążenia. Wzrośnie napięcie wyjściowe i
    >prąd w cewce będzie szybciej spadał.

    CHyba ze wyjscie obciazone diodami i wiekszy prad tylko nieznacznie
    podniesie napiecie :-)

    Tu na szczescie oprocz diod sa rezystory ... tak czy inaczej - radze
    zamknac sterowanie.
    Nawet na dwa sposoby - napiecie/prad wyjsciowy i maksymalny prad
    tranzystora.

    J.