  • 251. Data: 2012-12-01 15:04:49
    Temat: Re: Potyczki
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-01, Roman W <b...@g...pl> wrote:
    > Weź pod uwagę że jest kryzys i nie każde stanowisko które ktoś
    > zwolnił zapełnia się na nowo.

    Jest normalność, a nie kryzys. W ogóle w Polsce nie było żadnego
    kryzysu :). Było tylko wyczyszczenie rynku po boomie z pierwszej
    połowy poprzedniej dekady (dotknęło przede wszystkim branże IT
    i resztę usług).

    Co do Świecia, to mieli małe spowolnienie w latach 2007-2009,
    ale od 2010 roku mocno wystrzeliły im wyniki. W 2011 mieli
    400 mln PLN zysku netto, a zatrudniają około 1000 osób. Chcesz
    jeszcze pogadać o kryzysie? :P

    pozdrawiam,
    PK

  • 252. Data: 2012-12-01 16:42:39
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Sat, 01 Dec 2012 13:34:59 +0000, Roman W napisał(a):

    > Weź pod uwagę że jest kryzys i nie każde stanowisko które ktoś
    > zwolnił zapełnia się na nowo.
    >
    > RW

    Roman, Ty mi odradzałeś gadać z tym nadętym (niewiedzą) dupkiem i Tobie też
    tak radzę.
    Rozmawiając między nami, mówiąc o branży komputerowej, to nie tak dawno
    padł Pronox, trzeci pod względem wielkości dystrybutor podzespołów na
    Polskę.
    Sklepy z komputerami obniżają marże, żeby tylko przetrwać.
    Kolega, mający sklep komp. od początków 1990 ma obecnie marżę ok 5%.
    US 23, a sobie 5.
    I tak jest w każdej branży, bo rynek, to koło zamknięte oparte na kliencie.
    A co do Świecia, to nie 1000 ludzi, a 7 maszyn WW generuje taki zysk.
    Dla humoru można zrobić tak - niech na godzinę wszyscy pracownicy opuszczą
    stanowisko pracy, oprócz jednej osoby i wyliczmy jaki zysk generuje w roku
    jedna osoba.;)
    Za moich czasów pracowało tam niecałe 3000.
    Na systemy sterowania produkcją szły ogromne $$$, co dawało efekty.
    To była fajna zabawa. Jednej rzeczy, której do tej pory nie opanowałem
    dobrze, to strojenie PID. Jakoś byli od tego inni.;)
    A taki palant PK dziwi się, że tysięczna załoga może wygenerować tak duży
    zysk.:)
    Pozdrawiam.

  • 253. Data: 2012-12-01 16:59:10
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On 01 Dec 2012 14:04:49 GMT, PK <P...@n...com> wrote:
    > Jest normalność, a nie kryzys. W ogóle w Polsce nie było żadnego

    Ponad 10% bezrobocie to nie "normalność".

    RW

  • 254. Data: 2012-12-01 18:44:36
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-01, Jacek <a...@o...pl> wrote:
    > A taki palant PK dziwi się, że tysięczna załoga może wygenerować tak duży
    > zysk.:)

    Nie dziwię się. Napisałem po prostu, że Świecie nie ma (przynajmniej
    nie miało w 2011) problemów finansowych.

    pozdrawiam,
    PK

  • 255. Data: 2012-12-01 19:30:54
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-01, Roman W <b...@g...pl> wrote:

    > Ponad 10% bezrobocie to nie "normalność".

    W UK może nie. W Polsce niestety tak. Mamy bardzo wysoką strukturalną
    stopę bezrobocia. Jesteście starsi ode mnie... powinniście być tego
    świadomi...

    Historyczne minimum przy aktualnej metodzie liczenia (czyli od 2002
    roku) wynosi 8.8%. Był to październik 2008 - przegrzanie gospodarki.
    Od tamtej pory niewiele się zmieniło, więc zapewne jest to wartość
    dosyć bliska bezrobociu strukturalnemu (w okresie przegrzania bezrobocie
    frykcyjne powinno być jest niższe niż zazwyczaj).

    Zatem można podejrzewać, że naturalna stopa bezrobocia aktualnie
    wynosi jakieś 9-10%. Czyli nie jesteśmy daleko od tej wartości
    (we wrześniu było 12.4%).

    A może uważasz, że "normalność" była przed kryzysem? 20% w 2002 roku?
    14.8% w 2006? Zadziwiające jest, jak krótką niektórzy mają pamięć :P.

    pozdrawiam,
    PK

    PS.: Zakładam, że Roman W rozumie użyte terminy. Jeśli ktoś ma z tym
    problem, to niech poszuka na wiki albo w książce do przedsiębiorczości
    swojego dziecka :).

  • 256. Data: 2012-12-01 21:07:35
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On 01 Dec 2012 18:30:54 GMT, PK <P...@n...com> wrote:
    > W UK może nie. W Polsce niestety tak. Mamy bardzo wysoką
    strukturalną
    > stopę bezrobocia. Jesteście starsi ode mnie... powinniście być tego
    > świadomi...

    Co właściwie znaczy "strukturalna stopa bezrobocia"? To po prostu
    procent ludzi, których się zlewa i zostawia na pożarcie "siłom
    rynku".

    RW

  • 257. Data: 2012-12-01 21:29:23
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-01, Roman W <b...@g...pl> wrote:
    > Co właściwie znaczy "strukturalna stopa bezrobocia"? To po prostu
    > procent ludzi, których się zlewa i zostawia na pożarcie "siłom
    > rynku".

    A jednak...
    Bezrobocie strukturalne wynika z niezgodności popytu i podaży. Tzn.
    (np. w Polsce) jest bardzo dużo stoczniowców, górników, filologów
    i "zarządzaczy", a potrzeba inżynierów, kontaktu z klientem (np.
    ekspedientów w sklepach) i taniej siły roboczej. I tak: stoczniowcy
    twierdzą, że są za starzy na studia, więc siedzą w domu. Poloniści
    twierdzą, że praca w Biedronce jest poniżej ich godności i też siedzą
    w domu. Czyli po prostu ludzie nie są zainteresowani stanowiskami, które
    są dostępne. Dlatego właśnie w Polsce mamy tak duże bezrobocie, choć
    miejsc pracy jest sporo.

    Czy właśnie tak rozumiesz "zlewanie i zostawianie na pożarcie siłom
    rynku"? Bo jeśli tak, to właśnie o to chodzi.

    pozdrawiam,
    PK

  • 258. Data: 2012-12-01 21:53:51
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-12-01, Roman W <b...@g...pl> wrote:
    > strukturalną
    >
    > Co właściwie znaczy "strukturalna stopa bezrobocia"? To po prostu
    > procent ludzi, których się zlewa i zostawia na pożarcie "siłom
    > rynku".

    Zapewne termin powstały analogicznie do "najmniejszej linii oporu",
    czyli, po naprostowaniu, stopa bezrobocia strukturalnego. Za Wikipedią,
    to będzie procent ludzi, którym się wydawało, że politologia,
    dziennikarstwo albo filologia angielska to dobre, obiecujące kierunki,
    których absolwentów rynek potrzebuje najbardziej.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 259. Data: 2012-12-01 22:00:26
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-12-01, PK <P...@n...com> wrote:

> [...]
    >
    > Czy właśnie tak rozumiesz "zlewanie i zostawianie na pożarcie siłom
    > rynku"? Bo jeśli tak, to właśnie o to chodzi.

    Zgaduję, że według Romana należy tym ludziom jakoś systemowo podnosić
    kompetencje (szkolenia z Worda anyone?) albo sztucznie tworzyć im
    posady. Romanie, sprostuj mnie, jeśli się mylę.

    Z tym, że to nie będzie działać. Systemowo to należałoby rozwiązywać nie
    objaw ("ta praca jest poniżej mojej godności" i "jestem za stary na
    zmianę zawodu"), a przyczynę (nastawienie), ale to działanie skierowane
    na ludzi, którzy dopiero wejdą na rynek pracy, a nie już na nim
    obecnych.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 260. Data: 2012-12-01 22:13:31
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-01, Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:
    > Zgaduję, że według Romana należy tym ludziom jakoś systemowo podnosić
    > kompetencje (szkolenia z Worda anyone?) albo sztucznie tworzyć im
    > posady. Romanie, sprostuj mnie, jeśli się mylę.

    No to lepiej zrobić komunizm. W PRL każdy dostawał pracę, a jak się
    na czymś nie znał, to udawał że coś robi. Mój wujek (bez studiów) został
    dyrektorem administracyjnym w PAN. Podpisywał zamówienia na papier
    toaletowy i długopisy, kupił mieszkanie w dobrej dzielnicy i japoński
    samochód. Teraz ma ponad 4000 zł emerytury :).

> [...]
    > zmianę zawodu"), a przyczynę (nastawienie), ale to działanie skierowane
    > na ludzi, którzy dopiero wejdą na rynek pracy, a nie już na nim

    No i są te programy rządowe, są jakieś kierunki zamawiane (także
    zamawiane przez firmy) itp.
    I coś się zaczyna dziać. Kilka dni temu czytałem, że w Warszawie upadła
    duża szkoła "dziennikarsko-humanistyczna", że na Dziennikarstwie UW
    było najmniej chętnych w historii, że nie wystartowało kilka kierunków
    kulturowo-filologicznych. Za to na Politechnice Warszawskiej podobno
    pobijają rekordy. Na mojej fizyce też rekord (wciąż mniej chętnych niż
    miejsc, ale podobno wystarczyły 2 tury, a nie 4 jak dawniej :P).

    Czyli jakieś zmiany są, ale efekty będą za przynajmniej 5 lat
    (raczej 10). Po prostu to, co dzieje się dziś (stypendia, przedsiębiorcy
    sponsorujący kierunki studiów itp) powinno się zacząć 20 lat temu,
    ale uczelnie się bały, a firmy były zajęte budowaniem kapitału.

    pozdrawiam,
    PK