  • 261. Data: 2012-12-01 22:17:44
    Temat: Re: Potyczki
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-01, Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> wrote:
    > Zapewne termin powstały analogicznie do "najmniejszej linii oporu",
    > czyli, po naprostowaniu, stopa bezrobocia strukturalnego. Za Wikipedią,
    > to będzie procent ludzi, którym się wydawało, że politologia,
    > dziennikarstwo albo filologia angielska to dobre, obiecujące kierunki,
    > których absolwentów rynek potrzebuje najbardziej.

    No przyznaję się, że termin powstał tak jak napisałeś. Niestety jest
    powszechnie używany i mi się utrwalił, za co przepraszam :/.

    BTW: że też nikt nie spytał się o bezrobocie frykcyjne. Ja strukturalne
    (właściwie technologiczne) kiedyś odgadłem, ale do 20. roku życia
    myślałem, że nie "frykcyjne" ale "fikcyjne" :D.

    pozdrawiam,
    PK

  • 262. Data: 2012-12-01 22:21:10
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 1 grudnia 2012 18:30:54 UTC użytkownik PK napisał:

    > A może uważasz, że "normalność" była przed kryzysem? 20% w 2002 roku?
    > 14.8% w 2006? Zadziwiające jest, jak krótką niektórzy mają pamięć :P.

    Za "normalne" (tzn. stan do ktorego dazymy, zas odejscie od niego jest dla
    spoleczenstwa i politykow powodem do alarmu) powinnismy uwazac pelne
    zatrudnienie, czyli (M_PI razy drzwi) stope bezrobocia ponizej 5%.

    RW

  • 263. Data: 2012-12-01 22:21:53
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 1 grudnia 2012 21:17:44 UTC użytkownik PK napisał:
    > BTW: że też nikt nie spytał się o bezrobocie frykcyjne.

    Ja sie wstydze przyznac, z czym mi sie ten termin kiedys kojarzyl.

    RW

  • 264. Data: 2012-12-01 22:23:27
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 1 grudnia 2012 20:29:23 UTC użytkownik PK napisał:

    > Bezrobocie strukturalne wynika z niezgodności popytu i podaży. Tzn.
    > (np. w Polsce) jest bardzo dużo stoczniowców, górników, filologów
    > i "zarządzaczy", a potrzeba inżynierów, kontaktu z klientem (np.
    > ekspedientów w sklepach) i taniej siły roboczej. I tak: stoczniowcy
    > twierdzą, że są za starzy na studia, więc siedzą w domu. Poloniści
    > twierdzą, że praca w Biedronce jest poniżej ich godności i też siedzą
    > w domu. Czyli po prostu ludzie nie są zainteresowani stanowiskami, które
    > są dostępne. Dlatego właśnie w Polsce mamy tak duże bezrobocie, choć
    > miejsc pracy jest sporo.

    Jak rozumiem, wg Ciebie stoczniowcy powinni konczyc studia, zeby zaspokoic
    popyt na tanie sile robocza?

    Naprawde tak uwazasz?

    RW

  • 265. Data: 2012-12-01 22:26:20
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 1 grudnia 2012 21:00:26 UTC użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:
    > Zgaduję, że według Romana należy tym ludziom jakoś systemowo podnosić
    > kompetencje (szkolenia z Worda anyone?) albo sztucznie tworzyć im
    > posady. Romanie, sprostuj mnie, jeśli się mylę.

    Wg mnie nie ma podzialu na "sztuczne" i "naturalne" tworzenie posad. Kazda
    posada powstaje dokladnie tak samo: jakis facio za biurkiem decyduje o tym,
    ze trzeba kogos zatrudnic na dane stanowisko. I owszem, uwazam, ze trzeba
    zarowno ludziom pomagac sie przeszkolic, jak i uzywac wszelkiej masci srodkow,
    zeby powstawaly nowe posady.

    RW

  • 266. Data: 2012-12-01 22:28:55
    Od: Roman W <r...@g...com>

    W dniu sobota, 1 grudnia 2012 20:53:51 UTC użytkownik Stachu 'Dozzie' K. napisał:
    > Zapewne termin powsta�y analogicznie do "najmniejszej linii oporu",
    > czyli, po naprostowaniu, stopa bezrobocia strukturalnego. Za Wikipediďż˝,
    > to b�dzie procent ludzi, kt�rym si� wydawa�o, �e politologia,
    > dziennikarstwo albo filologia angielska to dobre, obiecuj�ce kierunki,
    > kt�rych absolwent�w rynek potrzebuje najbardziej.

    Wez teraz spauzuj i zastanow sie nad tym, z jakiej wizji swiata wynika to, co
    napisales. To wizja w ktorej studia to taki los na loterii, jak wyciagniesz
    wisienke to masz przed soba dostanie zycie, jak wyciagniesz pietruszke to czeka
    Cie bycie "bezrobociem strukturalnym". I co mnie przeraza, ze tyle ludzi w Polsce
    akceptuje bez zastrzezen te absurdalna wizje swiata.

    RW

  • 267. Data: 2012-12-01 22:33:21
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-12-01, Roman W <r...@g...com> wrote:
    > Za "normalne" (tzn. stan do ktorego dazymy, zas odejscie od niego jest dla
    > spoleczenstwa i politykow powodem do alarmu) powinnismy uwazac pelne
    > zatrudnienie, czyli (M_PI razy drzwi) stope bezrobocia ponizej 5%.

    To wymagałoby zminimalizowania bezrobocia strukturalnego, o które
    pytałeś obok. Ten proces trwa bardzo długo i 40 lat gospodarki planowej
    niestety spowodowało, że musimy się "uczyć" szukania pracy od nowa.
    Młodzież musi umieć lepiej wybierać ścieżkę kariery, a większość
    dojrzałych bezrobotnych musi się zmusić do przekwalifikowania lub
    opuścić zbiór aktywnych zawodowo.

    pozdrawiam,
    PK

  • 268. Data: 2012-12-01 22:39:31
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-12-01, PK <P...@n...com> wrote:

    > No to lepiej zrobić komunizm. W PRL każdy dostawał pracę, a jak się
    > na czymś nie znał, to udawał że coś robi. Mój wujek (bez studiów) został
    > dyrektorem administracyjnym w PAN. Podpisywał zamówienia na papier
    > toaletowy i długopisy, kupił mieszkanie w dobrej dzielnicy i japoński
    > samochód. Teraz ma ponad 4000 zł emerytury :).

    > No i są te programy rządowe, są jakieś kierunki zamawiane (także
    > zamawiane przez firmy) itp.

    Ja się czuję pokrzywdzony kierunkami zamawianymi. Nie miałem szansy się
    załapać na takie coś, bo już studiowałem, gdy to wprowadzono. Nie miałem
    się szansy na to załapać po raz drugi, bo nie słyszałem o zaocznych
    kierunkach zamawianych. A jak widzę, jak wygląda mój plan studiów
    (który pewnie jest prawie taki sam, jak na kierunku zamawianym na tym
    wydziale, bo i niby czemu by miał być inny?), to płakać mi się chce.
    Takie mydło i powidło bez żadnej wizji czy myśli przewodniej, gdzie
    z czterech obszarów nauczania informatyki[*] ten najbardziej potrzebny,
    który jest używany właściwie wszędzie, a zwłaszcza w przemyśle --
    narzędzia rzemieślnicze, wspomagające programistę -- jest zupełnie
    nieobecny, zaś pozostałe występują w równych proporcjach, co jest głupią
    strategią na studiach pierwszego stopnia (albo zakładamy, że studenci
    nic nie umieją, więc zaawansowanych tematów w ogóle nie zrozumieją, albo
    zakładamy, że są przygotowani do zaawansowanych spraw, więc nie uczymy
    ich od podstaw programowania w Javie). I przepraszam, to ma być ten
    "zamawiany kierunek", którego absolwentów potrzebuje przemysł?

    [*] Obszary, o których myślę, to: 1. podstawowe podstawy, jak nauka
    programowania w ogóle; 2. podstawowe narzędzia rzemieślnicze w IT; 3.
    bardziej zaawansowane zagadnienia praktycznie, jak hurtownie danych,
    grafika komputerowa czy systemy wbudowane; 4. bardziej zaawansowane
    zagadnienia teoretyczne, jak kryptografia, sztuczna inteligencja czy
    control systems.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 269. Data: 2012-12-01 22:42:49
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-12-01, Roman W <r...@g...com> wrote:

> [...]
    > Cie bycie "bezrobociem strukturalnym". I co mnie przeraza, ze tyle ludzi w Polsce
    > akceptuje bez zastrzezen te absurdalna wizje swiata.

    Zaproponuj alternatywną wizję. Co można robić po kulturoznawstwie, żeby
    uzasadnić "lepszość" takich studiów od, dajmy na to, zdobycia zawodu
    mechanika czy elektryka?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 270. Data: 2012-12-01 22:49:18
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-12-01, Roman W <r...@g...com> wrote:

    > Wg mnie nie ma podzialu na "sztuczne" i "naturalne" tworzenie posad. Kazda
    > posada powstaje dokladnie tak samo: jakis facio za biurkiem decyduje o tym,
    > ze trzeba kogos zatrudnic na dane stanowisko.

    Tylko ten facio za biurkiem może stwierdzić, że to podniesie
    konkurencyjność jego firmy albo pozwoli powiększyć jej moce przerobowe;
    to będzie naturalnie stworzona posada (wynikająca z bezpośrednich
    potrzeb firmy, która będzie płacić). Facio za biurkiem może też tworzyć
    miejsca pracy tylko po to, żeby zatrudnić ludzi, co nie wniesie do firmy
    nic poza kosztami. To będą sztucznie stworzone posady.

    > I owszem, uwazam, ze trzeba
    > zarowno ludziom pomagac sie przeszkolic, jak i uzywac wszelkiej masci srodkow,
    > zeby powstawaly nowe posady.

    Moim zdaniem nieekonomisty, przede wszystkim należałoby nie utrudniać
    zatrudniania, wtedy nowe posady będą powstawały same. A przeszkalanie
    też należałoby zostawić zainteresowanym, byle mieli motywację do
    zdobycia pracy (być może przez przekwalifikowanie się). Obecnie dość
    dobrze rozwinięty system świadczeń socjalnych nie daje takiej motywacji.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot