eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPotrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglemRe: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
  • Data: 2010-12-10 19:26:44
    Temat: Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2010-12-10 11:21, Karolek pisze:
    > W dniu 2010-12-10 01:08, Tomasz Pyra pisze:
    >> W dniu 2010-12-08 20:52, Karolek pisze:
    >>
    >>> A nie ma czasem jakis zestawow do przerobienia zwyklej skrzyni?
    >>> Czyli zestaw kol z prostymi zebami?
    >>> Albo nawet pokusic sie o zrobienie takich kol z prostymi zebami na
    >>> podstawie tych oryginalnych?
    >>
    >> I ciekawe co by taka zamiana miała dać?
    >>
    >
    > Pyta kierowca rajdowy, Tomasz Pyra.

    A co? Jakiś kompleksik?

    >> To czy koła zębate są proste czy skośne nie ma żadnego wpływu na
    >> mechanizm włączania biegów.
    >>
    >
    > Ach tak :P

    Ano niestety nie ma żadnego.
    Rodzaj kół zębatych w skrzyni biegów nie ma wpływu na mechanizm ich
    załączania, bo to nie koła zębate są zazębiane przy zmianie biegu.

    Zarówno synchronizowane jak i kłowe skrzynie biegów są w wariantach na
    zębach prostych, skośnych i w takiej konfiguracji gdzie jest trochę
    takich i trochę innych.

    Znowu przepisałeś z internetu dość powszechną głupotę "nie wbijesz biegu
    dopoki nie zrownasz predkosci obrotowych, a majac proste zeby wbijesz".
    Czyli dość popularny mit, jakoby skrzyni kłowa to była skrzynia o
    prostych zębach.

    Koła zębate w skrzyni biegów (czasami wyjątkiem jest wsteczny) są
    wszystkie na stałe zazębione i nie przesuwają się względem siebie.
    Koła te są ułożyskowane na wale, a włączanie biegu polega na
    zablokowaniu jednego z kół na wale.

    I to dopiero w mechanizmie tego blokowania koło-wał jest różnica między
    poszczególnymi rodzajami skrzyń biegów - w skrzyni synchronizowanej, za
    pomocą synchronizatora ze stożkowym sprzęgłem ciernym dopasowywane są
    obroty wałka do obrotów koła zębatego przed zazębieniem zębnika (czy jak
    to się tam nazywa).

    W skrzyni kłowej nie ma synchronizatora, jest tylko specjalny zębnik z
    tymi "kłami", zbudowany znacznie solidniej niż w skrzyni
    synchronizowanej, ponieważ musi przejąć ogromne obciążenia w czasie
    spinania elementów obracających się z różnymi prędkościami.

    Przerobienie skrzyni na kłową nie polega więc na żadnej wymianie kół
    zębatych co proponowałeś, a jedynie wymianie mechanizmu blokowania kół
    zębatych na wale.
    I owszem takie zestawy są dostępne, zwłaszcza że ten mechanizm w kłowej
    skrzyni to część eksploatacyjna.

    Wymiana kół zębatych to zupełnie inna bajka związana jedynie ze zmianą
    przełożeń w skrzyni biegów. Wtedy wykonuje się koła zębate o zębach
    prostych. Po pierwsze dlatego że są tańsze.
    Nie wiem czy te o zębach prostszych są mocniejsze niż skośne, ale raczej
    na pewno nie są słabsze.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: