  • 31. Data: 2009-03-05 16:49:17
    Temat: Re: "Portretówkę mam" part 2
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Thu, 05 Mar 2009 15:03:47 +0100, Mateusz Ludwin wrote:

    > Wiesz co to jest obiektyw standardowy?

    Jesli się czepic definicji ,,przekatnej kadru'', to 35 jest tak samo
    dobrym standardem jak 50.

    No chyba ze chcesz wyjsc od definicji ,,dajacy perspektywe zblizona do
    ludzkiego oka'' i uzyskac to swoje 35*1.5? Wtedy chwilka, skocze po
    piwko i przekaskę :-)

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 32. Data: 2009-03-05 16:52:23
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Michal Tyrala wrote:

    > Jesli się czepic definicji ,,przekatnej kadru'', to 35 jest tak samo
    > dobrym standardem jak 50.

    35 jest standardem dla APS-C, 50 jest standardem dla FF. Kropka.
    W Sonym nie ma ani jednego ani drugiego w sensownej cenie. Jest tylko 50/1.4

  • 33. Data: 2009-03-05 16:58:35
    Od: m...@a...net.pl

    >Wlasciwie to co to jest?

    Obiektyw standardowy to ten obiektyw ktory w aparacie
    typu kompakt po prostu byl wbudowan, albo tez ten obiektyw
    ktory w aparacie lustrzankowym byl w standardzie, dzis
    bysmy napisali: "stalka ktora byla w kicie".
    :-)

    Z takiej definicji standardu wychodzac, to "standard" wahal
    sie najczesciej od 35 w kompaktach do 50-58mm w lustrach.

    Inna definicja obiektywu standardowego:
    "Obiektyw ktorego ogniskowa jest rowna przekatnej kilszy".

    Co oznacza ekwiwalent 43.3 mm.

    Inna definicja obiektywu standardowego, zwlascza wspolczesna, to:
    "obiektyw o ogniskowej 50 mm, bo taki sie przyjal standard
    w lustrzankach kliszowych, ewentualnie obiektyw ktory po
    przeliczeniu da 50mm fulfrejmowe, poniewaz taki jest standard
    w lustrzankach".

    Generalnie, to za standardowy _doslownie_ z kryterium przekatnej
    nalezaloby sobie przyjac wlasnie 43,3 mm, a wcale nie 50mm.

    Jak ktos nie dzieli wlosa na czworo, to za standardowy
    "z kryterium przekatnej" tradcyjnie przyjmowano kazda
    stalke mieszczaca sie w zakresie od 40mm do piecdziesiatkilka mm.

    Bo kiedys ludzie mniej wybredni byli.
    :-)

    Kryterium "przekatnej" bierze sie stad, ze duzy obraz na
    scianie czlowiek najchetniej oglada z dystansu mniejwiecej
    rownego przekatnej tego obrazu (mniejwiecej).
    Stad zdjecie zrobione obiektywem standardowym powiekszone
    i zawieszone na scianie da ogladajacemu mniejwiecej naturalne
    odwzorowanie, tj. "jak by przez okno patrzyl".
    :-)

    Michal

  • 34. Data: 2009-03-05 17:47:56
    Od: m...@a...net.pl

    >35 jest standardem dla APS-C, 50 jest standardem dla FF. Kropka.

    Definicja dobra jak kazda inna. Z tym ze Twoja, sa inne.

    >W Sonym nie ma ani jednego ani drugiego w sensownej cenie.
    >Jest tylko 50/1.4

    Widocznie dochodza do wniosku ze to nie jest kluczowe
    zeby miec jasny standard.

    Wiekszosci ludzi wlasnie bardziej potrzebna jest
    jasna portretowka, natomiast zdjecia w ogniskowych
    o ekwiwalencie w okolicach 43mm to najczesciej ludzie
    robia nie przesadzajac z mala GO, i zapotrzebowanie
    pokrywaja im obiektywy z zumem.

    Owszem, jak by to byla stalka na ok. 60mm to bylaby troche
    lepsza z niej portretowka, ale 50mm z przyczyn oczywistych
    jest przez wszystkich producentow szkla "rozpracowane",
    stad wlasnie ta ogniskowa bedzie rozwijana, a ludzie
    beda musieli robic portrety wlasnie tym. Praktyka wykazuje
    ze sobie radza.

    Osobiscie sadze ze rynek szkiel staloogniskowych w ogole
    bedzie sie z czasem ograniczal w kierunku szkiel do makro
    i szkiel portretowek, staloogniskowe szkla w okolicach
    ogniskowej standardowej (lub ekwiwalentnej) po prostu
    coraz mniej sa kupowane, tu wygraly zumy.

    "Dwa zumy i staloogniskowa makrowka sluzaca tez do portretow"
    To bedzie typowa torba szkiel.

    Michal

  • 35. Data: 2009-03-06 03:22:18
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    m...@a...net.pl pisze:
    > Widocznie dochodza do wniosku ze to nie jest kluczowe
    > zeby miec jasny standard.

    Sony sobie po prostu zapycha dziury.
    Zobaczymy jaka będzie cena tego 50/1.8, narazie to bez wątpienia jak
    ktoś ma kupić A900 to kupi do niej 50/1.4, a nie 50/1.8.
    Podobnie nikon puszcza 35/1.8 - Ci którzy narzekali, że 50mm za wąsko
    mają coś do podpięcia. A za wąskie jest własnie na cropie dla wielu.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 36. Data: 2009-03-06 09:47:54
    Od: Marx <M...@n...com>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > 35 jest standardem dla APS-C, 50 jest standardem dla FF. Kropka.
    > W Sonym nie ma ani jednego ani drugiego w sensownej cenie. Jest tylko
    > 50/1.4
    50/1,7 jest od dawna, 50/1,4 w takiej samej cenie jak u konkurencji
    50/1,8 i 35/2,8 zostaly wlasnie zapowiedziane
    Marx

  • 37. Data: 2009-03-07 09:26:56
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Thu, 05 Mar 2009 17:52:23 +0100, Mateusz Ludwin wrote:

    > 35 jest standardem dla APS-C, 50 jest standardem dla FF. Kropka.

    Ponieważ nie jestes dla mnie Autorytetem, czekam na argumenty.

    Jakbys nie zlapal o czym pisalem, spiesze poinformowac, ze przekatna
    pelnej klatki to ~43mm. 35mm jest tutaj tak samo dobrym standardem jak 50mm.

    A jak szukasz standardu dla APS-C wg definicji przekatnej kadru, to
    28-30mm pasuje tutaj znacznie lepiej niz 35mm.