    From: Mario <m...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Port LPT - sterowanie 230V
    Date: Fri, 06 Jan 2012 13:45:04 +0100

    > Ktoś musi na początek. Zachęcam do naśladownictwa.
    > Słuszna (niestety)uwaga.
    > Mają się dobrze, ale użytkownicy tych maszyn maja się źle.
    > Najczęściej radzą sobie:
    > a) ponownym włączeniem całej maszyny i skwitowaniem: no zadziałało!

    Jak Odra 1325 na PWw w latach 80 :)

    > b) szukaniem związku z temperaturą, więc otwieranie drzwi, wstawianie
    > wentylatorów, ba!
    > producenci obudów i maszyn w opcji proponują nawet klimę! Nie, nie dla
    > pracownika,
    > dla przekaźników!
    > c)nie wyłączaniem maszyny w ogóle, bo może nie zadziałać.

    Ale to nie jest jedynie z powodu przekaźników. Masz w szafce mnóstwo
    elektroniki - w tym sterowniki, falowniki i one nie lubią niskiej
    temperatury czy ewentualnej kondensacji wilgoci.

    > Choć nie chciałbym zaczynać dyskusji jak jest, bo jednak wiele nowych
    > maszyn ma SSRy
    > w standardzie.

    I wiele innych mających przekaźniki elektromechaniczne.

    > Nie wiesz, bo nie widzisz, żeby miały jakikolwiek wpływ. I słusznie, bo
    > mają taki sam
    > jak śniadanie obsługującego.
    >
    > Przecież nie będziemy czekać, aż skorumpowany urzędnik zrobi ustawę, że
    > są niebezpieczne.

    Może nie wikłajmy w to sprawy korupcji bo w sumie to nie wiem, przez
    jaki biznes miałby być ten urzędnik korumpowany. Czemu przez ten od
    styków a nie elektroniczny od SSR?
    Jest jakaś rzeczywistość prawna w której ktoś po analizie zagrożeń musi
    się podpisać pod dokumentem stwierdzającym, że maszyna jest bezpieczna.
    Woli gdy są sprawdzone rozwiązania niż coś nowego co niekoniecznie jest
    ujęte w znanych mu normach.

> [...]
    > spowodować
    > zepsucie półprzewodnika?
    > Zresztą można stosować zasadę, że jak potrzeba max 3 A, to trzeba dać 10
    > krotnie silniejszy półprzewodnik lub lepiej.
    > Bezpiecznik 5A można ewentualnie wlutować.
    > Co ma wtedy się stać?
    > Bezpiecznik 5A przeżyje śmierć 30A triaka?
    > Liczy się stosunek grubości drutu w bezpieczniku do grubości drutu w SSR.
    > Jeśli chodzi o napięcie to to samo. Jeśli ma załaczać 230V to dać taki
    > na 1000V.
    > Dławik RC 100R-10W/10nF-1500V też nie zaszkodzi.

    Albo trzeba zabezpieczać warystorem.
    Oczywiście, że można dać na zapas dużo większy prąd i dużo większe
    napięcie ale już ten podstawowy kosztuje około 20 zł a przekaźnik 7zł.

    --
    pozdrawiam
    MD