  • Data: 2012-01-06 15:16:31
    Temat: Re: Port LPT - sterowanie 230V
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > 1. Stawiasz jak dla mnie dziwną tezę że styk mechaniczny jest mniej
    > odporny na temperaturę niż elektronika. Możliwości krzemu się kończą
    > na około 150 i finito. Łatwiej jest zbudować styk mechaniczny z
    > napędem, który ma większą pewność zadziałania w podwyższonej
    > temperaturze niż krzemowy.
    Do powyższego mam kilka uwag:
    a) Tak. Stawiam taka tezę.
    W warunkach pracy urządzeń podanych w specyfikacji, półprzewodnik ma
    lepsze właściwości i jest bardziej odporny na
    załączanie, ZWŁASZCZA dużych mocy.
    Nigdy nie widziałem przekaźnika, który pracuje w temperaturze większej niż
    120 stopni
    i nadal jest sprawny.
    Te styki które mierzyłem ostatnio w uszkodzonym przekaźniku w obwodzie
    ZABEZPIECZENIA otwarcia drzwi obrabiarki,
    miały styki o wartości rezystancji od 22 do 180 ohmów.
    Były nadpalone.
    Przekaźnik to Siemens miał nadpalone styki i kosztuje jakieś 100 zł/sztukę.

    b)nie rozumiem co znaczy łatwiej. Mam na myśli, że nie wiem co dla Kolegi
    oznacza łatwiej.
    Jeżeli musimy się douczyć, znaleźć element i schemat, potem zmontować to
    nieco inaczej
    niż przyzwyczajeni byliśmy to robić przez ostatnie 20 lat (jak u mnie)i
    umieścić to
    na szynie S35 w obudowie, jakiej nigdy nie stosowaliśmy - to łatwiej użyć
    starocia.
    c) nie wiem co oznacza podwyższona temperatura. 70 czy 100 stopni
    Celsjusza ?

    > 2. Jeszcze nie wymyślono takiego styku elektronicznego który tworzyłby
    > ,,widoczną przerwę w obwodzie''
    A jest potrzebna?
    W technice Wysokich Napięć to stosuje się rozłacznik, który oczywiście nie
    przełącza prądów.

    > 3. Styk mechaniczny nie wymaga prądu do jego zadziałania - napęd może
    > być dowolny.
    Tu chyba niezbyt udane zdanie, albo nie zrozumiałem.
    Chyba chodzi o podtrzymanie przewodzenia, czyli styki typu NC?
    Oczywiście ten problem też już jest rozwiązany.

    > Ja wiem, że w wielu typowych zastosowaniach styk elektroniczny jest
    > bezkonkurencyjny a tam, gdzie jest konieczna duża częstotliwość łączeń
    > wręcz niezbędny, ale to nie jest lek na wszystkie problemy.
    Dlatego nigdy nie proponuję go stosować tam gdzie się nie da.
    Zresztą moja wiedza nie pozwala na podanie przykładów takich zastosowań.
    S.