  • Data: 2011-12-18 01:36:16
    Temat: Re: Porównanie różnych języków
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 17/12/2011 20:02, Roman W wrote:

    > Systemu jako calosci? Czyli jednak dokumentacja.

    Systemu jako całości lub danego kawałka. Wiedza to nie jest to samo, co
    dokumentacja.

    > Ale to opisuje wycinek systemu.

    Łącznie wszystkie te opisy opisują cały system. Tak samo jak z
    dokumentacją wymagań zresztą: składa się zwykle z jakichś rozdziałów,
    które opisują wycinki systemu.

    > Nie, bedzie to kod przechodzacy kilka testow. To nie to samo.

    Jednak nie tylko przechodzący kilka testów, bo jego forma się bierze
    stąd, że programista _rozumie_ co program ma robić, a nie z tego, że
    widział kod testów i dostaje zadanie napisania kodu je przechodzącego.

    To, że 100% gwarancji na poprawność kodu nie ma, to osobna sprawa -
    dokumentacja też przecież takiej gwarancji nie daje.

    > Czyli uwazasz, ze osiagalne jest "99%" (czyli prawie kompletny opis)?
    > Tak/nie.

    Ostrożnie powiem, że to zależy od dziedziny, a ja się na wielu
    dziedzinach nie znam. Ale na ogół uważam, że tak właśnie jest - między
    odpowiednio ekspresywnie napisanymi testami a odpowiednio ekspresywnie
    napisanym kodem da się wyrazić to, co zazwyczaj się wyraża w
    dokumentacji - równie dobrze jak w dokumentacji.

    > Jest tak, ze nie wystarczy wiedziec, ze biblioteka przechodzi X
    > testow, zeby ocenic, czy design jest poprawny czy nie. Testy moga
    > sprawdzic skonczona liczbe przypadkow, ale wymagania stawiane
    > bibliotekom numerycznym jest ciezko zawrzec calkowicie w formie
    > testow.
    > Np. wymaganie moze brzmiec "procedura X ma implementowac algorytm
    > calkujacy Grubiediewa". Jak to sprawdzisz unit testem?

    Po pierwsze - tak w ogóle - testy to nie tylko unit testy.

    Po drugie w innych działkach, i przypuszczam, że tutaj tak samo, wybór
    algorytmu wynika z pewnym właściwości całkowania tym algorytmem, które
    są rzeczywistym wymaganiem. I te właściwości można jak najbardziej testować.

    Poza sprawdzeniem obserwowalnych właściwości zachowania programu,
    istotne właściwości implementacji zamiast zapisywać w dokumentacji można
    często zapisać w kodzie. Trochę żartobliwie mogę powiedzieć, że to, co
    napisałeś da się zapisać tak:

    double X (args) {
    return calkujAlgortymemGrubiediewa(args);
    }

    > A jesli algorytm nie zostal nigdzie opublikowany?

    To co napiszesz w dokumencie? Że funkcja całkuje algorytmem, który nie
    został nigdzie opublikowany? Takie coś to można napisać w komentarzu.

    Jeśli chodzi o opis działania samego algorytmu, to programiści dysponują
    znakomitym narzędziem właśnie do tego, jakim są wysokopoziomowe języki
    programowania.

    Oczywiście jeśli masz taką sytuację, że wymyślasz własny algorytm i
    musisz np. formalnie udowodnić jego poprawność, to może i najlepiej to
    zrobić w postaci dokumentu. Ale jak często zdarzają się tak naprawdę
    takie sytuacje?

    > Skad ma zdawac sobie sprawe? Przeciez nie ma dokumentacji, moze uznac,
    > ze zmiana w kodzie nie zmieni istotnych aspektow dzialania programu,
    > bo... unit testy przechodza.

    Po pierwsze może się po prostu wziąć z analizy "jakie będą konsekwencje
    jeśli zmienię program w ten sposób". Jeśli programiście mylnie się
    wydaje, że zachowanie programu się nie zmieni, to dokumentacja w niczym
    tu nie pomoże. Jeśli programista jest w stanie stwierdzić, że zachowanie
    programu się zmieni, to powinien być też w stanie stwierdzić, że nie ma
    testów testujących aspekt który się zmieni, więc jest w stanie uruchomić
    całą procedurę "dlaczego nie ma na to testów".

    Po drugie tak w ogóle ten scenariusz nie różni się za bardzo od
    sytuacji, kiedy zmiany wprowadzone przez programistę powodują zmianę
    działania programu w aspekcie nie objętym dokumentacją.

    > Ale skad programista ma *wiedziec*, ze zmiana ktora chce wprowadzic w
    > kodzie jest istotna i powinna byc skonsultowana z OSCR, skoro nie ma
    > dokumentacji? Ma trzymac OSCR non-stop przy sobie? A jesli nad
    > projektem pracuje wiecej niz 1 programista, to ile osob ze strony
    > klienta ma je nadzorowac?

    Zakłada się, że programista ma jakąś inteligencję i powinien na
    podstawie rozmów z OSCR nabyć wiedzy i rozumienia na temat tego, jak
    program ma działać i dlaczego właśnie tak.

    Poza tym dąży się do tego, żeby zmiany funkcjonalne praktycznie zawsze
    były objęte istniejącymi testami. Jeśli coś nie jest objęte testem, a
    może być istotne, to się testy dodaje i potem one już są.