  • Data: 2011-12-18 11:44:50
    Temat: Re: Porównanie różnych języków
    Od: Roman W <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Dec 18, 11:04 am, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:
    > Jeśli chodzi o różnicę między wykładem na studiach a programowaniem w
    > reżimie XP, to zauważ, że w drugim przypadku kontakt jest znacznie
    > bardziej bezpośredni - masz np. parę programistów, którzy potrzebują
    > czegoś wiedzieć, więc idą do OSCR, który im tłumaczy, rysuje, oni
    > dopytują, on im coś rysuje na flipcharcie, oni rysują na flipcharcie i
    > pytają czy jest tak, czy śmak i tak dalej, aż programiści nie poczują,
    > że wystarrczająco rozumieją problem, żeby napisać kod. Zauważ też, że
    > sam fakt, że programiści bezpośrednio po takiej sesji będą musieli
> [...]

    Ja tu widze kilka praktycznych problemow:
    - co robia programisci, kiedy OSCR jest chory/poszedl na urlop i nie
    ma zastepstwa?
    - co sie robi w sytuacji, kiedy OSCR jest, well, glabem? jezeli mam
    problem z dokumentem (jest niekompletny, niejasny, zawiera
    sprzecznosci) moge go w miare bezpiecznie skrytykowac. Jezeli moim
    biezacym zrodlem wiedzy jest czlowiek przyslany przez klienta, to
    napisanie maila "X nie rozumie o co biega w projekcie/nie umie
    wyjasnic o co biega" jest politycznie trudniejsze niz napisanie
    "dokumentacja jest niekompletna, prosze uzupelnic", bo krytykujesz
    osobe a nie rzecz.
    - bez formalnej dokumentacji jest trudniej sledzic, na jakim etapie
    kto zazyczyl sobie zmian w projekcie, kto odpowiada za dane
    rozwiazanie, itd. OSCR moze na flipczarcie narysowac programistom cos
    co mu akurat przyszlo do glowy, programisci zuzyja X roboczogodzin na
    implementacje jego fantazji, a kiedy kupka uderzy w wiatraczek, to
    OSCR sie moze wyprzec ze kiedykolwiek o tym mowil - bo przeciez nikt
    nie bedzie lazil do OSCR z dyktafonem w kieszeni, nie?

    RW