    From: Roman W <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Porównanie różnych języków
    Date: Sat, 17 Dec 2011 12:02:51 -0800 (PST)
    <a...@i...googlegroups.com>
    <4...@o...googlegroups.com>
    <6...@h...googlegroups.com>
    <jcie6v$du3$1@inews.gazeta.pl>
    <3...@i...googlegroups.com>
    <jcipih$igb$1@inews.gazeta.pl>

    On Dec 17, 7:12 pm, Andrzej Jarzabek <a...@g...com>
    wrote:

    > [...]
    >
    > Przede wszystkim rezultatem tej rozmowy jest to, że programista wie, co
    > jest prawidłowym zachowaniem budowanego systemu.

    Systemu jako calosci? Czyli jednak dokumentacja.

    > Jeśli chodzi o
    > artefakty, to może to być "user story" (czy inny "change control ticket)
    > - jeśli objaśnienie się kwalifikuje, będzie to prawdopodobnie jeden lub
    > kilka testów (acceptance test, unit tests),

    Ale to opisuje wycinek systemu.

    > no i przede wszystkim będzie
    > to działający kod, który robi właśnie to, co trzeba.

    Nie, bedzie to kod przechodzacy kilka testow. To nie to samo.

    > Nawet jeśli można udokumentować 99%, to praktycznie różnica jest niewielka.

    Czyli uwazasz, ze osiagalne jest "99%" (czyli prawie kompletny opis)?
    Tak/nie.

    > Nie wiem konkretnie jak jest z bibliotekami numerycznymi.

    Jest tak, ze nie wystarczy wiedziec, ze biblioteka przechodzi X
    testow, zeby ocenic, czy design jest poprawny czy nie. Testy moga
    sprawdzic skonczona liczbe przypadkow, ale wymagania stawiane
    bibliotekom numerycznym jest ciezko zawrzec calkowicie w formie
    testow.
    Np. wymaganie moze brzmiec "procedura X ma implementowac algorytm
    calkujacy Grubiediewa". Jak to sprawdzisz unit testem?

    > Jeśli chodzi o
    > to, że wykorzystujesz jakieś algorytmy z literatury i chcesz
    > udokumentować fakt, że stosujesz algorytm Kamionnego-Łomonosowa z
    > artykułu "Zastosowanie metod numerycznych przy wykopywaniu ziemniaków"
    > publikowanego w miesięczniku Kołchoźnik nr 8/51? No to może faktycznie
    > należy dać przypis w komentarzu.

    A jesli algorytm nie zostal nigdzie opublikowany?

    > To dobrze, że przynajmniej zdaje sobie sprawę, że zmieni.

    Skad ma zdawac sobie sprawe? Przeciez nie ma dokumentacji, moze uznac,
    ze zmiana w kodzie nie zmieni istotnych aspektow dzialania programu,
    bo... unit testy przechodza.

    > W takiej
    > sytuacji, skoro aspekt nie jest objęty testami, to prawdopowodnie należy
    > go objąć testami. No chyba że OSCR powie, że ten aspekt jest nieistotny,
    > to wtedy nie ma problemu.

    Ale skad programista ma *wiedziec*, ze zmiana ktora chce wprowadzic w
    kodzie jest istotna i powinna byc skonsultowana z OSCR, skoro nie ma
    dokumentacji? Ma trzymac OSCR non-stop przy sobie? A jesli nad
    projektem pracuje wiecej niz 1 programista, to ile osob ze strony
    klienta ma je nadzorowac?

    RW