  • 101. Data: 2023-09-29 03:28:37
    Temat: Re: Porażenie
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > To też możliwe. Ja wcześniej pisałem o wielowątkowości. W dzieciństwie
    > ktoś musiał mi zwrócić uwagę, że to jest niegrzeczne, w trakcie rozmowy
    > z dorosłym słuchać radia i czytać książkę. Oczywiście statałem się tego
    > więcej nie robić. W szkole historyczka zachwycała się Napoleonem, że
    > w trakcie audiencji i wysłuchiwania raportów generałów, dyktował też
    > sekretarzowi listy. Nie do końca jeszcze rozumiałem, co w tym niezwykłego.
    > Że niegrzeczne, to już miałem świadomość, ale cesarzowi przecież wolno
    > więcej niz mnie.

    Co ciekawe, z morsem tak mam. Mogę słuchać kogoś, w tle jest telegrafia, i
    rozumiem oba. Tylko muszę się wytężyć, bo jednak mózg jest jeden* i wątek
    w nim też może być jeden :)

    * w zasadzie dwie półkule i niby dwa strumienie świadomości, ale połączone
    i jeden jest chyba tłumiony. Dzieją się rzeczy, jak się to połączenie
    przerwie. Google: syndrom obcej ręki.

    > Tu jednak podejrzewam, że przyczyna jest bliżej ucha. Oko tak samo odbiera
    > monochromatyczne światło określonej długości fali, jak mieszankę dwóch
    > innych fal.

    Ucho też tak samo dobrze odbiera dźwięk złożony z wielu częstotliwości jak
    pojedynczego sinusa. To nie to.

    --
    Przychodzi kogut do kurnika... Patrzy... Nie ma ani jednej kury.
    Idzie do restauracji... Patrzy... Kury kręcą się na rożnie.

  • 102. Data: 2023-09-29 03:33:42
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

    > Zazdroszcze. Zawsze podziwiałem pianistów, czy innych muzyków, gdzie
    > jedna ręka to, druga tamto i jeszcze jakieś pedały do kompletu. Hałas mi
    > nie przeszkadza, ale pełna wielozadaniowość to dla mnie egzotyka.

    To się da wyćwiczyć. Nie żebym umiał. Próbowałem. Ale pewnie nikt nie
    umiał bez ćwiczenia, może po prostu jedni uczą się szybciej.

    Z drugiej strony, prowadzisz samochód? Jeśli tak, to już przecież masz
    taką wielozadaniowość. Każda kończyna może robić co innego i nie miesza im
    się to. A spróbuj np. zamienić nogi i wciskać sprzęgło prawą a hamulec
    lewą. Sprzęgło chodzi strasznie ciężko a delikatne dotknięcie hamulca
    sprawia, że samochód staje dęba. Taka pamięć mięśniowa.

    > Oko jest chyba o tyle specyficzne, bądź przeładowane informacyjnie, że z
    > tego co pamiętam, jest dość wąskie okno czasowe po urodzeniu gdzie w
    > ogóle da się sprawić, żeby niewidomy od urodzenia był w stanie "mózgowo"
    > widzieć. W sensie, jak mózg jest już nieco lepiej ukształtowany to
    > naprawienie fizyczne widzenia nie sprawi, że człowiek zacznie widzieć,
    > przynajmniej w tradycyjnym rozumieniu.

    Weź sprawne dziecko, ale trzymaj je w absolutnej ciemności. Też się
    (podobno) nie nauczy. Mózg ma jakąś bazę, ale ona jest na jakimś wczesnym
    etapie kształtowana przez to, co dociera do naszych zmysłów.

    Z mową jest podobnie, tzw. hipoteza okresu krytycznego.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Genie_(feral_child)

    "The extent of her isolation prevented her from being exposed to any
    significant amount of speech, and as a result she did not acquire language
    during her childhood."

    "She also continued to learn and use new language skills throughout the
    time they tested her, but ultimately remained unable to fully acquire a
    first language."

    --
    Przychodzi żółw do jeża - fryzjera i mówi:
    - Poproszę na jeża.

  • 103. Data: 2023-09-29 03:36:06
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Bez tego człowiek przważnie nie jest w stanie nauczyć sie języka,
    > również pisanego.

    Tak... osoby głuchonieme, które znają tylko PJM, często (zawsze?) piszą
    inaczej niż słyszące. Choć jedną taką tylko miałem okazję czytać. Ale
    podobno tak jest.

    --
    Leci mucha, aż tu nagle wpada na drzewo i spada na ziemię. Po chwili
    wstaje, otrzepuje się i mówi:

  • 104. Data: 2023-09-29 03:40:01
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Nam się może wydawać, że wzrok najważniejszy. Prawdą jest, że daje nam
    > on zdecydowaną większość informacji. Jednak ludzie niewidomi od urodzenia
    > bardzo często mają wielkie osiągnięcia, w pewnych dziedzinach większe od
    > pełnosprawnych.

    Jednego kojarzę, który orientował się w otoczeniu klikaniem językiem. Jak
    nietoperz.

    https://www.youtube.com/watch?v=lAtVOK04XvA

    https://www.youtube.com/watch?v=a05kgcI9D2Q

    https://www.youtube.com/watch?v=ob-P2a6Mrjs

    > Smutna prawda jest taka, że ludzie od urodzenia całkowicie pozbawieni
    > słuchu mają trudniej. Wielu umiejętności w ogóle nie są w stanie
    > osiągnąć.

    Jakich np.? Tzn. jak się objawia ten brak liniowego myślenia?

    > To język spowodował rozwój społeczny i cywilizacyjny. Język mówiony
    > jest liniowo uporządkowany w czasie -- tak też porządkuje tok myślenia.

    W sumie niesamowite. Dla mnie liniowe myślenie jest czymś tak naturalnym
    jak oddychanie. Jeśli rozumiemy pod tym to samo, czyli po prostu kolejne
    myśli, które przychodzą jedna po drugiej, tworząc cały wątek myślowy.

    --
    Okulista do pacjenta:
    - Mam dla pana dwie nowiny, dobrą i złą.

  • 105. Data: 2023-09-29 03:41:47
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

    > Wzrok niesie dużo więcej informacji, którą trzeba przetworzyć żeby ją
    > zrozumieć. Czym więcej informacji, tym trudniej to poskładać z sensem. W
    > sumie dziwie się, że ze słuchem jest trudniej.

    Może hardware do przetwarzania percepcji wzrokowej jest po prostu
    mocniejsze?

    Ciekawostka. Słuch doskonale nadaje się do wykrywania powtarzalnych
    wzorców, które wzrokowi mogą umknąć.

    --
    Mistrz w pchnieciu kula do trenera:
    - Dzis musze pokazac klase... na trybunie siedzi moja tesciowa.

  • 106. Data: 2023-09-29 03:45:49
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Czasem muszę podpytać, wypowiadając daną kwestię tak, jak odsłyszałem :]

    Znam to z radia. Ktoś podaje znak. Słyszysz KIF a tam było GIW. Po prostu
    nie słychać różnicy.

    Skąd ci się ten niedosłuch zrobił tak nagle w dorosłości?

    --
    Gdzie kojarza się dobrane pary?
    W akademiku! Przed pierwszym kazdego miesiaca studentka jest gola,

  • 107. Data: 2023-09-29 03:47:09
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Ja nie znoszę kafelkarzy z gumówką. Tego typu dźwięki mnie irytują
    > bardziej niż inne. Generalnie oni też są głusi od tego i mają zawsze
    > takie "radiobudowa" z odkręconym volume na maxa i urwaną gałką do
    > ściszania :)

    A to radio to nośną można wyciszyć :)

    --
    Rozmawia dziennikarz ze znanym rabusiem:
    - Jakie jest pana najwieksze marzenie?

  • 108. Data: 2023-09-29 03:51:04
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > ??? Ja słyszę bardzo wyraźnie!!!

    Teraz to ja też. Bo wiem co tam jest. Tylko zamiast "kto tam" uparcie
    słyszę "co tam", i nadal ta kompania nosowa. Albo losowa.

    > A czym odsłuchiwane? Może jakiś player, który gubi się przy niezbyt
    > typowym wav? Ja odsłuchałem przez "play aktor.wav":

    Normalny player. mplayer, audacity, play, aplay. Wszystkie brzmią tak
    samo. Tylko takie coś mi przy play wyskoczyło (ale nie wydaje się, żeby
    miało wpływ na cokolwiek).

    play WARN alsa: can't encode 0-bit Unknown or not applicable

    > Nie sądzę by potrzebna była [auto]sugestia. Akurat kilka dni temu
    > słuchali tego ludzi, co to codec-2 pierwszy raz. Nikt nie zgłaszał
    > zastrzeżeń co do czytelności.

    To może ja upośledzony jestem :) Nie wiem.

    > Ten "$CODEC" to jeden z: 3200|2400|1600|1400|1300|1200|700|700B|700C|450|450P
    WB

    Czyli tam nie ma dowolnego bitrate, tylko są różne kodeki o różnych
    bitrate'ach (w ramach c2)?

    --
    Na egzaminie koncowym z anatomii w akademii medycznej profesor zadaje
    studentce wydzialu lekarskiego pytanie:

  • 109. Data: 2023-09-29 03:57:05
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Układ nerwowy nie działa w domenie czasowej.

    Jak to nie? Przecież musi działać w domenie czasowej, żeby orientować się
    w świecie, w którym zdarzenia następują po sobie w jakichś odstępach.

    > To w zasadzie maszyna binarna (neuron jest pobudzony albo nie), a sygnał
    > może wędrować przez aksony i synapsy od neuronu do neuronu. Te neurony
    > pełnią rolę routerów i dodają swoje charakterystyczne opóźnienia. W
    > sunie to wszystko dość podobne do działania sieci TCP/IP (proszę się
    > szczegółów nie czepiać, tak to zrozumiałem i opisuje po swojemu).

    W ogóle mam wrażenie, że neurony są bardzo prymitywne, a cała "logika"
    siedzi w sposobie ich połączeń.

    > Te elektrody w implancie to tak trochę na chybił trafił pobudzają dość
    > przypadkowe nerwy. Ale zawsze te same, mózg się tego uczy. Pobudzenia
    > też zbliżone do binarnych, jak to neurony lubią.

    Binarne, bo muszą być binarne, ale jakie mają zależności czasowe i inne
    (np. fazowe, między sobą)? To przecież też ma znaczenie. Samo pojedyncze,
    binarne pobudzenie nie niesie dużo informacji (w zasadzie niesie jeden bit
    informacji), więc chyba trzeba rozpatrywać je w połączeniu z innymi
    pobudzeniami (innych nerwów lub tego samego, ale w czasie)?

    > Nie, mózg nie ma szans, bo dostał od procesora te same "kopnięcia" w
    > elektrody.

    No tak, prawda.

    > Procesory chyba jakoś doprogramowują w trakcie rehabilitacji pacjenta.

    Jak zmieniała procesor, to jakoś jej go stroili i konfigurowali, ale nie
    znam szczegółów (ona pewnie też nie).

    > A nawet wstroić się w dwa równoległe wątki, co podobno nie wszyscy
    > pootrafią (ja tak).

    Ja częściowo, w małym stopniu. Na tyle małym, że raczej założyłbym, że
    nie.

    --
    - Czy to prawda, że będzie mnie operował pan ordynator?
    - Tak, lubię sprawdzić przynajmniej raz na rok, czy coś jeszcze pamiętam.

  • 110. Data: 2023-09-29 07:34:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-29, Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > Może hardware do przetwarzania percepcji wzrokowej jest po prostu
    > mocniejsze?

    Też całkiem możliwe.

    > Ciekawostka. Słuch doskonale nadaje się do wykrywania powtarzalnych
    > wzorców, które wzrokowi mogą umknąć.

    W sensie dosłownym, jak słyszenie rytmiczności?

    --
    Marcin