    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Porażenie
    Date: Fri, 29 Sep 2023 01:33:42 -0000 (UTC)
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <yGTPM.7188$zs26.1231@fx04.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <tv3QM.64870$_p34.38185@fx11.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qudQM.70379$uu_.26310@fx09.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <PIyQM.37376$dS08.7834@fx05.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <SAAQM.70441$07Jf.51032@fx12.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <FALQM.70444$07Jf.19793@fx12.ams1>

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

    > Zazdroszcze. Zawsze podziwiałem pianistów, czy innych muzyków, gdzie
    > jedna ręka to, druga tamto i jeszcze jakieś pedały do kompletu. Hałas mi
    > nie przeszkadza, ale pełna wielozadaniowość to dla mnie egzotyka.

    To się da wyćwiczyć. Nie żebym umiał. Próbowałem. Ale pewnie nikt nie
    umiał bez ćwiczenia, może po prostu jedni uczą się szybciej.

    Z drugiej strony, prowadzisz samochód? Jeśli tak, to już przecież masz
    taką wielozadaniowość. Każda kończyna może robić co innego i nie miesza im
    się to. A spróbuj np. zamienić nogi i wciskać sprzęgło prawą a hamulec
    lewą. Sprzęgło chodzi strasznie ciężko a delikatne dotknięcie hamulca
    sprawia, że samochód staje dęba. Taka pamięć mięśniowa.

    > Oko jest chyba o tyle specyficzne, bądź przeładowane informacyjnie, że z
    > tego co pamiętam, jest dość wąskie okno czasowe po urodzeniu gdzie w
    > ogóle da się sprawić, żeby niewidomy od urodzenia był w stanie "mózgowo"
    > widzieć. W sensie, jak mózg jest już nieco lepiej ukształtowany to
    > naprawienie fizyczne widzenia nie sprawi, że człowiek zacznie widzieć,
    > przynajmniej w tradycyjnym rozumieniu.

    Weź sprawne dziecko, ale trzymaj je w absolutnej ciemności. Też się
    (podobno) nie nauczy. Mózg ma jakąś bazę, ale ona jest na jakimś wczesnym
    etapie kształtowana przez to, co dociera do naszych zmysłów.

    Z mową jest podobnie, tzw. hipoteza okresu krytycznego.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Genie_(feral_child)

    "The extent of her isolation prevented her from being exposed to any
    significant amount of speech, and as a result she did not acquire language
    during her childhood."

    "She also continued to learn and use new language skills throughout the
    time they tested her, but ultimately remained unable to fully acquire a
    first language."

    --
    Przychodzi żółw do jeża - fryzjera i mówi:
    - Poproszę na jeża.