  • 111. Data: 2023-09-29 08:25:53
    Temat: Re: Porażenie
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-09-29, Arnold Ziffel <a...@h...invalid> wrote:

    > To się da wyćwiczyć. Nie żebym umiał. Próbowałem. Ale pewnie nikt nie
    > umiał bez ćwiczenia, może po prostu jedni uczą się szybciej.
    >
    > Z drugiej strony, prowadzisz samochód? Jeśli tak, to już przecież masz
    > taką wielozadaniowość. Każda kończyna może robić co innego i nie miesza im
    > się to. A spróbuj np. zamienić nogi i wciskać sprzęgło prawą a hamulec
    > lewą. Sprzęgło chodzi strasznie ciężko a delikatne dotknięcie hamulca
    > sprawia, że samochód staje dęba. Taka pamięć mięśniowa.

    No właśnie dlatego powtarzam uparcie w tym wątku, że samochód czy
    żonglerka to zupełnie inna kategoria. To jest coś wyuczonego na zasadzie
    odruchów automatycznych, a wydaje mi się, że są jednak ludzie, którzy
    odpindalają prawdziwy multitasking. Najprostszy test, uderzać prawą ręka
    z jedną częstotliwością a lewą z inną nie będącą prostą krotnością tej
    pierwszej. @LB zdaje sie jest muzykiem to może się wypowie, czy to cecha
    wyuczona czy mocno oparta na predyspozycjach.

> [...]
    > (podobno) nie nauczy. Mózg ma jakąś bazę, ale ona jest na jakimś wczesnym
    > etapie kształtowana przez to, co dociera do naszych zmysłów.
    >
    > Z mową jest podobnie, tzw. hipoteza okresu krytycznego.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Genie_(feral_child)
    >
    > "The extent of her isolation prevented her from being exposed to any
    > significant amount of speech, and as a result she did not acquire language
    > during her childhood."
    >
    > "She also continued to learn and use new language skills throughout the
    > time they tested her, but ultimately remained unable to fully acquire a

    https://www.science.org/content/article/feature-givi
    ng-blind-people-sight-illuminates-brain-s-secrets

    Może coś w tym jest, że łatwiej jednak ze wzrokiem. Mozna weryfikować
    np. dotykiem i jest to podobna wymiarowość percepcyjnie. Z
    głosem/dźwiekiem ciało nie przenosi takich częstotliwości, a wszystko
    jest jdno/dwuwymiarowe, więc nie ma praktycznie żadnego punktu
    zaczepienia.

    --
    Marcin

  • 112. Data: 2023-09-29 08:48:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Tu jeszcze nieco bardziej systematycznie:
    https://www.nature.com/articles/nature.2014.14592
    https://en.wikipedia.org/wiki/Prelingual_deafness

    --
    Marcin

  • 113. Data: 2023-09-29 14:36:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Sep 2023 11:12:07 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Wielowątkowość percepcji i wielozadaniowośc ruchowa to różnie rzeczy.
    > I niezależne od siebie -- ja nadmiernego talentu pianistycznego nie
    > mam (za to wujek był organistą, grał na jednym z większych instrumentów
    > w Polsce, podziwiałem). Predyspozycje do bycia muzykiem i bycia dajmy
    > na to wioślarzem są przeciwstawne.

    A jednak ... wiele osob, nawet nie bardzo wykształconych, ma
    predyspozycje do muzykowania. Niekoniecznie na pianinie -
    np gitara, akordeon, skrzypce. Na skrzypcach bez szkolenia to sie
    chyba nie zagra, ale po wsiach ludzie muzykowali jakos.
    Cyganie/Romowie tez chyba powszechnie muzykują.

    Stara szlachta, gdzie fortepian był w modzie - no ale to jednak
    szkolenie.

    https://www.youtube.com/watch?v=A99sZ0ngd_U

    Ona tu wie gdzie trafiac, czy na tym poziomie to juz mniej istotne?

    J.

  • 114. Data: 2023-10-02 22:00:25
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > W sensie dosłownym, jak słyszenie rytmiczności?

    Tak.

    https://www.youtube.com/watch?v=Qyn64b4LNJ0

    --
    Dwa koguty chodzą po mieście i strasznie się nudzą. Jeden z nich w
    końcu mówi:

  • 115. Data: 2023-10-02 22:49:50
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Znam to z radia. Ktoś podaje znak. Słyszysz KIF a tam było GIW. Po prostu
    > nie słychać różnicy.

    Golf
    India
    Whiskey

    > Skąd ci się ten niedosłuch zrobił tak nagle w dorosłości?

    Genetyka + hałas za młodu, głównie genetyka. Rodzice też mają
    niedosłuch. Ciekawostką jest fakt, że im człowiek starszy tym więcej
    wiedzy i tym bardziej irytują idiotyzmy...które słabiej już słychać,
    łącznie z hałasem (traffic)...co koi nerwy. Czyli wyciągam z tego jakieś
    korzyści. Złe jest o tyle, że coraz gorzej słyszę wszelakie piski w
    sensie powiadomień z urządzeń, nawet czajnik w drugim pokoju może byś
    niesłyszalny. Na dodatek mam "szumy uszne" które jako muzyk nazywam
    piskiem. To ciągły dźwięk 24h o częstotliwości 9125kHz
    Niestety nie ma "lekarstwa" na to bo nikt inny tego nie słyszy :/

    Niskie częstotliwości są OK, znaczy dobrze słyszę ale to logiczne bo
    potrzeba znacznie więcej mocy do wytworzenia niskiego, słyszalnego
    dźwięku niż o wyższej częstotliwości.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 116. Data: 2023-10-02 22:53:49
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Tak.
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=Qyn64b4LNJ0

    Ło panie! Rezonans jako zjawisko to często pomijalny temat a jak
    najbardziej kluczowy. Tesla w tym siedział mocno i jakoś inaczej to
    rozkminiał w sensie wiedzy na tamte lata, zupełnie tak, jakby znalazł
    inną ścieżkę w fizyce niż ta którą znamy obecnie. Wszystkie wynalazki
    praktycznie oparł o rezonans...łącznie z "ciemną stroną mocy" gdzie do
    dzisiaj są próby odtworzenia jego wynalazków z różnym skutkiem.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 117. Data: 2023-10-02 23:04:22
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > częstotliwości 9125kHz

    9,125kHz :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 118. Data: 2023-10-03 09:23:02
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Gdzie jest serwer z sucharami?
    ;-)

    -----

  • 119. Data: 2023-10-05 14:31:42
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Znam to z radia. Ktoś podaje znak. Słyszysz KIF a tam było GIW. Po prostu
    > nie słychać różnicy.

    Kiedyś w krótkofalarstwie obowiązywało określenie "ryj do mikrofonu".
    Chodziło o tembr głosu, który nawet przy bełkocie jest zrozumiały.
    Oczywiście musiał się znajdować w "dobrym paśmie audio mcz". Do dzisiaj
    obowiązuje to u lektorów i są sprawdzani pod kątem "zrozumienia" i
    niespecjalnie nawet chodzi o dykcję, która oczywiście powinna być dobra.

    To dość wąskie pasmo zawierające się w tonach 'średnich' co można
    wywnioskować choćby z głupiej tuby do nagłośnień. Ma to również
    specyfikę w formie "normalize" czyli jednakowa głośność dla całej
    wypowiedzi. Właśnie wkurwiają mnie w TV w polskich filmach, tonowane
    wypowiedzi, często połowy filmu nie słyszę i nie rozumiem, jeśli są, to
    wybieram napisy. Nawet ze słuchawką i poniesioną głośnością jest
    niewiele lepiej. Taki urok naszej kinematografii.

    Nie zauważyłem tego w obcych produkcjach/niepolskich. Rzadko występuje
    ten efekt, co również może być podyktowane tym, że obce nacje są po
    prostu głośniejsze kulturowo i nie chodzi o lektora, który z racji
    zawodu i wspomnianych predyspozycji, ma "ryj do mikrofonu". Oryginalna
    ścieżka dźwiękowa, np po angielsku, leci znacznie lepiej niż w polskim
    filmie.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 120. Data: 2023-11-14 23:52:43
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    Ciekawostka, zamiast lasera prąd w.cz.
    https://www.youtube.com/watch?v=QM143kBta5I&t=83s

    Na hasło j-plasma jutub zwraca jakie rozbijanie tłuszczu, znaczy wprowadzają
    pod tkankę elektrodę i podają prąd. Zabiegi wysoko płatne.
    Wot rażenie prądem.