    From: "J." <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Poradzcie prosze. Aparat z duzym zoomem.
    Date: Mon, 29 Jun 2009 10:40:08 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Teoretyzujesz czy piszesz jako praktyk?
    >
    > Zanim lustrzanka stała się dla mnie finansowo osiągalna, używałem właśnie
    > do "ptaszków" ultrazooma Sony H2 z dodatkowym (dobrym) telekonwerterem 1,7.
    > Jakość zdjęć była lepsza niż można by się spodziewać po takim zestawie.

    Pół na pół.
    Bawiłem sie do tych celów nasadkami, z tym, że u mnie była to bezwzględna
    konieczność, bo aparat kończy mi się na niecałych 140mm. Z jedną nasadką
    dostawałem zaledwie jakieś 250mm i b. dobrą jakość, z drugą 360mm i b. dobrze
    widoczną aberracją chromatyczną. Stabilizacji oczywiscie nie mam i z praktyki
    wiem, jak trudno się robi zdjęcia -niezbyt długą przecież ogniskową- jeśli
    światło jest tylko trochę za słabe. A wyciągam przesłonę F/4 na tele. W moim
    wypadku ideałem byłby aparat z zakresem 35-300 albo podobnym, Fuji 6500 [28-
    300] nie kupiłem wyłącznie z powodu braku stabilizacji.
    No niestety Ty w H2 stabilizację miałeś, co naprawdę sporo zmienia, nawet z
    nasadką tele [zwłaszcza o "firmowej" krotności 1.7x]. Żeby nie teoretyzować -w
    zeszłym roku koleżanka zrobiła z ręki w miarę udane szerokie ujęcie [chyba na
    38mm] podczas całkowitej fazy zaćmienia Słońca Nikonem S10 [38-380] dzięki
    stabilizacji. Ja praktycznie nie mam zdjęć samego zaćmienia, bo statyw z
    głównym bagażem nie doleciał, a latarnię zajęła luneta [szczęściem jechała w
    podręcznym], wisząca na sznurowadłach z moich butów i taśmie klejącej. Poziom
    oświetlenia jest taki, jak w letni wieczór ok. godziny po zachodzie słońca -
    czasy ekspozycji jak w krypcie kościelnej. Przykład torchę ni z gruszki, ni z
    pietruszki, bo o szerokim kącie, ale jakoś tam ilustruje sprawę. Nawet przy
    pochmurnej pogodzie w lesie czasem w środku dnia mam za ciemno, by robić
    zdjęcia na samym tele aparatu [136mmm,F/4] nawet podbijajac ISO do 400. Wtedy
    płaczę gorzko bez stabilizacji.

    > Oczywiście, że lustrzanką uzyska się lepszą jakość, ale aby mieć lustrzankę
    > z obiektywem o wypadkowej ogniskowej ok. 700mm ze światłem 3,7 (!)
    > i możliwością fotografowania z czasami 1/100s (stabilizacja
    > w ultrazoomach Sony jest b.wydajna), trzebaby zapłacić
    > wielokrotnie(!) więcej niż za taki zestaw z ultrazoomem.

    To akurat prawda, pozostaje jednak kwestia matrycy i jej możliwości [+ pewnie
    obróbka zdjęcia przez soft aparatu]. Nie mam doświadczeń lustrzankowych, poza
    podziwianiem zdjęć kolegów, niekiedy tych samych ujęć robionych na tym samym
    wyjeździe w tych samych warunkach, co moje kompaktowe.
    Pozdrawiam
    -J.