  • 11. Data: 2010-07-07 16:44:27
    Temat: Re: Poradniki Freemana pilnie potrzebuję pożyczyć
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Daj znać na grupie czy warto było. :-)
    > (np. jak się ma poziom w odniesieniu do "Okiem Fotografa")

    Ok. Przerobię to pewnie do jutra więc dam znać.

    marek

  • 12. Data: 2010-07-07 16:49:03
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Pożycz! :D

    Rozkaz!
    Jak Wam nie szkoda czasu takie pierdoły?..

    marek

  • 13. Data: 2010-07-10 16:50:50
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Daj znać na grupie czy warto było. :-)
    > (np. jak się ma poziom w odniesieniu do "Okiem Fotografa")

    "Czarno-biała fotografia cyfrowa"
    Na wstępie skróciłbym ją o 3/4. Tematy powtarzają się w koło macieju. Pisze
    jednen wątek i nagle, że wiecej dowiemy sie sto stron dalej. Po czym brniesz
    przez te sto stron, po drodze czytajac kilkakrotnie o tym samym, zeby sobie
    jeszcze raz to samo przeczytać.
    Są problemy z przekładem.. np zdania nie logiczne nad którymi utykasz i
    głowisz się o co chodzi. Ale zdaża się to niezbyt często i nie zagłusza
    ogólnego wrażenia przejrzystości i klarowności.
    Drugą największą wadą jest druk (drukowano w chinach). Są powiedzmy przykłady,
    np dotyczące redukcji szumi... trzy opisane obrazki z których ma wynikać, że
    określony ruch spowoduje taki a taki efekt. No i te trzy obrazki niczym się
    nie różnią.
    Drukowi cyfrowemu poświęcona jest jedna strona... i odesłanie do innej (jego)
    książki.
    Freemana czytałem tylko coś o świetle studyjnym ale pomimo tego od razu miałem
    wrażenie styczności z odgrzewanym kotletem. Rozumiem, że cyklicznie wydaje
    takie poszatkowane reedycje?...
    Pomimo mojego jęczenia uważam, że ksiązka jest w porządku dla osób szukających
    poradnika tego typu. W sposób klarowny tłumaczy zagadnienia przechodzenie do
    czerni i bieli i sposoby mieszania kanałów. Dla osób szukających jasnego stylu
    bardzo dobre. Facet pisze jak jest i jak należy robić bez zbednego ględzenia i
    upierania się przy określonym sposobie pracy. Potrafi wyjaśnić i jednocześnie
    dać wybór czytelnikowi. Jest to duża zaleta.
    Przy okazji kupowania tego spędziłem trochę czasu przy regale z innymi
    przewodnikami w empiku. Mało jest nowoczesnych opracowań i jednocześnie
    takich, które fajnie się czyta. Freeman wypada na tym tle całkiem dobrze.
    Rzuciłem okiem na przesławną książkę Mroczka i miałem wrażenie, że zapadam się
    w przeszłość z szybkością światła. Wyrwałem się jednak tej sily nieczystej i z
    ulgą opuściłem wspomniany sklep.

    Potrzebnu mi był ten poradnik, żeby sprawdzić czy jestem na bierząco z rynkiem
    poradników. Mam mieszane uczucia czy było warto ale skłaniam się na tak.

    marek

  • 14. Data: 2010-07-12 06:38:38
    Od: John Smith <u...@e...net>

> [...]
    > wrażenie styczności z odgrzewanym kotletem. Rozumiem, że cyklicznie wydaje

    Freemana wydano ostatnio sporo. Gość się rzeczywiście potrafi rozdmuchać
    do wielu tomów, jest m.in.:
    - seria "większa" (Okiem Fotografa, Światło i Oświetlenie, Idealna
    Ekspozycja, Czarno-biała Fotografia Cyfrowa) - chyba na wyższym
    poziomie, tak wynika z mojej oceny "Okiem Fotografa" i Twojej -
    "Czarno-biała...", ale może nie powinienem generalizować
    - seria "mniejsza" (Krajobrazy i przyroda, Fotografia zbliżeniowa,
    Kolor, Portrety, Zdjęcia nocne i przy słabym oświetleniu) - żadna mnie
    nie przekonała, raczej na podstawowym poziomie

> [...]
    > upierania się przy określonym sposobie pracy. Potrafi wyjaśnić i jednocześnie
    > dać wybór czytelnikowi. Jest to duża zaleta.

    Dzięki za opinię.

> [...]
    > w przeszłość z szybkością światła. Wyrwałem się jednak tej sily nieczystej i z

    Z przekrojowych fajny jest np. "Nowy Podręcznik Fotografii" John
    Hedgecoe. Zaczyna od zupełnych podstaw, ale dociera też do wielkiego
    formatu. Bardzo dobrze się czyta, mnóstwo trafionych ilustracji i
    przykładów na dobrym poziomie edytorskim. Nie jest bardzo
    specjalistyczny, ale jako pierwszy poradnik - rewelacja.
    Z bardziej ukierunkowanych to np. "Urban Travel Photography" Richard
    I'Anson. Bardzo konkretny, esencjonalny i też świetnie zilustrowany,
    choć nie najświeższy (większość zdjęć z Ektachroma).

    > Potrzebnu mi był ten poradnik, żeby sprawdzić czy jestem na bierząco z rynkiem
    > poradników. Mam mieszane uczucia czy było warto ale skłaniam się na tak.

    Z tej działki jest jeszcze: "Czarno-biała Fotografia Cyfrowa. Poradnik
    dla Zaawansowanych" John Beardsworth. Miałeś w łapkach dla porównania?

    --
    Mirek

  • 15. Data: 2010-07-14 12:29:31
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > I'Anson. Bardzo konkretny, esencjonalny i też świetnie zilustrowany,
    > choć nie najświeższy (większość zdjęć z Ektachroma).

    Piszesz pracę doktorską o przewodnikach foto?:) Po co tyle tego czytasz?

    > Z tej działki jest jeszcze: "Czarno-biała Fotografia Cyfrowa. Poradnik
    > dla Zaawansowanych" John Beardsworth. Miałeś w łapkach dla porównania?

    Tak. Przejrzałem to dosyć dokładnie w księgarni. Trochę przesadził z tym "dla
    zaawansowanych". Częściej wchodzi w kanały i maskę i robi się tak niby profi.
    Poza tym dożo jałowego pisania... analizy kompozycji.
    Rozrysowuje też tok rozumowania przed wykonaniem zdjęcia i robi to tak
    niejasno... no ale ma byc profi, więc.
    Spędziłem może z piętnaście minut nad nim więc na pewno moja opinia obarczona
    jest sporym ryzykiem, no ale jakoś mi się nie chce wczytywać.

    marek

  • 16. Data: 2010-07-14 14:30:10
    Od: John Smith <u...@e...net>

    > Piszesz pracę doktorską o przewodnikach foto?:) Po co tyle tego czytasz?

    Głodny wiedzy (i inspiracji) jestem. :-)
    Na razie jestem jeszcze na tym etapie, że więcej ciekawych książek się
    pojawia niż zdążę przeczytać. A jeszcze mnie wciągają. Jak wejdę na
    wyższy poziom, gdzie potrzebna jest bardziej specjalistyczna wiedza, to
    pewnie się zatkam, bo zabraknie literatury. Ale to jeszcze chwila. :-)
    Potem napiszę własną. ;-)

    Czyli który sensowniejszy?

    --
    Mirek

  • 17. Data: 2010-07-14 14:47:37
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > wyższy poziom, gdzie potrzebna jest bardziej specjalistyczna wiedza, to
    > pewnie się zatkam, bo zabraknie literatury. Ale to jeszcze chwila. :-)

    No ale tak bogiem a prawdą to w przewodnikach jest żadna wiedza. No nie wiem,
    gdybyś np zajmował się edukacją to może warto byłoby się orientować mniej
    więcej w tym rynku, ale dla sameg siebie?... Przecież to co oni piszą tak
    naprawdę sprowadza się do ogólnej znajomości photoshopa. A o samej fotografii,
    powiedzmy jako sztuce, lepjej czytać kogos kto ma na jej temat coś do
    powiedzenia (np Susan Sontag).. Z całym szacunkiem dla Freemana i spółki o
    fotografii to oni wiedzą niewiele.

    > Czyli który sensowniejszy?

    Nie odważę się zawyrokować. Musiałbym przeczytać chociaż kilkadziesiąt stron
    Beardswortha

    marek

  • 18. Data: 2010-07-14 15:54:48
    Od: John Smith <u...@e...net>

> [...]
    > gdybyś np zajmował się edukacją to może warto byłoby się orientować mniej
    > więcej w tym rynku, ale dla sameg siebie?...

    Nie szpanuj. :-)
    Każdy kiedyś zaczynał i podstawy też trzeba sobie przyswoić. Hedgecoe
    jest gęsty, systematyczny i świetnie zilustrowany. Parę rzeczy, które
    teoretycznie wiedziałem, zrozumiałem tak naprawdę dopiero dzięki niemu,
    dzięki trafionym ilustracjom zagadnienia.
    I'Anson jest praktykiem, zero szopa, za to mnóstwo konkretnych
    podpowiedzi, jak efektywnie wykorzystać czas fotografując w podróży.

    > Przecież to co oni piszą tak
    > naprawdę sprowadza się do ogólnej znajomości photoshopa.

    Takie na razie omijam szerokim łukiem.
    Nie potrzebuję szopa (albo jeszcze nie wiem, że potrzebuję).

    Czego TY szukasz w poradnikach foto, jeśli tak nisko je oceniasz?

    Ja ostatnio szukam inspiracji głównie u gawędziarzy:
    "Uchwycić Moment" McNally
    "W kadrze" duChemin
    "Poezja obrazu" Chris Orwig

    > A o samej fotografii,
    > powiedzmy jako sztuce, lepjej czytać kogos kto ma na jej temat coś do
    > powiedzenia (np Susan Sontag)..

    Od niedawna leży na półce i czeka na swoją kolej.

    W tym obszarze zacząłem od podstaw:
    "Mała historia fotografii" von Brauchitsch
    "Jak czytać fotografię Lekcje mistrzów fotografii" Ian Jeffrey

    > Z całym szacunkiem dla Freemana i spółki o
    > fotografii to oni wiedzą niewiele.

    Może przeceniasz MOJĄ wiedzę (co mi schlebia, oczywiście) :-)
    W dziedzinie samej techniki różne Freemany jeszcze wiedzą więcej ode
    mnie. Poza tym mnie interesuje głównie radość fotografowania (na razie
    również z powielania klisz), jeszcze bez silenia się na bardziej
    intelektualne podejście do fotografii, czy artyzm.

    Wybrałem ścieżkę, która zakłada naukę jazdy w pierwszej kolejności,
    potem dopiero wybór celu podróży.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 19. Data: 2010-07-14 16:23:22
    Od: "pakumbera1" <h...@p...onet.pl>

    > Nie szpanuj. :-)

    Szpan nie szpan stwierdzam stwierdzam co stwierdzam;)

> [...]
    > I'Anson jest praktykiem, zero szopa, za to mnóstwo konkretnych
    > podpowiedzi, jak efektywnie wykorzystać czas fotografując w podróży.

    Dla mnie takie coś jest niepojęte. I zawsze tak było. "Wykorzystać czas
    fotogfując w podróży"... brzmi jak "co zrobić żeby dobrze się bawić". Typowa
    przewodnicza "wiedza":)

    > Takie na razie omijam szerokim łukiem.
    > Nie potrzebuję szopa (albo jeszcze nie wiem, że potrzebuję).
    >
    > Czego TY szukasz w poradnikach foto, jeśli tak nisko je oceniasz?

    Muszę.. wiedzieć jakie są i mniej więcej na jaki temat.

> [...]
    > również z powielania klisz), jeszcze bez silenia się na bardziej
    > intelektualne podejście do fotografii, czy artyzm.

    Ja nie wiem co to za obiegowa opinia o sileniu się na intelektualne podejście
    czy artyzm. Jasny gwint, odwagi.. że się tak "sekciarsko" wyrażę;) Po pierwsze
    nikt nie powiedział, że przeczytanie takiej czy innej ilości książek spowoduje
    taki czy inny progres.
    Nie przeceniam Twojej wiedzy tylko po prostu traktuję jakbyś ją miał. Stan
    faktyczny i tak zależny jest wyłącznie od Ciebie.

    > Wybrałem ścieżkę, która zakłada naukę jazdy w pierwszej kolejności,
    > potem dopiero wybór celu podróży.

    W tym wypadku środki byłyby bezcelowe. A Tobie przecież zależy na radości
    fotografowania. To przecież cel;)

    marek

  • 20. Data: 2010-07-14 16:25:47
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    No ładnie. Podpisałem się hasłem do skrzynki meilowej:)
    Jak to wyjaśni Freud?;)

    marek