  • 51. Data: 2012-07-08 00:36:52
    Temat: Re: Popularność mikrokontrolerów
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Ponieważ nie wiedziałem jaka jest ogólnie przyjęta, podałem taką, która
    > jest pomocna przy odpowiedzi na pytanie o wybór chipa w kontekscie jego
    > popularności.

    > Ależ skąd! Niezwykle ostro dzieli dziedzinę na dwie klasy abstrakcji.

    > Prawda.

    > Święta prawda.

    > Łatwo się domyśleć, że mikroprocesor.

    > Jak kupuję mikroukład celem wlutowania jej samodzielnie zaprojektowaną
    > płytkę i załadowanie kodu ze wszystkimi funkcjami wrzuconymi w main,
    > to mikrokontroler.

    Czyli aby określić czy ten kupowany element jest mikrokontrolerem czy
    mikroprocesorem, konieczna jest znajomość mojej intencji. Biedni
    producenci i sprzedawcy nie wiedzą jaki produkt oferują. To widać jest
    jakiś mikroukład Schroedingera, o którym do ostatniej chwili nie wiadomo
    w jakim jest stanie kwantowym. Wybacz, dla mnie to dosyć kretyńska
    definicja, nie dająca żadnych informacji o przedmiocie tylko o sposobie
    użycia go.

    > A jeśli kupuje płytkę Rapsberry Pi (z tym samym
    > mikroukładem), to jest to mikrokomputer. W mikrokomputerach są
    > mikroprocesory.

    Według twojej kolejnej definicji.

  • 52. Data: 2012-07-08 00:53:21
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-07-07 18:57, Michoo pisze:

    > Po co inżynier potrafiący zaprojektować/zaimplementować system
    > mikroprocesorowy ma znać "bebechy procesora"? To jest broszka
    > projektanta procesorów - nauki mechanika samochodowego nie zaczynamy
    > przecież od górnictwa i przetwórstwa stali i ropy.

    A przerysowując w drugą stronę można powiedzieć, że student mechaniki
    pojazdowej nie powinien znać budowy silnika tylko zestaw jego
    charakterystyk pozwalających na wyliczenie dynamiki pojazdu.

    Tak samo można powiedzieć, że student elektroniki nie musie wiedzieć
    jak jest zbudowany tranzystor bipolarny a jak polowy, tylko znać ich
    modele zastępcze.

    > Rozumiem jeszcze kogoś zaawansowanego[1], kto potrzebuje znać
    > architekturę, sposób działania użytej magistrali, peryferia w
    > procesorze, bo coś robi na FPGA z microblaze/openrisc/etc.

    A to powinien znać moim zdaniem każdy student elektroniki o kierunkach
    cyfrowych.

> [...]
    > - wykorzystywać przerwania gdzie się da
    > - dokumentować przebieg algorytmu
    > - przy częstotliwościach zegara powyżej xxx MHz krytyczne czasowo
    > funkcje oznaczać yyy przy czym należy skontrolować czy to za bardzo nie
    > uszczupla ramu.
    >
    > [1] Raczej na studiach magisterskich, albo bardzo specyficznym kierunku
    > inżynierskich.

    > Ale zaczynanie od kodu maszynowego prowadzi do "liczenia cykli" i
    > przesadnego komplikowania programu. Optymalizację należy przeprowadzać
    > gdy jest to potrzebne, a nie od początku tworzyć "unmaintainable code".

    Można pominąć poznawanie kodu maszynowego a także wszelkich rejestrów
    wewnętrznych. Można ukryć całą architekturę za warstwą sterowników, a
    student będzie tylko musiał dodać odpowiednie include w kodzie. Tylko
    po co wogóle programowania od tej strony (oderwanej od hardware) mają
    się uczyć studenci elektroniki skoro lepiej to wyjdzie studentom
    informatyki.

  • 53. Data: 2012-07-08 01:13:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Czyli aby określić czy ten kupowany element jest mikrokontrolerem czy
    > mikroprocesorem, konieczna jest znajomość mojej intencji. Biedni
    > producenci i sprzedawcy nie wiedzą jaki produkt oferują.

    Nie tacy oni biedni. Na sprzedaży dobrych procesorów dobrze się zarabia.

> [...]
    > chwili nie wiadomo w jakim jest stanie kwantowym. Wybacz, dla mnie to
    > dosyć kretyńska definicja, nie dająca żadnych informacji o przedmiocie

    Putina też nie interesuje, czy ktoś kupuje gaz jako paliwo, czy jako
    surowiec do syntezy chemicznej. Takie "kretyńskie definicje" dobrze
    się mają między rynkami surowcowymi. A umasowione rynki zaawansowanych
    technologii mają wiele wspólnego z tymi surowcowymi.

    > Według twojej kolejnej definicji.

    Nie kolejnej, a wciąż tej samej, konsekwentnie użytej.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2012-07-08 02:00:47
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 08.07.2012 00:53, Mario wrote:

    > A przerysowując w drugą stronę można powiedzieć, że student mechaniki
    > pojazdowej nie powinien znać budowy silnika tylko zestaw jego
    > charakterystyk pozwalających na wyliczenie dynamiki pojazdu.
    Tylko takie szczegóły jak to ilustopniowe jest dekodowanie instrukcji,
    czy jak szybkie jest połączenie rdzenia z daną pamięcią nie ma _żadnego_
    znaczenia o ile nie projektujesz procesora. Dla "użytkownika" liczy się
    czas wykonania instrukcji i ewentualnie ilość wait-state (+ może
    konieczność dodania jakiejś odmiany lock w systemie równoległym).

    > Tak samo można powiedzieć, że student elektroniki nie musie wiedzieć jak
    > jest zbudowany tranzystor bipolarny a jak polowy, tylko znać ich modele
    > zastępcze.
    Uczyłem się równań opisujących tranzystor, czy bramki, lustra prądowe,
    wzmacniacze, etc (i na egzamin mgr musiałem je sobie odświeżyć). Imo
    była to sztuka dla sztuki, bo nawet jak projektowaliśmy na którymś
    przedmiocie layout to dane tranzystorów szacowało się wzorami przybliżonymi.

    > A to powinien znać moim zdaniem każdy student elektroniki o kierunkach
    > cyfrowych.
    No i ok - są sytuacje, gdzie jest to na miejscu, ale tak w ogólnym
    programie dla elektroniki?

> [...]
    > co wogóle programowania od tej strony (oderwanej od hardware) mają się
    > uczyć studenci elektroniki skoro lepiej to wyjdzie studentom informatyki.

    Bo studenci informatyki nie kwapią się bawić ze sprzętem, po tym jak
    przeszli:
    - programowanie na kartce w czystych opkodach a potem wklepywanie tego w
    sprzęt
    - użeranie się z centronixem pod DOSem
    - uczenie assemblera 16 bit na x86

    U mnie z ~150 osób z informatyki na Inżynierię Komputerową poszło nas
    sześciu, po doliczeniu osób z innych uczelni i innego kierunku inż
    wyszło całe dziesięcioro. Końcowo będzie 5-6 magistrów po informatyce
    znających się na programowaniu I znających sprzęt.

    A elektronicy jak na razie robią koszmarny kod, więc gdzieś się muszą
    nauczyć.

    Michoo

  • 55. Data: 2012-07-08 07:44:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 08 Jul 2012 00:53:21 +0200, Mario napisał(a):
    > A przerysowując w drugą stronę można powiedzieć, że student mechaniki
    > pojazdowej nie powinien znać budowy silnika tylko zestaw jego
    > charakterystyk pozwalających na wyliczenie dynamiki pojazdu.

    No, ale sa jeszcze studenci transportu samochodowego, gdzie w zasadzie to
    nie potrzebne. I sa jeszcze termodynamiczne podstawy dzialania silnika.

    > Tak samo można powiedzieć, że student elektroniki nie musie wiedzieć
    > jak jest zbudowany tranzystor bipolarny a jak polowy, tylko znać ich
    > modele zastępcze.

    Jak jest zbudowany to mozna w ksiazkach wyczytac. Ale na studiach sie
    dowiedzialem jak to naprawde dziala, no powiedzmy - przeszedlem na kolejny
    etap wtajemniczenia, w ktorym sporo machania rekami bylo. Wiedza w zasadzie
    nieprzydatna, ale zawsze mnie to intrygowalo :-)

    Jak sa zbudowane nowoczesne tranzystory mosfet nie mam pojecia, co nie
    przeszkadza uzywac :-)
    Podobnie jak nie wiem jak sa zrobione pamieci eeprom, flash, nowoczesne
    dram - i tez mi to nie przeszkadza.

    J.

  • 56. Data: 2012-07-08 09:46:31
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-07-08 02:00, Michoo pisze:

> [...]
    > czas wykonania instrukcji i ewentualnie ilość wait-state (+ może
    > konieczność dodania jakiejś odmiany lock w systemie równoległym).

    Ale nie można ograniczyć studiów tylko do nauki jak "używać" procka bez
    znajomości jak jest zbudowany. Przydałoby się żeby student znał
    architekturę procka trochę dokładniej niż jest w artykułach w PCWorld. A
    co do znajomości assemblera (i świadomości ze istnieje kod maszynowy),
    to przydaje się ona choćby przy analizie wyników kompilacji jeśli coś
    jest nie tak.

> [...]
    > przybliżonymi.

    > No i ok - są sytuacje, gdzie jest to na miejscu, ale tak w ogólnym

    Mówimy o kierunkach cyfrowych, to moim zdaniem w ogólnym programie jest
    miejsce i na mikrokontrolery/mikrprocesory i na układy programowalne.

> [...]
    > znających się na programowaniu I znających sprzęt.
    >
    > A elektronicy jak na razie robią koszmarny kod, więc gdzieś się muszą

    Bezsprzecznie powinni mieć więcej informatyki, ale nie oznacza to, że
    nie powinni poznawać budowy procka na jakimś elementarnym poziomie.

  • 57. Data: 2012-07-08 10:15:47
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 08-07-2012 00:18, Kernel Panic wrote:

    > Możesz rozwinąć tą myśl?

    Jasne. Zdecydowana wiekszosc idacych na kierunki informatyczne (nawet te
    powiazana z elektronika) nie lubi sprzetu. Po drugie nawej jesli lubi to
    bez tzw. doswiadczenia zdecydowanie szybciej znajda prace jako
    programista Java dla businessu.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 58. Data: 2012-07-08 14:18:13
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "roman rumian" <r...@g...com> wrote in message
    > w tym świetne wykłady wprowadzające, tyle, że po angielsku.

    To akurat dla przyszłego profesjonalisty w tej branży nie
    powinno być żadną przeszkodą a wręcz zaletą: uczy się
    od razu poprawnych, na codzień używanych w branży pojęć.
    Bez jakichś koślawo przetłumaczonych polskich potworków :-)

  • 59. Data: 2012-07-08 14:22:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Andrzej Ekiert" <d...@t...pl> wrote in message

    > Moim zdaniem jest to zupełnie bez znaczenia, pod warunkiem że tych
    > architektur będzie kilka i to możliwie różnych. Tak, żeby student
    > przyzwyczaił się do myśli, że nowe architektury można po prostu z marszu
    > poznawać, gdy trzeba na nich projekt zrobić.
    >
    > Za dużo spotykam inżynierów, którzy kiedyś coś poznali i potem koniecznie
    > do wszystkiego próbują zastosować, czy się nadaje, czy nie. Szczególnie
    > silna wciąż jest grupa tych od '51. Myśl o uczeniu się chyba im aktywuje w
    > mózgach obszar odpowiedzialny za odczuwanie bólu.

    :-))))

    Jest w tym trochę prawdy, ale sam wiesz że nowy producent procków
    potrafi zaskoczyć czasem taką niespodzianką że projekt leży i kwiczy
    parę tygodni zanim znajdziesz rozwiązanie. Tym bardziej zupełnie
    nowa dla kogoś architektura procesorów z całym lokalnym folklorem :-)

    W naszej firmie wreszcie w tym roku odbiliśmy się od rodziny klonów
    8051 i pierwszy projekt robimy na ARMie Cortex M3. Mam nadzieję
    że do 8051 już nie wrócimy, mimo iż były to fajne procki firmy SiLabs,
    i nawet do najprostszych rzeczy znajdziemy coś małego/taniego z ARM.

  • 60. Data: 2012-07-08 20:21:12
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-07-07 18:20, J.F. wrote:
    > Na ARM tez jes asm :-)

    I niewielu w nim pisze. Bo i po co skoro są normalne kompiltory.

    > Te army to tez sa, sa, tysiace, tylko kupic je trudno :-)

    Army akurat łatwo kupić prawie dowolne.

    > Na maszynie debugowac moze byc trudno. Moze wymagac odpowiednio szybkiej
    > obslugi.

    Debugowanie w systemie ma kilka ograniczeń, ale lepsze to niż
    debugowanie poprzez "tu k.... musi gdzieś być jakiś bład" popularne na
    '51 i okolicznych trupach.

    > gcc sprzed 30 lat ? :-)

    gcc "z przed 30 lat" supportuje C++11 z zeszłego roku. Pewno piszesz o
    jakimś innym gcc.

    > A to jakas istotna roznica ? Moze sie tylko wscieknie ze paru przydanych
    > rozkazow brakuje.

    Jesli do tego sprawdzasz, to faktycznie. Programator '51 będzie klnął.

    > Zdaje sie ze na poczatku zarzucales pisanie w asm - o co cie teraz
    > architektura obchodzi ? Piszesz w C, i nie masz pojecia czy jest RISC czy
    > CISC, czy rdzen jest dla programistow czy programatorow :-)

    Kompilator obchodzi czy jest CISC czy RISC. Kompilator w ogóle obchodzi
    architektura. Zgadnij czemu do dzisiaj nie ma gcc na stare PICe.

    > Czasem tylko bedziesz sie dziwil po co jakies dziwnie instrukcje, albo
    > czemu nowoczesny kompilator taki niewydajny :-)

    Może zły kompilator albo zły programista.