    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Popularność mikrokontrolerów
    Date: Sun, 08 Jul 2012 02:00:47 +0200

    On 08.07.2012 00:53, Mario wrote:

    > A przerysowując w drugą stronę można powiedzieć, że student mechaniki
    > pojazdowej nie powinien znać budowy silnika tylko zestaw jego
    > charakterystyk pozwalających na wyliczenie dynamiki pojazdu.
    Tylko takie szczegóły jak to ilustopniowe jest dekodowanie instrukcji,
    czy jak szybkie jest połączenie rdzenia z daną pamięcią nie ma _żadnego_
    znaczenia o ile nie projektujesz procesora. Dla "użytkownika" liczy się
    czas wykonania instrukcji i ewentualnie ilość wait-state (+ może
    konieczność dodania jakiejś odmiany lock w systemie równoległym).

    > Tak samo można powiedzieć, że student elektroniki nie musie wiedzieć jak
    > jest zbudowany tranzystor bipolarny a jak polowy, tylko znać ich modele
    > zastępcze.
    Uczyłem się równań opisujących tranzystor, czy bramki, lustra prądowe,
    wzmacniacze, etc (i na egzamin mgr musiałem je sobie odświeżyć). Imo
    była to sztuka dla sztuki, bo nawet jak projektowaliśmy na którymś
    przedmiocie layout to dane tranzystorów szacowało się wzorami przybliżonymi.

    > A to powinien znać moim zdaniem każdy student elektroniki o kierunkach
    > cyfrowych.
    No i ok - są sytuacje, gdzie jest to na miejscu, ale tak w ogólnym
    programie dla elektroniki?

    > Można pominąć poznawanie kodu maszynowego a także wszelkich rejestrów
    > wewnętrznych. Można ukryć całą architekturę za warstwą sterowników, a
    > student będzie tylko musiał dodać odpowiednie include w kodzie. Tylko po
    > co wogóle programowania od tej strony (oderwanej od hardware) mają się
    > uczyć studenci elektroniki skoro lepiej to wyjdzie studentom informatyki.

    Bo studenci informatyki nie kwapią się bawić ze sprzętem, po tym jak
    przeszli:
    - programowanie na kartce w czystych opkodach a potem wklepywanie tego w
    sprzęt
    - użeranie się z centronixem pod DOSem
    - uczenie assemblera 16 bit na x86

    U mnie z ~150 osób z informatyki na Inżynierię Komputerową poszło nas
    sześciu, po doliczeniu osób z innych uczelni i innego kierunku inż
    wyszło całe dziesięcioro. Końcowo będzie 5-6 magistrów po informatyce
    znających się na programowaniu I znających sprzęt.

    A elektronicy jak na razie robią koszmarny kod, więc gdzieś się muszą
    nauczyć.

    Michoo