eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPopularność mikrokontrolerówRe: Popularność mikrokontrolerów
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Popularność mikrokontrolerów
    Date: Sun, 08 Jul 2012 09:46:31 +0200
    Organization: ICM, Uniwersytet Warszawski
    Lines: 128
    Message-ID: <jtbdsk$9s5$1@news.icm.edu.pl>
    References: <jt6gra$uls$1@node2.news.atman.pl> <jt6j00$kjp$1@mx1.internetia.pl>
    <op.wg06cghz1cvm6g@lap> <jt71ll$91m$1@mx1.internetia.pl>
    <jt93il$kgj$1@news.icm.edu.pl> <jt9q10$hrp$1@mx1.internetia.pl>
    <jtaekt$bkh$1@news.icm.edu.pl> <jtaiqe$6mk$1@mx1.internetia.pl>
    NNTP-Posting-Host: oap106.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    X-Trace: news.icm.edu.pl 1341733588 10117 95.51.15.106 (8 Jul 2012 07:46:28 GMT)
    X-Complaints-To: u...@n...icm.edu.pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 8 Jul 2012 07:46:28 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.5) Gecko/20031007
    In-Reply-To: <jtaiqe$6mk$1@mx1.internetia.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:633734
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2012-07-08 02:00, Michoo pisze:
    > On 08.07.2012 00:53, Mario wrote:
    >> W dniu 2012-07-07 18:57, Michoo pisze:
    >>> On 07.07.2012 12:38, Mario wrote:
    >>>> W dniu 2012-07-06 17:50, Michoo pisze:
    >>>>> On 06.07.2012 17:22, janusz_kk1 wrote:
    >>>>>> Dnia 06-07-2012 o 13:39:15 Michoo <m...@v...pl> napisał(a):
    >>>>>>
    >>>>>>> AVR - bo ma niezłą wartość dydaktyczną a jednocześnie nie odrzuca,
    >>>>>>> dużo przykładów w sieci, dostępne w DIPie
    >>>>>> Koszmarny asembler, z tego powodu polecam 51 albo jeszcze lepiej
    >>>>>> Z80 :)
    >>>>> Brrr. Po co na początku uczyć assemblera?
    >>>>>
    >>>>
    >>>> Przy okazji zaznajamiania z listą rozkazów. Trudno uczyć budowy i
    >>>> zasady
    >>>> działania mikroprocesora/mikrokontrolera bez stosowania rozkazów
    >>>> procesora.
    >>> Po co inżynier potrafiący zaprojektować/zaimplementować system
    >>> mikroprocesorowy ma znać "bebechy procesora"? To jest broszka
    >>> projektanta procesorów - nauki mechanika samochodowego nie zaczynamy
    >>> przecież od górnictwa i przetwórstwa stali i ropy.
    >>
    >> A przerysowując w drugą stronę można powiedzieć, że student mechaniki
    >> pojazdowej nie powinien znać budowy silnika tylko zestaw jego
    >> charakterystyk pozwalających na wyliczenie dynamiki pojazdu.
    > Tylko takie szczegóły jak to ilustopniowe jest dekodowanie instrukcji,
    > czy jak szybkie jest połączenie rdzenia z daną pamięcią nie ma _żadnego_
    > znaczenia o ile nie projektujesz procesora. Dla "użytkownika" liczy się
    > czas wykonania instrukcji i ewentualnie ilość wait-state (+ może
    > konieczność dodania jakiejś odmiany lock w systemie równoległym).

    Ale nie można ograniczyć studiów tylko do nauki jak "używać" procka bez
    znajomości jak jest zbudowany. Przydałoby się żeby student znał
    architekturę procka trochę dokładniej niż jest w artykułach w PCWorld. A
    co do znajomości assemblera (i świadomości ze istnieje kod maszynowy),
    to przydaje się ona choćby przy analizie wyników kompilacji jeśli coś
    jest nie tak.

    >>
    >> Tak samo można powiedzieć, że student elektroniki nie musie wiedzieć jak
    >> jest zbudowany tranzystor bipolarny a jak polowy, tylko znać ich modele
    >> zastępcze.
    > Uczyłem się równań opisujących tranzystor, czy bramki, lustra prądowe,
    > wzmacniacze, etc (i na egzamin mgr musiałem je sobie odświeżyć). Imo
    > była to sztuka dla sztuki, bo nawet jak projektowaliśmy na którymś
    > przedmiocie layout to dane tranzystorów szacowało się wzorami
    > przybliżonymi.
    >
    >>
    >>>
    >>> Rozumiem jeszcze kogoś zaawansowanego[1], kto potrzebuje znać
    >>> architekturę, sposób działania użytej magistrali, peryferia w
    >>> procesorze, bo coś robi na FPGA z microblaze/openrisc/etc.
    >>
    >> A to powinien znać moim zdaniem każdy student elektroniki o kierunkach
    >> cyfrowych.
    > No i ok - są sytuacje, gdzie jest to na miejscu, ale tak w ogólnym
    > programie dla elektroniki?

    Mówimy o kierunkach cyfrowych, to moim zdaniem w ogólnym programie jest
    miejsce i na mikrokontrolery/mikrprocesory i na układy programowalne.

    >
    >> Można pominąć poznawanie kodu maszynowego a także wszelkich rejestrów
    >> wewnętrznych. Można ukryć całą architekturę za warstwą sterowników, a
    >> student będzie tylko musiał dodać odpowiednie include w kodzie. Tylko po
    >> co wogóle programowania od tej strony (oderwanej od hardware) mają się
    >> uczyć studenci elektroniki skoro lepiej to wyjdzie studentom informatyki.
    >>
    > Bo studenci informatyki nie kwapią się bawić ze sprzętem, po tym jak
    > przeszli:
    > - programowanie na kartce w czystych opkodach a potem wklepywanie tego w
    > sprzęt
    > - użeranie się z centronixem pod DOSem
    > - uczenie assemblera 16 bit na x86
    >
    > U mnie z ~150 osób z informatyki na Inżynierię Komputerową poszło nas
    > sześciu, po doliczeniu osób z innych uczelni i innego kierunku inż
    > wyszło całe dziesięcioro. Końcowo będzie 5-6 magistrów po informatyce
    > znających się na programowaniu I znających sprzęt.
    >
    > A elektronicy jak na razie robią koszmarny kod, więc gdzieś się muszą
    > nauczyć.

    Bezsprzecznie powinni mieć więcej informatyki, ale nie oznacza to, że
    nie powinni poznawać budowy procka na jakimś elementarnym poziomie.



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: