    From: John Smith <d...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Pomiar sygnału z termopary
    Date: Sat, 04 Jun 2011 21:45:36 +0200

    Skonstruowałem już z sukcesem kilka układów do precyzyjnego pomiaru i
    regulacji temperatury opartych na PT100 i termoparach.

    > Jest tu sporo niewiadomych, ktore bede sie staral sukcesywnie wyeliminowac.
    > Na szczescie nie mam tutaj zadnego terminu, wiec mamy czas :-)

    Zignowałeś moją odpowiedź, może to i dobrze; odpowiem tutaj.

    > Ten +- jeden stopien to jest rowniez blad przetwarzania +-1LSB, bo przy
    > 10 bitach to akurat zalapujemy sie na zakres 0-1000 czyli prawie 1:1 -
    > tak wiec tak naprawde nie wiem czy blad +-1st C wynika z blędu
    > termopary, czy przetwarzania.
    >
    > Uklad powstaje stopniowo i byc moze popelnilem blad zakladajac, ze skoro
    > sygnal z termopary, po obrobce przez AD595 przy temperaturze 100st C,
    > jest ok, to dalej bedzie tak samo....

    W obecnych czasach AD595 to prymitywny układ o błędzie aż 1% i już się
    nadaje do muzeum. Obecnie konstruuje się układy oparte na ADC 24 bit z
    programową korekcją charakterystyki. Znormalizowane i łatwe do stosowania.

> [...]
    > termometrem wzorcowym.
    > W nocie aplikacyjnej od AD595 zamiescili tabele bledu - mozna by sie
    > odniesc do tego i dokonac odp. korekt programowych...ale to chyba bedzie
    > cos na ksztalt wrozenia z fusow bez pomiaru ze wzorcem.
    >
    > Ciagle mam tez jeszcze podejrzenia co do zaklocen samego procka jako, ze
    > zauwazylem np., ze zapalenie diody LED bezposrednio z portu procka
    > skutkuje zmniejszeniem wskazan o 2 LSB. Ciekawe czy podlaczenie
    > zewnetrznego ZNO wyeliminowaloby ta przypadlosc, bo wyglada to jak
    > spadek napiecia na jakims wewnetrzym obwodzie w scalaku (masa, plus?)

    Układu elektronicznego do pomiaru temperatury nie uruchamia się na
    rzeczywistym obiekcie (piecu), gdyż początkujący nie odróżni błędów
    projektu od błędów na poziomie idei. Zamiast termopary daj źródło
    napięcia rzędu kilkudziesięciu miliwoltów o małej rezystancji. Dobrą
    realizacją symulowanej termopary jest układ ze wzmacniaczem operacyjnym,
    ewentualnie DAC.

    > Nie mialbym jednak pytan, gdyby te plywania pojawialy sie w calym
    > zakresie napiec (czyli temperatury) - a tu np. przy 400st jest ok
    > jeszcze :-)
    > Te plywania sa dosc nieregularne - czasami zmieniaja sie cyklicznie -
    > rosna w gore, potem odwraca sie znak i leca w dol.....a czasmi nagla
    > zmiana jakas z wysokiego plusa na gleboki minus..... A czasami zdarza
    > sie, ze odczyt jakby zatrzyma sie na kilka sekund na jednej
    > wartosci.....A potem znowu zaczyna sie plywanie.....
    > Zastanawialem sie, czy czasem taka sonda nie musi sie najpierw troche
> [...]

    Odpowiedzi w moim wcześniejszym poście.

    > No, ale bede musial zrobic test taki, ze podlacze piec do innego,
    > niezaleznego sterownika, ktory bedzie utrzymywal stala temperature
    > pieca, a tutaj zostawie sobie tylko sam pomiar temperatury i zobacze czy
    > plywa - bo moze prady jakies sie indukuja w obwodach triaka jakos
    > zaklocaja napiecie z termopary.

    Podejrzewam, że zrobisz rzeczywiste błędy w pomiarach temperatur na
    poziomie kilkudziesięciu stopni - co najmniej.

    > No i mam kilka termopar z miernikow, w tym jedna
    > stara.....wygrzana....Zobacze jak sie zachowują......
    >
    > Ale ze weekend, a ja juz jestem troche zmeczony tematem, to moze dalsze
    > testy po weekendzie :-)

    Dotychczas zabierasz się do roboty tak, jakbyś chciał uzyskać
    dokładności na poziomie +-50°C. Do emaliowania MOŻE to i wystarczy, w
    końcu Chińczycy od tysięcy lat do obróbki porcelany stosują właśnie taką
    jakość regulacji.
    K.