  • Data: 2011-06-04 17:19:01
    Temat: Re: Pomiar sygnału z termopary
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 04.06.2011 14:09, kogutek pisze:

    > Przy 100 stopniach wahania o 1 stopień to błąd 1% przy 700, 7 stopni to też
    > 1%. Bardzo dobry wynik jak na pomiar temperatury. Jak wzorcowałeś termoparę
    > dla 700 stopni?

    Jest tu sporo niewiadomych, ktore bede sie staral sukcesywnie wyeliminowac.
    Na szczescie nie mam tutaj zadnego terminu, wiec mamy czas :-)

    Ten +- jeden stopien to jest rowniez blad przetwarzania +-1LSB, bo przy
    10 bitach to akurat zalapujemy sie na zakres 0-1000 czyli prawie 1:1 -
    tak wiec tak naprawde nie wiem czy blad +-1st C wynika z blędu
    termopary, czy przetwarzania.

    Uklad powstaje stopniowo i byc moze popelnilem blad zakladajac, ze skoro
    sygnal z termopary, po obrobce przez AD595 przy temperaturze 100st C,
    jest ok, to dalej bedzie tak samo....

    Co do wzorcowania to na razie jeszcze do tego etapu nie doszedlem -
    wydaje sie, ze to bedzie dosc trudne, jako , ze nie dysponuje
    termometrem wzorcowym.
    W nocie aplikacyjnej od AD595 zamiescili tabele bledu - mozna by sie
    odniesc do tego i dokonac odp. korekt programowych...ale to chyba bedzie
    cos na ksztalt wrozenia z fusow bez pomiaru ze wzorcem.

    Ciagle mam tez jeszcze podejrzenia co do zaklocen samego procka jako, ze
    zauwazylem np., ze zapalenie diody LED bezposrednio z portu procka
    skutkuje zmniejszeniem wskazan o 2 LSB. Ciekawe czy podlaczenie
    zewnetrznego ZNO wyeliminowaloby ta przypadlosc, bo wyglada to jak
    spadek napiecia na jakims wewnetrzym obwodzie w scalaku (masa, plus?)

    Nie mialbym jednak pytan, gdyby te plywania pojawialy sie w calym
    zakresie napiec (czyli temperatury) - a tu np. przy 400st jest ok
    jeszcze :-)
    Te plywania sa dosc nieregularne - czasami zmieniaja sie cyklicznie -
    rosna w gore, potem odwraca sie znak i leca w dol.....a czasmi nagla
    zmiana jakas z wysokiego plusa na gleboki minus..... A czasami zdarza
    sie, ze odczyt jakby zatrzyma sie na kilka sekund na jednej
    wartosci.....A potem znowu zaczyna sie plywanie.....
    Zastanawialem sie, czy czasem taka sonda nie musi sie najpierw troche
    wygrzac jak jest nowa?

    No, ale bede musial zrobic test taki, ze podlacze piec do innego,
    niezaleznego sterownika, ktory bedzie utrzymywal stala temperature
    pieca, a tutaj zostawie sobie tylko sam pomiar temperatury i zobacze czy
    plywa - bo moze prady jakies sie indukuja w obwodach triaka jakos
    zaklocaja napiecie z termopary.

    No i mam kilka termopar z miernikow, w tym jedna
    stara.....wygrzana....Zobacze jak sie zachowują......

    Ale ze weekend, a ja juz jestem troche zmeczony tematem, to moze dalsze
    testy po weekendzie :-)

    Jado.