  • 21. Data: 2011-06-21 19:49:00
    Temat: Re: Polska swiatowym mocarstwem informatycznym
    Od: "Wiktor Zychla" <w...@n...com>

    > Oczywiscie, dobrze jest ze rosnie "mlody narybek". Ale sam narybek,
    > bez owego przemyslu, nie przeksztalci Poslki w informatyczne
    > mocarstwo. Bez owego przemyslu, narybek znajdzie droge lepsza i
    > prostsza: emigracje na tak zwany "zachod". Ktora juz znalazl.

    Ale to właśnie o ten narybek chodzi. Narybek z powodzeniem bierze udział nie
    tylko przecie w konkursach łamigłówkowych, ale wszelkich innych, że
    przypomnę laury chociażby w ImagineCup we wszelakich kategoriach czy ostatni
    projekt z Politechniki Białostockiej, który wygrał University Rover
    Challenge (a dwa inne były w czołówce).

    Nie mam statystyk, z których wynikałoby, że akurat w łamigłówkach jesteśmy
    laureatami ZNACZNIE częściej niż we wszelakich innych konkursach
    informatycznych i okołoinformatycznych. Ale nie sądzę żeby tak było.

    Tak naprawdę oczywiście nie jesteśmy żadnym "mocarstwem". Mamy sporo
    łebskich ludzi, którzy w pojedynkę, we dwóch czy trzech mogą góry przenosić.
    I którzy tym gorzej sobie radzą im jest ich więcej.

    A co do przemysłu - to też uprzejmie przypominam, że do Polski właśnie
    ściągnęły w nieodległym czasie developerskie oddziały m.in. Microsoftu,
    Google, Opery, i dziesiątek pomniejszych firm zagranicznych. Z tego owszem
    nie wynika że jesteśmy mocarstwem, ale również nie ma powodu żeby się
    obawiać, że przemysł w sektor informatyczny nie inwestuje. Że wspomnę nasze
    rodzime korporacyjki IT, które coraz sprawniej zaczynają sobie radzić na
    rynkach zagranicznych, inwestując nawet tamże.

    Podsumowując - te dwa spojrzenia, akademickie i przemysłowe zawsze będą się
    uzupełniać. Centrum Rozwiązań Strategicznych, stypendia, jakiś taki ogólny
    pozytywny buzz dookoła tematu - to są metody i narzędzia, którymi brać
    akademicka się może posłużyć. Przecież profesorowie nie pójdą jutro zakładać
    korporacje IT albo zabiegać o inwestycje zagraniczne, ogólnie pojętą
    dydaktyką też musi ktoś się zajmować. A przemysł przyjdzie za tym sam, przez
    długie lata jeszcze w Polsce koszty pracy będą niższe niż na zachodzie, co w
    połączeniu z dobrą jakością kształcenia na lata zapewnia nam zdrowe
    perspektywy rozwoju sektora. I o ile z tym pierwszym (kosztami pracy) nikt
    nie musi robić nic, o tyle nad drugim (dydaktyką) trzeba się nieustannie
    pochylać. Inaczej to my będziemy być może kiedyś importować programistów.

    pozdrawiam uprzejmie,
    Wiktor Zychla

  • 22. Data: 2011-06-21 19:50:51
    Od: "Wiktor Zychla" <w...@n...com>

    > A możesz w takim razie powiedzieć coś bliżej o indeksach w ichniejszej
    > bazie?

    A Ty o innych zmianach, które wykonali strojąc system?

    Wiktor Zychla

  • 23. Data: 2011-06-21 20:32:08
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-06-21, Wiktor Zychla <w...@n...com> wrote:

    > A Ty o innych zmianach, które wykonali strojąc system?

    Źle mnie zrozumiałeś. Nie chodzi o to że teraz chcę się sprzeczać, tylko
    chcę mieć rzucone nieco światła na plotkę, którą od kogoś usłyszałem.
    Żeby na przykład nie powtarzać nieprawdy, nawet jeśli podkreśliłem że to
    tylko plotka.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 24. Data: 2011-06-21 21:56:50
    Od: "Wiktor Zychla" <w...@n...com>

    > Źle mnie zrozumiałeś. Nie chodzi o to że teraz chcę się sprzeczać, tylko

    Przepraszam, bo w takim razie też mnie źle zrozumiałeś.

    Nie chodzi mi o to, że akurat to jest nieprawda (ja akurat słyszałem o
    zaprojektowaniu bazy od nowa i przeniesieniu jej na inny dbms), tylko o to
    że zrobiono przecież więcej.
    I że taka odarta z tego "więcej" plotka może robić wrażenie, że oni się nie
    znali na czymś tak trywialnym jak indeksy.

    A akurat z tą grupą z UWr, która budowała NK miałem przyjemność mieć zajecia
    i pośród morza studentów to byli akurat Ci wyróżniający się.

    pozdrawiam uprzejmie,
    Wiktor Zychla

  • 25. Data: 2011-06-21 22:20:12
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2011-06-21, Wiktor Zychla <w...@n...com> wrote:

> [...]
    > I że taka odarta z tego "więcej" plotka może robić wrażenie, że oni się nie
    > znali na czymś tak trywialnym jak indeksy.

    Tak właśnie mi to zostało przedstawione: ludzie, którzy świetnie się
    znali na lambda-rachunku, ale nijak na pracy inżynierskiej, mieli się
    zabrać za przedsięwzięcie inżynieryjne. Przy czym, zaznaczam ponownie,
    ja tę informację traktuję jako plotkę (bo nie mam jak zweryfikować
    innymi metodami).

    > A akurat z tą grupą z UWr, która budowała NK miałem przyjemność mieć zajecia
    > i pośród morza studentów to byli akurat Ci wyróżniający się.

    A co im prowadziłeś, jeśli mogę spytać?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 26. Data: 2011-06-21 22:39:55
    Od: "Wiktor Zychla" <w...@n...com>

    > Tak właśnie mi to zostało przedstawione: ludzie, którzy świetnie się
    > znali na lambda-rachunku, ale nijak na pracy inżynierskiej, mieli się
    > zabrać za przedsięwzięcie inżynieryjne. Przy czym, zaznaczam ponownie,

    to właśnie jest taka niesprawiedliwa plotka.

    oni się znali na wszystkim, na lambda rachunku pewnie też, choć akurat nie
    sądzę żeby za tym przepadali. jeśli już to raczej byli bardziej wyczynowcy
    zawodów w programowaniu zespołowym (pamiętam jakieś regularne sukcesy), a
    tam się nie programuje w funkcyjnych.
    NK napisali sobie sami dla siebie, "po godzinach", nie wiedząc że będzie go
    używać za chwilę 12mln ludzi. dopóki korzystali z niego sami i garść
    znajomych, to przecież nie miało znaczenia.

    a to, że portal wyrósł, to pewnie i ich samych zaskoczyło. może mogli
    wcześniej zdecydować się na lifting architektury, ale z drugiej strony na to
    zawsze potrzeba czasu, a już takich szczegółów pt. "kiedy zaczęli pracować
    nad nową wersją" nie znam.

    > A co im prowadziłeś, jeśli mogę spytać?

    zależy któremu. na pewno kilku chodziło na kurs programowania w .NET. co
    najmniej jeden na projektowanie aplikacji ASP.NET, ktoś na jakieś ćwiczenia
    z grafiki komputerowej, ktoś chyba na projektowanie obiektowe. przez cykl
    studiów studenta łapie się średnio na 2-3 zajęciach.

    Wiktor Zychla

  • 27. Data: 2011-06-21 23:38:33
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Stachu 'Dozzie' K. <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> napisał(a):
> [...]
    > chcę mieć rzucone nieco światła na plotkę, którą od kogoś usłyszałem.
    > Żeby na przykład nie powtarzać nieprawdy, nawet jeśli podkreśliłem że to

    Dobrze byłoby się dowiedzieć o jakiego admina miałoby chodzić. Dziemidowicz
    jest z UWr.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 28. Data: 2011-06-22 04:30:51
    Od: Maciej Pilichowski <P...@g...com>

    On Tue, 21 Jun 2011 14:46:23 +0200, "sielim"
    <s...@t...tez.wp.pl> wrote:

    >Ok. Ale nie wyjdziesz poza garaż, jak nie będziesz miał w okolicy
    >uczelni, która Ci dostarczy ludzi, którym nie będziesz musiał
    >tłumaczyć do czego służą narzędzia, które zgromadziłeś w garażu

    To juz przestaje obowiazywac -- tj. uczelnie przestaly byc gwarancja
    doplywu inteligentnych ludzi. Studenci bowiem na 1 roku musza byc
    douczani z podstaw matematyki. Autentyk na fizyce sprzed 2 lat:

    sqrt(3+5) = sqrt(3) + sqrt(5)

    Dodaj do tego pensje za studia na wybranych kierunkach, wg mnie
    oglupia sie mlodych ludzi coraz bardziej przez zle pojeta egalitarnosc
    (choc sadze, ze nie czyjac pomylka, tylko celowe dzialanie), bedzie
    tylko gorzej.

    Zreszta... taki jest przeciez plan ogolny, ze mamy byc kolonia i
    dostawca taniej sily roboczej typu "przesun postaw". Taka sila robocza
    nie moze miec za duzych aspiracji. Wiec rachunek sie zgadza.

    milego dnia, hej
    --
    Moja wyprzedaz wszystkiego: ksiazki, plyty, filmy.
    http://www.garaz.pol.pl/

  • 29. Data: 2011-06-22 07:09:29
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-06-21 18:50, k...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:

    > No, gornictwo w PL w 2010 przynioslo zysk.

    Rozumiem ironię kopiącą w d... Ale nadal podsumowanie 20 lat prowokuje
    mnie do zorganizowania przed Sejmem czy URMem demonstracji programistów
    pod hasłem: "Żądamy interwencyjnego skupu polskiego oprogramowania po
    godziwych cenach!". Albo lepiej - zwolnień z ZUS i podatków - górnicy
    i kolejarze dostali, czemu my nie? Żeby było ekologicznie, będziemy
    palić opony od rowerów.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 30. Data: 2011-06-22 07:10:03
    Od: "sielim" <s...@t...tez.wp.pl>

    Użytkownik "Wiktor Zychla" <w...@n...com> napisał w wiadomości

    > to właśnie jest taka niesprawiedliwa plotka.

    Ale to dośc typowe zjawisko, podbudowane na zwykłej zazdrości. Komuś
    się coś udało, to trzeba umniejszyć jego zasługi - żeby zdobyć 'przewagę'
    i samemu poczuć się 'specjalistą'.

    Najgorzej, jak takie plotki są traktowane poważnie np. przez zarządzających
    wyższego szczebla i zamiast szukać przyczyn w złej organizacji pracy
    i niedofinansowaniu projektów - czepiają się programisty, który zaraz po
    studiach,
    w ramach pasji zrobił prototyp jakiegoś fajnego rozwiązania - a nie było
    nikogo,
    kto by to rozwiązanie odpowiednio zweryfikował, zabezpieczył i nakreślił
    plan rozwoju/modernizacji. Na szczęście mam wrażenie, że już dzisiaj
    w Polsce firmy, które w obliczu awarii odruchowo w pierwszej kolejności
    czepiają się techników, długo nie stoją - w końcu kadra techniczna luzem na
    ulicach nie leży.

    Nie byłbym też aż takim pesymistą, jak A.L. jeśli chodzi o kondycję Polski.
    Z mojego rejonu - czy to co poniżej, to 'rozwiązywanie łamigłówek', czy
    już coś poważniejszego ? :
    www.robocamp.pl
    W ogóle, fajnie mi się tutaj Gdynia rozwija, z rozmachem. Budowa
    nowych gmachów Pomorskiego Parku Naukowo-Technologiczny
    idzie pełnąparą.