    From: Paweł Kierski <n...@p...net>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Polska rajem dla informatykow
    Date: Fri, 09 Sep 2011 11:37:32 +0200
    <j3tunq$uj6$1@node2.news.atman.pl> <j3vsfk$8ot$1@inews.gazeta.pl>
    <j40ogb$ruj$1@inews.gazeta.pl> <j41mum$du6$1@news.onet.pl>
    <j4490j$j8i$1@news.icpnet.pl> <j44dpu$p24$1@news.onet.pl>
    <d...@r...googlegroups.com>
    <j45e74$hkb$1@news.onet.pl> <j48qf1$ar$1@inews.gazeta.pl>
    <j49m34$7hg$1@news.onet.pl> <j4bien$43b$1@inews.gazeta.pl>
    <j4c95r$j9o$1@news.onet.pl> <j4ch0f$103f$1@news.mm.pl>
    <j4chfc$mrt$1@news.onet.pl>

    W dniu 2011-09-09 10:07, Michal Kleczek pisze:

    > A jakich - jezeli oczywiscie wiek (i ogolny stan zdrowia) nie stanowi
    > zagrozenia dla bezpieczenstwa przeprowadzenia zabiegu (co w przypadkach
    > o ktorych pisze nie wystepuje)?
    >
    > Przeciez NFZ ma nawet klauzule, ze pewnych zabiegow nie finansuje w
    > przypadku pacjentow powyzej okreslonej granicy wieku (bez wnikania w ich
    > stan zdrowia). Po prostu: nie oplaca sie.

    Cóż - usługi medyczne koniec końców kosztują. Mam nadzieję, że co do
    tego zgadzamy się wszyscy.

    Pieniędzy na leczenie jest ograniczona ilość - czy to wydawanych
    z prywatnych kieszeni, czy z podatków (via NFZ). Zastrzeżenie - jak
    wyżej.

    Założenie kolejne - pieniędzy jest mniej, niż potrzeb. Jeśli ktoś chce
    to założenie podważać - zapraszam do osobnego podwątku, spróbujemy
    wspólnie znaleźć ceny poszczególnych świadczeń, potencjalne
    zapotrzebownanie na nie i górne ograniczenie budżetu.

    Przy takich założeniach popyt przewyższa podaż.

    Rozwiązanie wolnorynkowe spowodowałoby po prostu wzorst cen. System
    taki premiuje osoby, które mają więcej pieniędzy - jako pierwsi leczą
    się bogaci, a nie biedni. W przybliżeniu (dość grubym) leczą się ci,
    którzy efektywnie pracowali.

    Interwencja polegająca na sztucznym utrzymaniu niskich cen ("darmowa
    służba zdrowia") powoduje powstawanie kolejek - leczyć chce się każdy,
    bo czemu nie? Jeśli mamy proste kolejki z zasadą "kto pierwszy ten
    lepszy" to w przybliżeniu wygrywają ci, którzy częściej się badają
    i są szybciej diagnozowani. Efekt - wgrywają bardziej zapobiegliwi,
    interesujący się swoim stanem zdrowia.

    Rozwiązanie z "ręczną selekcją" - urzednicy decydują, kogo leczyć, kogo
    nie. Urzędnicy mogą (i chcyba powinni) wspierać się radami lekarzy.
    W takim systemie wygrywają ci, którzy z powodów medycznych mają
    najgorzej (wskazania medyczne). Ewentualnie ci, których leczenie ma
    najlepszy stosunek "poprawa długości lub jakości życia/cena", gdzie
    pierwszy człon arbitralnie ustalają urzędnicy.

    W praktyce system jest mieszany - są prywatne szpitale i przychodnie,
    są kolejki priorytetyzowane w różny sposób. Do tego dochodzą patologie
    w stylu "priorytetyzacji za pomocą koperty" (choć niektórzy powiedzą -
    element wolnego rynku).

    > Oczywiscie, ze przyjmuja, wiec placa - i wtedy jakos nie ma problemu.

    Ponieważ realny system jest mieszany - wszystkie trzy rozwiązania
    (i pewnie jakieś inne, których na szybko nie wymyśliłem) się
    przeplatają. Twoi rodzice wpierają właśnie rozwiązanie wolnorynkowe.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net