    From: diwajs <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Polacy na Marsie
    Date: Wed, 08 Aug 2012 14:29:40 +0200

    W dniu 2012-08-08 10:55, Pawel O'Pajak pisze:

    > Powitanko,
    >
    > No moze nie zaraz nasi rodacy, ale polski czujnik IR:
    > http://www.vigo.com.pl/index.php/en/main_menu/home/c
    uriosity_has_landed_on_mars

    > I tak troche zaczalem sie interesowac tematem. Czy na prawde nikt
    > wczesniej nie wpadl na to by z detektorem IR zamknac w jednej obudowie
    > ogniwo Peltiera i termistor? Nie chwala sie patentem jakos. Genialne w
    > swojej prostocie (mam na mysli sama idee).
    > Jeszcze jedno pytanko: Co jest takiego nieziemsko drogiego w kamerach
    > termowizyjnych, ze kosztuja tak koszmarne pieniadze, a ich rozdzielczosc
    > (liczba pixeli, nie temp.) jest taka jak kamerki myszy optycznej. Z
    > czego sklada sie matryca tych kamer?
    >
    > Pozdroofka,
    > Pawel Chorzempa

    Proszę grzebnąć nieco głębiej - są to detektory podczerwieni, tzw. MCT
    (mercury - cadmium - telluride; po naszemu Hg-Cd-Te)
    fotoprzewodnościowe, o zakresie widmowym 0.8 do 25 mikrometrów, przy
    czym szczególnego smaczku dodaje tu zapewnienie producenta, że są one
    UWAGA!: "uncooled"
    (http://www.vigo.com.pl/index.php/en/main_menu/home/
    vigo_ir_detectors_on_mars).
    Proszę sobie policzyć energię termokinetyczną e=h(ni) dla np
    20mikrometrów długości fali (przypominam E=kT/e dla temp. pokojowej -
    300K to 25.6meV i jak mówia Niemcy "hier liegt der Hund begraben"
    pzdr
    M.P.