    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Podtrzymanie zasilania na 5V
    Date: Tue, 5 Nov 2013 15:21:20 +0100

    Użytkownik "Tmek" <T...@d...ek> napisał w wiadomości
    news:l5asib$4hj$1@speranza.aioe.org...

    > Jestem wdzieczny za cierpliwosc i sorry, ze gmatwam temat, ale jak widac
    > kiepski w te klocki jestem.

    To, że jesteś kiepski w te klocki rozumiem od samego początku i nie mam o to
    pretensji.
    Ale problemem jest zwykłe porównanie rysunków. Jakaś minimalna staranność i
    precyzja byłaby mile widziana.

    > Symulacje oparlem na schemacie, ktory wczoraj wkleilem po poprawkach.
    > Mowiles ze wyglada ok, wiec przerysowalem go
    > http://img163.imageshack.us/img163/373/vlwf.png

    I ten schemat jest poprawny i na pewno po włączeniu przycisku tranzystor
    nadal pozostanie włączony - to jest ta oczywistość, której nie chce mi się
    nawet sprawdzać (niepewne jest dla mnie coś innego, ale poziom niepewności
    rzędu 0,1% więc na razie odpuszczam).
    Miałem wczoraj chęć napisać (już nawet zacząłem pisać, ale zrezygnowałem aby
    nie czepiać się mało istotnych drobiazgów), że dla większej czytelności
    schematu można by tego huba przesunąć (wzdłuż drutu) w prawo i za zagięcie
    drutu i wtedy by wyszło, że cały górny poziomy drut (z dwu zrobić jeden)
    byłby na plusie.
    Zrób to, to może łatwiej zauważysz problem.

    Nie chce mi się wierzyć, że Ty nadal nie widzisz, że tu rezystory 10k i 10k
    nie są połączone równolegle, a w tym symulowanym układzie są połączone
    równolegle. Dla prądu nie jest ważne, że jeden jest poziomo a drugi pionowo
    narysowany, ważne że obie ich końcówki są ze sobą połączone drutami (nie
    koniecznie prostymi).
    Nie mam pojęcia ile masz lat, ale to, że dwa rezystory połączone równolegle
    są równoważne jednemu to jest najpóźniej w gimnazjum. Jakbym chciał tam dać
    jeden rezystor to bym nie zawracał Ci głowy dwoma (taki tok rozumowania
    powinien zapalić czerwoną lampkę przy rysowaniu tego schematu w
    symulatorze).

    > I w tej postaci ma dzielnik 10k mial isc od plusa zasialania do bazy i od
    > drenu do bazy. Tak to zrozumialem i rzeczywiscie na schemacie wychodzi, ze
    > jest to bez sensu.
    Na tym rysowanym jest dobrze, na tym symulowanym bez sensu.

    > I tu nie wiem jak powinien byc podlaczony.

    Tak jak na tym narysowanym przez Ciebie schemacie, a nie tak jak na tym
    symulowanym.

    Osobnym tematem jest, że jeśli tam jest jakieś połączenie masy nie
    pokazywane na Twoich rysunkach to może się okazać, że faktycznie wyłączać
    zasilanie można tylko na plusie a nie na minusie - ale wtedy cały ten
    schemat jest do symetrycznego odwrócenia, a nie do jakiejś modyfikacji w
    stylu jak na symulowanym schemacie.

    > Doszedlem do tego, ze usuwajac czesc dzielnika i zmnieniac opornosc
    > uzyskuje funkcjonalnosc o ktorej bylam mowa
    > http://tinyurl.com/o6af2kn

    Nie wiem co tu chcesz powiedzieć. Mi tu wyskakuje to samo co poprzednio -
    czyli ileś tam tekstu.
    Mi wystarczy rysunek, nie potrzebuję symulatora.

    > W koncu chyba jednak wezme przekaznik, bo prosty wydawaloby przypadek
    > komplikue sie coraz bardziej.

    Weź. Jak faktycznie trzeba włączać po stronie plus i nie masz
    niskonapięciowego P-MOSa, czy silnego pnp, a masz 5V przekaźnik to będzie
    szybciej i prościej.
    P.G.